Borba protiv pušenja

Može se i bez cigarete

Svatko će naći neki svoja način da ustraje, a cilj je postati, ali i ostati nepušač.

18:00h
0
drazen-sacer
KOLUMNA Dražen Sačer

U borbi protiv pušenja najvažniji su roditelji, jer djeca uče kroz identifikaciju s odraslima i to primarno s roditeljima. Stoga ako su roditelji nepušači, daleko je manja vjerojatnost da se djeca odluče za pušenje. Djecu već od malih nogu treba učiti na njima pristupačan način koliko je važno brinuti o zdravlju. Osim ove obiteljske edukacije, na tom planu potreban je isti pristup u vrtićima, a potom u školi.

Svako dijete traži individualni pristup, jer pritisku vršnjaka u školi se ponekad nije lako oduprijeti. Utjecaj vršnjačke skupine je iznimno velik, a to je posebno izraženo u doba puberteta. Stoga je od najranijeg djetinjstva potrebno snažiti samopouzdanje djeteta, da se u kritičnim situacijama može oduprijeti iskušenjima i pritisku okoline. Stav da je pušenje štetna i potpuna besmislena pojava treba graditi u obitelji već u najranijoj dobi. Treba znati da je daleko jednostavnije i bolje odoljeti pušenju, nego postati pušač pa se onda mukotrpno odvikavati, a pritom izlagati posljedicama tog štetnog čina po zdravlje.

Kod nas već duže vrijeme Zavod za javno zdravstvo uspješno provodi program pod nazivom Da nepušenju za učenike osnovnih škola. Kako je prevencija prva i daleko najvažnija u borbi protiv raka, Županijska liga protiv raka je za za srednjoškolce osmislila program Zajedno protiv pušenja, koji se pokazao vrlo djelotvornim. U borbi protiv pušenja nužno je uključivanje svih društvenih sustava – primarno zdravstvenog i obrazovnog, ali i zakonodavstva i porezne politike. Na nacionalnom planu uz Svjetski dan nepušenja (31. svibnja) u Hrvatskoj se od 2003. g. obilježava i nacionalni dan nepušenja Dan bez duhanskog dima (uvijek prvog dana Korizme), jer je to vrijeme odricanja, pa to dodatno motivira pušače da se odreknu pušenja. Inače oba datuma osmišljena su da potaknu pušače da na te dane ne zapale cigaretu 24 sata, kako bi uvidjeli da to nije nemoguće i da nastave s apstinencijom.

U prethodnom smo napisu istakli da je fizičko odvikavanje od cigarete kratko, svega 72 sata tijekom kojih se tijelo oslobodi nikotina i čime nestaje fizička ovisnost koja uzrokuje žudnju. Daleko je tvrdokornija psihička ovisnost, koja traje neuporedivo dulje – sve dok pušač definitivno i trajno odbaci naviku pušenja. Za odvikavanje najvažnije je donijeti odluku, biti uporan i ustrajati. Treba pažljivo ulaziti u situacije koje su bile okidač za pušenje. Dobro je da cigarete u fazi odvikavanja nisu uvijek na dohvat ruke. Kad se pojavi želja za cigaretom nastojati je zatomiti i izdržati 3 minute kad žudnja obično prođe. Korisno je u dnevni režim uvesti fizičke aktivnosti ili ako se već upražnjavaju tada ih pojačati. Svatko će naći neki svoja način da ustraje, a cilj je postati, ali i ostati nepušač. Za odvikavanje nije uvijek potrebna stručna pomoć, iako je dobrodošla, a provodi se grupno ili individualno.

Da je pušenje štetna i loša navika, mladima će najbolje potvrditi primjeri roditelja nepušača, potom zdravstvenog osoblja, učitelja, sportaša i općenito svih medijski eksponiranih osoba. Izuzetno je važan i utjecaj medija, da se propagira i nametne stav da je pušenje društveno neprihvatljiv oblik ponašanja. Ako ovaj tekst potakne samo jednu mladu osobu da ne počne pušiti, ili se samo jedan strastveni pušač odluči za prestanak, naš je cilj ispunjen.

Piše: dr. Dražen Sačer, fizijatar
ORDINACIJA ZA FIZIKALNU MEDICINU, REHABILITACIJU I REUMATSKE BOLESTI
Tel. 048 625 033 E-mail: drazen.sacer1@kc.t-com.hr

čitam...
Loading...