KOLUMNA Dražen Sačer // Prekomjerna tjelesna težina

06:00h
0
drazen-sacer
KOLUMNA Dražen Sačer

“Treba manje jesti, a više se kretati.”

IlustracijaPrema istraživanjima (International Obesity Taskforce), u svijetu je više od milijarde ljudi prekomjerno teško, a od toga 300 milijuna klinički pretilih (debelih). Svake godine u svijetu umire 2,5 milijuna ljudi od bolesti uzrokovanih debljinom (World
Health Report). Ako se trend porasta bolesti uzrokovanih debljinom ne zaustavi, za deset će godina zbog toga umirati oko 5 milijuna ljudi godišnje.
Jedno istraživanje u hrvatskoj populaciji predškolske djece nažalost je pokazalo da u ispitivanoj skupini čak 25 posto djece ima prekomjernu tjelesnu težinu ili je debelo. Poznata Framinghamska studija procijenila je da debljina nosi veći rizik za preranu smrt nego pušenje, a podatak da debljina ozbiljno narušava kvalitetu života i skraćuje ga čak za dvije do sedam godina.
Da se radi o debljini dovoljno je stati na vagu, ali objektivnija mjera od same tjelesne težine je indeks tjelesne mase (ITM), jer uzima u obzir i visinu čovjeka. Vrlo se lako može izračunati, tako da se tjelesna težina u kilogramima podijeli sa kvadratom tjelesne visine u metrima. Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji vrijednost ispod 20 je pothranjenost, između 20 i 25 idealna tjelesna težina. Između 25 i 30 pretjerana, a iznad 30 govorimo o debljini – pretilosti.
Dobar pokazatelj debljine je i opseg struka, a mjeri se običnom centimetarskom trakom u visini struka, pazeći da traka bude vodoravno položena i dovoljno napeta. Opseg veći od 8o cm kod žena i 94 kod muškaraca, bez obzira na visinu osobe znak je da treba smršaviti.
Kod svih onih čiji ITM premašuje 30, a opseg struka je iznad normale treba izmjeriti krvni tlak te učiniti laboratorijske nalaze: ukupni kolesterol i HDL (“loši” kolesterol), trigliceride i šećer u krvi. Liječnik ima obvezu upozoriti pacijenta na ozbiljne posljedice debljine i uputiti ga što da radi – primarno da promijeni dosadašnji način prehrane. Treba znati da i prekomjerno pijenje alkoholnih pića donosi suvišak kalorija, jer l gram alkohola donosi čak 7 kilokalorija.
Kroz kraće ili duže vremensko razdoblje povećan unos kalorija uz istovremeno njihovu smanjenu potrošnju sigurno će rezultirati debljinom. Stoga je potrebna kontrola kalorijskog dnevnog unosa. Debljina nije problem koji nastupa iznenada, već se razvija tijekom određenog razdoblja. Isto tako, moguće je i tijekom vremena smršaviti, ako za to postoji dobra volja i donese se čvrsta odluka.

IlustracijaMinistarstvo zdravlja i Hrvatski Crveni križ svjesni da je debljina jedan od značajnih javnozdravstvenih problema, pokrenuli su projekt osnivanja Savjetovališta za prevenciju i smanjenje prekomjerne tjelesne težine. Ono već treću godinu, svake druge srijede u mjesecu djeluje i u Koprivnici, u prostoru Gradskog društva Crvenog križa. Nastoji se da polaznici usvoje pravilne prehrambene navike i da započnu redovitim tjelesnim aktivnostima.

Cilj mršavljenja je smanjenje postotka tjelesne masti i sprječavanje njenog štetnog učinka na zdravlje. Već i mali gubitak tjelesne težine, pet do deset posto od one koju trenutno imate smanjit će ne samo Vaše aktualne tegobe, već će i brojne zdravstvene rizike vezane uz debljinu i ubrzo će te se znatno bolje osjećati.
Treba donijeti odluku: želim smršaviti i ustrajat ću u tome. To znači iz temelja promijeniti prehrambene navike i započeti s redovitim s tjelesnim aktivnostima (hodanje, trčanje, vožnja bicikla, tjelovježba,plivanje,..). .
Posebno je važno sporo jesti, jer osjećaj sitosti nastupa kroz 10 do 15 minuta od početka konzumiranja obroka. Dakle, treba jesti polako a obroci neka ne budu preobilni. Svaki dana poželjno je konzumirati puno svježeg voća i povrća, što češće piti vodu i/ili
čajeve.

Piše : dr. Dražen Sačer, fizijatar
TEL. 048 625 033
E-mail : drazen.sacer1@kc.t-com.hr

čitam...
Loading...