brinite za zdravlje

Ne utonite u zimski san

"Najteža stvar kod vježbanja je započeti. Jednom kad vježbaš redovito - ne možeš prestati'' (Erin GRAY)

18:00h
0
drazen-sacer

Zima je idealno godišnje doba za opuštanje, prepuštanje čarima čitanja kraj tople peći ili se ugodno zavaliti u fotelji ispred televizora. Osim toga pretjerati ćemo često s jelom i pićem, te tako dočekati proljeće s viškom kilograma i manjkom energije. Stoga poslušajte naš savjet i nastavite s uobičajenim tjelesnim aktivnostima. Ne treba se bojati zime, a ona nudi mogućnosti, poput šetnji, brzog hodanja, sanjkanja ili skijanja, tjelovježbe u kući, pa što god odabrali, učiniti će te mnogo za svoje zdravlje.

Naravno, hladnoću treba respektirati, tako da će nas odgovarajuća ‘slojevita odjeća’ – nekoliko slojeva tanjih odjevnih predmeta, topla obuća, kapa i rukavice zaštititi i na vrlo niskim temperaturama, naročito ako samo malo žustrije hodamo ili provodimo neki od oblika sportske rekreacije. Hodanje je apsolutno najpristupačnija tjelesna aktivnost kojom se mogu baviti gotovi svi. Dovoljno je svakog dana samo tridesetak minuta žustro hodati da se postigne koristan efekt, ali to treba činiti redovito.

Kod nas već duže vrijeme postoji ‘koprivnička staza zdravlja’, duga pet kilometara, na kojoj je na više mjesta simboličnim znakom srca označen smjer kretanja. Staza započinje na Zrinskom trgu, vodi preko Trga bana Jelačića i Trga dr. Bardeka, nastavlja se Frankopanskom ulicom ponovno na Zrinski trg te Križevačkom, Kolodvorskom i Starčevićevom ulicom vraća na početnu lokaciju. To je projekt udruge Srce, s kojim ona na najbolji mogući način šalje poruku svojim sugrađanima: hodajte i sačuvajte zdravlje. Jasno je da ne mora to nužno biti ‘staza zdravlja’, već se može hodati i na svakom drugom mjestu.

Podsjećamo da Svjetska zdravstvena organizacija preporuča trideset minuta umjerene tjelesne aktivnosti dnevno, kao minimum potreban za očuvanje zdravlja i prevenciju bolesti. Time se između ostalog smanjuje prekomjerna tjelesna težina, podiže imunološka otpornost organizma, poboljšava raspoloženje i smanjuje rizik od pojave kardiovaskularnih incidenata.

Šetnja ili brzo hodanje ne iziskuje ništa drugo, osim prikladne odjeće i obuće. Treba postupno produžavati trajanje i brzinu hoda kao i dužinu hodne staze. Podsjećamo da aktivnosti na svježem zimskom zraku doprinose cjelokupnom zdravlju, a posebno ubrzavaju metabolizam, jer tijelozimi troši dodatnu energiju da se zagrije i održi toplinu. U kojo mjeri napredujete tijekom vremena možete provjeriti na pedometru – brojaču koraka, vrlo jednostavnoj, jeftinoj i korisnoj napravi koja mjeri brzinu hoda, broj koraka, puls i trajanje šetnje. Ne zaboravite da je i zimi neophodno piti dovoljno tekućine, iako se u manjoj mjeri osjeća žeđ.

Ako niste skloni hodanju, pa čak niti kraćim šetnjama ostaje Vam mogućnost tjelovježbe u kući ili stanu. I za taj vid tjelesnih aktivnosti vrijedi isto pravilo: postupnost i umjerenost. Nikad nemojte pretjerivati i sve vježbe barem u početku radite polako i s manjim brojem ponavljanja. Podsjećamo da su redovitost i ispravno izvođenje vježbi, osnovni preduvjeti uspješne tjelovježbe. Naravno, u zimskim uvjetima jedna od odličnih mogućnosti tjelesne aktivnosti je plivanje u bazenima Cerine.

Sve dobne skupine moraju biti tjelesno aktivne preko zime, a vrstu i intenzitet rekreativnih aktivnosti treba prilagoditi svojim mogućnostima. Starije osobe neka izbjegavaju izlaske na šetnju pri izuzetno niskim temperaturama i klizavim pločnicima. S druge strane, za mlađu i srednju dob unatoč dobrom općem zdravstvenom stanju, ako se odluče za klizanje ili skijanje potrebna je, dobro poznavanje tehnike, kvalitetna oprema, izbjegavanje najzahtjevnijih skijaških staza i optimalna tjelesna pripremljenost, jer je bez toga mogućnost ozljeđivanja višestruko veća.

Općenito za sve vanjske zimske aktivnosti važno je da se dobro zaštite ruke, noge i glava od hladnoće, pa su stoga za zimsko odijevanje ključni kapa, rukavice, tople čarape i obuća te već ranije spomenuto oblačenje u slojevima. Preporuča se zimi izbjegavati ekstremno trčanje, jer maksimalni fizički napor slabi imunološki sustav. Isto tako treba izbjegavati trčanje na vanjskoj temperaturi ispod -5 st. C. Zaključno, savjetujemo Vam da ne utonete u zimski san, već ostanite aktivni i punim plućima uživajte u zimskim radostima.

Piše: dr. Dražen Sačer, fizijatar
ORDINACIJA ZA FIZIKALNU MEDICINU,
REHABILITACIJU I REUMATSKE BOLESTI
Tel. 048 625 033
E-mail: drazen.sacer1@kc.t-com.hr

čitam...
Loading...