STUDENTSKI JE ŽIVOT PRED NJIMA

Matura, najstresnije razdoblje srednje škole? Podravski maturanti o pripremama, online nastavi i problemu prepisivanja

Nijedan od sedmero ispitanih u kontinuitetu ne prati pripreme za maturu na RTL-u 2. Dio ih je malo "škicnuo", drugima je subota ujutro rezervirana za malo duži san, a treći su čuli pozitivne dojmove.

20:30h
0
Obnova kantine
Ilustracija // Foto: Ivan Brkić

Podravski studenti rekli su nam kako se nose s koronavirusom. No, kako je onima koje studentski život tek očekuje? Kako je maturantima na čije pripreme, nesumnjivo, epidemija ima golem utjecaj?

Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak, podsjetimo, smatra kako bi matura mogla biti provedena tijekom lipnja, eventualno srpnja. Naravno, dopusti li to epidemiološka situacija. Dotad će se maturanti nastaviti pripremati pomoću nastave na daljinu, odnosno specijaliziranog dijela programa koji se od 28. ožujka u obliku videolekcija odvija subotom, od 9.30 do 11.30 sati, na RTL-u 2.

Dakle, sa šest učenika završnih razreda srednje škole popričali smo kako vide trenutnu situaciju. Uče li i kako, što misle o pripremama na daljinu, vježbaju li samostalno te boje li se konačnog ishoda glede upisa na željene fakultete.

Matura – najstresnije razdoblje srednjoškolskog obrazovanja?

Valja odmah naglasiti kako je svih šestero maturanata zadovoljno, ili barem relativno zadovoljno radom većine svojih profesora, iako pojedini, prema viđenju naših sugovornika, daju previše zadaće. No, ukupno gledajući, čini se kako su se vrlo dobro snašli u potpuno novim uvjetima koji podrazumijevaju online nastavu, odnosno nastavu na daljinu. Također, pohvalno je što su kroz postavljena pitanja iskazali želju za pisanjem mature u učionici – dakle, uobičajenom okruženju – nasuprot internetskom održavanju važnog ispita koji će uvelike utjecati na to koji će fakultet upisati. Pritom je nekolicina istaknula mogućnost prepisivanja kao osobit problem, dok su drugi spomenuli kako dio maturanata, iz različitih razloga, možda nema potrebne uređaje ili, pak, pristup internetu. Ministarstvo znanosti i obrazovanja tome bi problemu moralo doskočiti osiguravanjem potrebne tehnološke podrške. Bilo kako bilo, pohvalne rečenice podravskih učenika!

Marko Katinčić, učenik Gimnazije Fran Galović u Koprivnici, jedini je od ispitanih potpuno otvoren prema online maturi. Točnije, smatra kako je njegova generacija spremna prebaciti se na tehnološki gledano višu razinu. U skladu s time, ovo bi životno poglavlje zaključio u lipnju, prema planu. Nije za odgađanje mature jer vjeruje da bi se time stres povećao.

Marko Katinčić // Foto: Privatna arhiva

– Matura je najvažnija stvar za sve maturante koji planiraju nastaviti školovanje. Zbog toga je i najstresnije razdoblje srednjoškolskog obrazovanja. Učionica puna učenika od kojih svaki želi napisati ispit najbolje što može, dodatno povećava pritisak. Kada bi se ispiti državne mature pisali online, učenici bi ih pisali u udobnosti svoga doma što bi, po mom mišljenju, uvelike smanjilo stres i tremu prije ispita. Samim time i rezultati bi potencijalno bili bolji – smatra Marko u čijoj se školi nastava na daljinu provodi putem platforme Microsoft Teams na kojoj svaki razred ima svoju virtualnu učionicu, a predmetni profesori daju zadatke.

Ispričao je kako zahtjevnije gradivo objašnjavaju video-materijalima, dok je na YouTube kanalu Škole za život dostupan sadržaj za dodatno učenje, tj. ponavljanje.

– Online nastava za mene je puno opuštenija. Dozvoljava mi da isplaniram kada ću koji predmet učiti. Ali, zato i zahtijeva više samostalnog rada što ne smatram manom – kaže Marko te potvrđuje kako su im profesori u Gimnaziji svakodnevno na raspolaganju.

Lea Miloš // Foto: Privatna arhiva

Istu školu pohađaju Dora Špoljar i Lea Miloš. Lea nije očekivala da će nastava na daljinu ovako dobro funkcionirati. Profesori se trude – neki više, neki manje – približiti im gradivo i izvući najviše što je moguće.

– Prema mojem iskustvu, svi su spremni pomoći i razjasniti ako nešto nije jasno, ponajviše iz predmeta kod kojih postoji najviše nedoumica, poput matematike ili fizike. Stvarno se trude, otvoreni su za pitanja – tvrdi Lea.

Priželjkuje normalno pisanje mature jer joj se scenarij otkazivanja, koji bi joj najviše odgovarao, ne čini izglednim.

– Osobno, odgovarali bi mi odgoda mature i upis na fakultet gledanjem samo ocjena iz srednje škole jer prolazim s pet. Ali moram biti realna, Hrvatska nije u epidemiološkoj situaciji u kojoj bi to bilo potrebno. Održavanje mature putem interneta bilo bi teško izvedivo i podložno različitim oblicima varanja. Rezultati ne bi bili realni – ispričala nam je Lea.

Nemogućnost da se teže gradivo podrobrnije objasni na daljinu Dora vidi kao otegotnu okolnost.

Dora Špoljar // Foto: Privatna arhiva

– Profesori kažu da ih pitamo ako nam nešto nije jasno. Moraš imati točno pitanje, a ne reći kako ti cijelo gradivo nije jasno. Ja niti ne znam što mi nije jasno. To se gradivo mora ocijeniti. K tome izgleda da će biti i na maturi. Ako je tako, iz predmeta koji se mogu shvatiti samo razumijevanjem, možemo očekivati lošije rezultate – smatra Dora koja navodi tri skupine profesora, među kojima su oni koji učenicima samo kažu što moraju pročitati i zatim ispisati, drugi šalju gotove prezentacije, a treći snimajući se stvaraju dojam prave nastave.

– Održavanje mature putem interneta završilo bi sa stopostotnim rezultatom svakog učenika. Bilo bi nemoguće. Meni bi najbolje odgovaralo odgađanje jer ostavlja više vremena za pripremu – izrekla je Dora.

Foto: Matija Gudlin
Foto: Matija Gudlin
“Obrazovni sustav još nije na toj razini da se matura održava putem interneta.”

S kolegama i kolegicama slaže se Lorena Klarić, učenica Upravne škole. Isprva je, kaže, nastava na daljinu loše krenula, ali postupnim uhodavanjem razvila se do zadovoljavajuće razine.

Lorena Klarić // Foto: Privatna arhiva

– Srećom, imam jako dobre profesore. Maksimalno se trude olakšati nam, uvijek su spremni pomoći. Problem je što uz pisanje imamo i obranu završnog rada, no naše mentorice također su dostupne za konzultacije – priča Lorena.

Iako se nada odgodi mature, Lorena vjeruje da će njezino znanje biti spremno bude li se pisala u lipnju ili srpnju.

– Definitivno sam za pisanje mature u školi radi lakše koncentracije. Smatram da naš obrazovni sustav još nije na toj razini da se matura održava putem interneta, malo je to prevelik zalogaj. Nikome nije u interesu komplicirati već dosta složenu situaciju – misli Lorena.

Karla Križaj // Foto: Privatna arhiva

 

Karla Križaj podsjetila je na štrajk učitelja i profesora koji je imao znatan utjecaj na održavanje nastave, iako je ministrica Divjak napomenula kako su svi zaostaci riješeni prije zatvaranja škola uslijed epidemije koronavirusa.

– Gledajući ovu situaciju, oni mogu samo pomicati datume pisanja matura. S moje strane, više je vremena za pripreme, ali nadam se kako matura neće izgledati kao prošle godine. Ova je godina započela štrajkom, što nam je oduzelo puno sati. A sada još i korona – govori Karla, inače učenica četvrtog razreda smjera Tehničar-nutricionist koji se sastoji od par predmeta koje je, tvrdi, teže savladati kroz nastavu na daljinu.

Ne smiri li se pravovremeno trenutna situacija, Karla se nada odgodi mature. No, bude li ipak održana, svakako je za opciju pisanja na klasičan način, u učionici.

– Po onome kako je dosad radilo, mislim da bi se sistem urušio, kao što se događalo na početku s nastavom na daljinu. Usto nas nitko ne bi mogao kontrolirati prepisujemo li ili nam netko pomaže. Ipak je to provjeravanje našega znanja – kaže Karla.

Dorian Rupčić // Foto: Privatna arhiva

U drugu županijsku gimnaziju, onu dr. Ivana Kranjčeva u Đurđevcu, idu Dorian Rupčić i Sofija Paša. U kontekstu mogućnosti samostalne organizacije vremena, Dorian se slaže s Markom kako nastava na daljinu ima određene prednosti. Ali…

– Redovna mi se nastava više sviđa. Uz nastavu na daljinu kod sebe primjećujem neodgovorniji pristup radu. Vjerujem da nisam jedini – kazao je Dorian.

Ostavši dosljedan, Dorijanu bi više odgovaralo pisanje mature u školskoj klupi, čak i u srpnju jer je spreman samostalno se pripremati koliko to bude potrebno.

– Uz dosadašnje iskustvo vjerujem da bi matura putem interneta imala mnogo poteškoća, nejasnoća i pojačan stres kod učenika – kaže Dorian.

Sofija je među onima kojima se sviđa mogućnost duljeg spavanja direktno povezana s time da ne mora rano ustajati i putovati u školu. Tvrdi i kako dio predmeta lakše obrađuje samostalno nego u školi.

– Ipak, teže je raditi predmete poput matematike, kemije ili fizike koje ne možemo sami shvatiti ili si objasniti. Teško je pratiti rokove za izvršenje svih zadataka, ima ih dosta. Sada je već šesti tjedan ovakve nastave, snašla sam se vrlo dobro. Neki su predmeti zanimljiviji i korisniji jer su zadaci primjenjiviji u životu, a u nekima se više vježba i bolje ovlada gradivom nego na normalnim satima. Sviđa mi se i video sat jer ga mogu više puta pogledati – priča Sofija, zadovoljna pristupačnošću profesora od kojih nekolicina zanimljivim zadacima pobuđuje interes za radom.

Za razliku od ostalih, Sofija je otvorila pitanje koje se gotovo svake godine provlači školskim hodnicima.

– Iskreno, mislim da bi bilo lakše za sve maturante da se matura ukine, no ako će se održati ja sam za to da se u lipnju održi prvi rok, a drugi najesen, kao i inače. Mislim da je to puno bolje, jer ako će se matura odgoditi za srpanj ili možda kolovoz, maturanti uopće neće imati ljeto. Učit će, agonija i napetost će predugo trajati. Mislim da bi bilo dobro da nam smanje gradivo, ukinu izborne predmete ili slično. Dosta gradiva nećemo stići obraditi i proći pripreme za maturu. Ne možemo sami sve napraviti, kao što radimo u školi s profesorima – dodaje Sofija koja pisanje mature putem interneta također ne vidi kao najbolje rješenja iz tehničkih razloga.

Foto: kckzz.hr
Kako se pripremaju i što žele upisati?

Zanimljivo, nijedan od sedmero ispitanih maturanata i maturantica u kontinuitetu ne prati pripreme za maturu na RTL-u 2. Dio ih je malo “škicnuo”, drugima je subota ujutro rezervirana za malo duži san, a treći su čuli pozitivne dojmove. Zato se – kako bi upisali Molekularnu biologiju, Medicinsku biokemiju, možda Logopediju, Predškolski odgajateljski ili Učiteljski, Filozofsko-teološki studij, Politologiju ili neki potpuno deseti – pripremaju pomoću sačuvanih udžbenika i skripti, online testova na stranicama Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, materijala ustupljenih od strane profesora, instrukcija ili čitanjem književnih djela koja će se možda naći u ispitu.

Koronavirus je neke natjerao na promišljanje o odabiru fakulteta. Drugi su ostali čvrsti u svojim naumima, a treći ni prije nesretne situacije nisu bili sigurni. Jednako tako, različite su odgovore ponudili i na pitanje je li ih strah da neće imati dovoljno vremena pripremiti se za zbilja važan trenutak. U konačnici, ne sumnjamo, svi će se voditi Markovim riječima – dati maksimum i maturu napisati najbolje što mogu.

Dodajmo kako je nakon zaključenja teksta ministrica Divjak objavila kako se u vidu obaveznih predmeta na maturi – Hrvatskog jezika, Matematike i stranog jezika – neće provjeravati gradivo drugog polugodišta četvrtog razreda.

čitam...