KOLUMNA Dražen Sačer // Ljetne tjelesne aktivnosti

06:22h
0
drazen-sacer
KOLUMNA Dražen Sačer

Iako ljeto još nije službeno nastupilo, već su nas snašle ekstremne vrućine i mnoge odvratile od uobičajenih tjelesnih aktivnosti. Za to nema opravdanog razloga, već samo treba izabrati optimalno doba dana za vježbanje ili provođenje nekih od oblika rekreacije.

 

Bazeni CerineDakle, sve što ste do sada na tom planu upražnjavali, možete i dalje, samo ne činite to u najtoplije doba dana. Svakako vodite računa i o dovoljnom dnevnom unosu tekućine – barem 2 do 3 litre po vlastitom izboru, a najbolje pijte običnu vodu. Između 12 i 16 sati ako nije nužno ne budite vani, a ako već morate biti, neka vam odjeća bude lagana i prozračna, a glavu i lice zaštitite kapom ili šeširom. Otkrivene dijelove tijela namažite zaštitnim kremama da izbjegnete sunčane opekline.

I prehranu treba prilagoditi ljetnim uvjetima, hrana neka bude laganija uz obilje voća i povrća. Izbjegavajte alkoholna pića i veće količine crne kave. Ako niste planirali odlazak na more odličan odabir je odlazak na koprivničke bazene CERINE ili na Šodericu.

IlustracijaPlivanje predstavlja jednu od najomiljenijih rekreativnih aktivnosti i trebalo bi ga upražnjavati ne samo ljeti, nego cijele godine. Treba podsjetiti da je uz hodanje i vožnju bicikla, plivanje najbolji oblik aerobnih vježbi.

Kod malog broja ljudi postoji određeni zazor od kupanja u bazenu, za što ne postoji baš nikakav razlog. Naime u današnje vrijeme, postoje visoki sanitarni standardi i na zdravstvenom planu kupaču se ne može ništa dogoditi, osim u situacijama kad za to postoje određeni razlozi. Stoga je dobro znati kada nije uputan odlazak na bazen i plivanje. Taj vid rekreacijske tjelesne aktivnosti trebali bi izbjegavati: teški srčani bolesnici i oni sa nereguliranim visokim krvnim tlakom, osobe koje boluju od epilepsije (padavice), infekcija mokraćnih putova te inkontinencije (nemogućnost zadržavanja mokraće).

Nije dobro plivati punog želuca, zato treba nastojati da od zadnjeg obroka i ulaska u vodu proteknu barem dva sata. Što se pak doba dana tiče, izaberite vrijeme kad vam mogućnosti to dopuštaju. Ipak, izbjegavajte kupanje na otvorenom između 12 i 16 sati. Idealni su jutarnji ili prijepodnevni sati jer je tada efekt plivanja najučinkovitiji.

Povoljnom učinku boravka u vodi koji se očituje poboljšanjem cirkulacije, povećanjem opsega pokreta zglobova, snaženjem mišića i općim opuštanjem doprinose hidrostatski tlak, uzgon i visok specifični toplinski kapacitet vode. Plivanje ne opterećuje zglobove pa se njime mogu baviti i stariji ljudi te posebice osobe s invaliditetom. Prilikom plivanja u pokretu je cijelo tijelo, a naročito je povoljan učinak za ruke i noge.

Podsjećamo da samo jedan sat plivanja slobodnim stilom „potroši” 500 do 700 kalorija, što će posebno motivirati one s prekomjernom tjelesnom težinom.. Učestalost odlazaka na bazen odredite sami, a orijentacije radi jedan do dva puta tjedno po 1 do 2 sata biti će dostatno da se postigne povoljan učinak na zdravlje.

Što se koprivničkih bazena tiče, treba posebno naglasiti da ispunjavaju visoke sanitarne standarde, korektno se održavaju kao i okolni prostor, a sama voda je odlične kvalitete. Tijekom cijele godine stručna služba županijskog Zavoda za javno zdravstvo provodi stalni nadzor kakvoće vode u bazenu. Ispituju se fizikalno-kemijski i mikrobiološki parametri koji su pokazatelji kakvoće bazenske vode.

Voda i plivanje biti će ponovno tema jednog od narednih napisa. I na kraju tri savjeta, kojih bi se svaki kupač trebao pridržavati:

  1. 1. Prije i nakon kupanja obavezno se otuširati
  2. 2. Izbjegavati gutanje vode u bazenu
  3. 3. Izbjegavati gledanje u vodi bazena

ŠodericaJoš jednom podsjećamo da nema razloga ljeti prekinuti s tjelesnim aktivnostima, već ih samo treba prilagoditi vremenskim prilikama. Uz to treba uzimati dovoljno tekućine (2 do 3 litre) i ako nužno ne morate, ne izlazite na sunce između 12 i 16 sati.

Za starije osobe tjelesna aktivnost je nužna, ali u ovim ljetnim vrućinama isključivo u jutarnjim ili večernim satima. Ako ništa drugo dovoljna je šetnja u prirodnom okruženju – vrt, vinograd, voćnjak, park i tjelovježba u kući ili stanu..

 

Piše : dr. Dražen Sačer, fizijatar
TEL. 048 625 033
E-mail : drazen.sacer.drazen1@kc.t-com.hr

 

čitam...