zaključavajte automobile

Načelnik koprivničke policije otkrio koliko se kradu automobili te kako se zaštititi: Ukrao vozilo u Koprivnici i odvezao se u Rusiju na posao

Mišel Kiš prepričao je slučaj u kojemu je ukradeno vozilo završilo u Rusiji, ali i objasnio postupak potrage za automobilima.

13:26h
0
Foto: ingimage.com

Ukrao je automobil u Koprivnici te njime otišao u Rusiju gdje je radio. Granicu je prošao tijekom noći kada vlasnik još nije znao da je ukradeno, prisjeća se jednoga slučaja načelnik Policijske postaje Koprivnica Mišel Kiš, dodajući kako se radilo o staroj Ladi.

Međutim, uz krađu automobila pronađenog kasnije u Srbiji, a koji je bio namijenjen prodaji, radi se o izoliranim slučajevima. Policija na području Koprivničko-križevačke županije gotovo uvijek pronađe ukradeno vozilo.

Prema podacima Policijske uprave koprivničko-križevačke, 2017. godine zabilježene su tri krađe te dva pokušaja, dok je godinu kasnije ukradeno njih sedam. Zanimljivo, u svim su slučajevima počinitelji pronađeni. U tekućoj, 2019. godini ukradeno je jedno vozilo za kojim, kao i za nepoznatim počiniteljem, policija traga.

– Prijevoz od jedne do druge točke razlog je gotovo stotinu posto naših slučajeva. Rijetko smo imali preprodaju ili druge razloga – otkriva Kiš.

Foto: Ivan Balija
Mišel Kiš (lijevo) // Foto: Ivan Balija

Načelnik nam je, korak po korak, objasnio tijek očigledno uspješnih potraga za ukradenim ljubimcima na četiri kotača.

– Odmah po dojavi da je vozilo ukradeno obavještavamo raspoložive policijske ophodnje na terenu, sve susjedne policijske postaje i granične prijelaze. Šef smjene dužan je procijeniti koliko je vremena prošlo od krađe i koliko je susjednih policijskih uprava potrebno obavijestiti ovisno o prvim saznanjima kada se eventualna krađa dogodila – kazao je Kiš.

Ilustracija // Foto: Sanjin Bojić

Nadalje, nakon što najbliža ophodnja stigne na mjesto događaja, s vlasnikom i mogućim svjedocima utvrđuju se činjenice i potvrđuje je li do krađe uopće došlo.

– U mnogo slučajeva vozilo nije ukradeno, već čovjek zaboravi gdje ga je parkirao ili je uvjeren da ga je ostavio negdje drugdje – tvrdi.

No, ukoliko je zaista ukradeno, na scenu stupa ekipa za očevid. Vlasnik, pak, rješava papirologiju, formalni dio. Sljedeći korak je raspisivanje potrage po parametrima kao što su registracija, marka ili boja. Ističe kako Ministarstvo unutarnjih poslova ima podatke o registracijskim oznakama, broju šasije i serijskim brojevima dokumenata.

– U slučaju da se bilo gdje u Hrvatskoj vozilo provjerava, svaki policajac dobiva obavijest da je vozilo otuđeno i uputu što dalje treba napraviti. Odnosi se to i na prostor Europske unije. Potom slijedi dio kriminalističkih službenika koji tragaju za počiniteljem, mogućim svjedocima te se promatra videonadzor na okolnim mjestima – pojašnjava.

Zabilježeni su i ‘filmski’ pokušaji krađe

U brojkama ukradenih vozila od 2017. do danas kriju se Škoda, Seat, Ford, Renault, Citroen, Volkswagen Golf te – Yugo. Prema tome, vidljivo je kako ne postoji određena marka kojoj lopovi teže. Jednako tako, posao kršitelja zakona najčešće olakšavaju sami vlasnici na način da vozilo ostave otključanim, a i mjesto za originalni ključ pronađu unutar istoga. Ipak, zabilježeni su, kako ih Kiš naziva, filmski pokušaji.

– Zabilježili smo situacije u kojima su počinitelji ušli u vozilo, ali u njemu nije bilo ključa. Pokušali su spojiti žice ispod volana, vjerojatno po uzoru na filmove, što je završilo samo na pokušaju. Nije to tako jednostavno, s time da je i volan sam po sebi zaključan. Drugih slučajeva nismo imali – prepričava.

Opasnost predstavljati mogu i jammeri, uređaji ponajprije korišteni na moru tijekom turističke sezone. Prema riječima načelnika, oni ometaju rad signala daljinskog ključa. Preciznije, prilikom pritiska tipke za zaključavanje vozila, jammer ometa signal i ono se ne zaključa. Upotrebljava se najčešće za krađu iz samoga vozila. Kiš ističe kako ljudi moraju pratiti, primjerice, sklapanje retrovizora kao znak da se vozilo zaključalo.

Ilustracija // Foto: Matija Gudlin

Nerijetko se govori i o kopiranju ključeva, postupku koji, prema Kišu, nije jednostavan i rijetko se događa.

– Signal koji ključ šalje prema vozilu može se očitati. Međutim, potrebno je to napraviti više puta. Neka vozila moraju se pratiti više dana, očitati svaki signal i utvrditi algoritam. Potrebna je specijalna i sofisticirana oprema koja je vrlo rijetka. U pravilu, takve krađe uključuju skupa vozila visoke klase koja imaju napredne sustave zaštite – izjavljuje Kiša te dodaje kako se s time na županijskom području nisu susreli.

Najvažniji postupak zaštite potpuno je banalan

Policija preporučuje ugradnju dodatnog alarma i podsjeća na sustave blokade mjenjača ili volana. Kao opcija postoji i ugrađivanje blokade motora, odnosno, objasnio je Kiš, vozila mogu imati tajni prekidač koji onemogućava električne signale. Moderni sustavi, s druge strane, baziraju se na korištenju GPS i GSM sustava. GPS očitava lokaciju vozila što nerijetko koriste rent a car ili službena vozila, dok GSM omogućava praćenje.

– Moderni načini su dobri. Čim vozilo krene, vlasniku se može poslati signal ili kada napusti neki perimetar. Očitava čak brzinu i smjer kretanja. Uvelike nam olakšava posao. Neki operateri nude tu uslugu. Zanimljivo je to za osobe koje iznajmljuju i imaju službene automobile – riječi su Kiša.

Prema svemu ranije navedenom, u Podravini i Prigorju automobili su sigurni. Tako potvrđuju načelnik i statistika. Bez obzira, potrebno je provesti određene mjere te biti oprezan, pri čemu Kiš navodi najčešću, ali banalnu situaciju.

– Najvažnije je zaključati vozilo i nikako ne ostavljati ključ. Nevjerojatno je koliko je to česta situacija. Zatekli smo nekoliko osoba koje prolazeći parkiralištem traže otključana vozila. Nažalost, ponekad takva i pronađu – kaže te dodaje kako se ključevi češće ostavljaju u vozilu na selu, nego u gradu.

čitam...
Loading...