Performansi pod temom Obnova ostavili dojam na Varaždince

21:35h
0
Performans Antonija Grgića u Varaždinu

Završili su 13. Dani performansa Varaždin koje je organizirao Galerijski centar Varaždin. Od četvrtka do nedjelje (12. do 15. lipnja) u Varaždinu su se predstavili domaći i inozemni suvremeni umjetnici, a uspostavljene su i suradnje s finskim festivalom performansa te Muzejom suvremene umjetnosti Istra u Puli.


– Tema ovogodišnjeg festivala bila je „Obnova”. Godinama se bavimo temama koje se odnose društvene  fenomene i potrebe, odnosno, tim temama se bave umjetnici performansa. Iz povijesti dobro znamo da su umjetnici osjetljive antene koje nam na simboličan način najviše govore o onom što nas tišti i što želimo svaki dan, ali toga nismo možda svjesni. Važno je znati da se od umjetnika ne očekuje da izravno daju rješenja za te probleme nego da u nama potaknu kritičko razmišljanje i mentalne procese koji nas u konačnici dovedu do odgovora – rekao je Branko Franceschi, kustos Dana performansa.

Festival je u četvrtak otvoren izložbom fotografija „Kunst für uns” Damira Širole, koji je ovjekovječio performans Toma Gotovca na otvaranju 42. likovnog salona HDLU 2007. godine u Zagrebu. Varaždinski umjetnik Ivan Mesek izveo je performans „History will teach us nothing”. Sadeći gredice cvijeća tako da svakom novom sadnjom gazi onaj prethodno posađeni cvijet, Mesek je želio ukazati kako redovito društvena obnova označuje i destrukciju prethodnih dostignuća.

Antonio Grgić je ju petak na glavnom varaždinskom trgu zgaženim trešnjama iscrtao „Sjenu” spomenika Viteškom kralju Aleksandru Ujedinitelju kojeg su Varaždinci sagradili 1935. godine, nakon atenata na njega, a srušili su ga dan nakon proglašenja NDH 1941. Grgić je odabrao trešnje za tehniku jer je pri otkrivanju spomenika netko stavio trulo voće kralju u ruku u kojoj je držao zakone.

Audio-vizualna instalacija „Oluja”, postavljena u bivšoj sinagogi, dojmila se Varaždince.

– Simulirajući oluju, svjetlosno i čujno, u zatvorenom prostoru, želio sam ukazati na perverznu potrebu današnjeg čovjeka da kontrolira i zauzda prirodu – objasnio je HR-Stamenov, bugarski umjetnik s njemačkom adresom.

Poseban gost ovogodišnjih Dana performansa bio je Timo Soppela, direktor interdisciplinarne udruge umjetnika MUU iz Helsinkija. Predstavio je festival performansa koji se ondje odvija dugi niz godine te program „Performance Voyage”. Programom se putem javnog natječaja poziva umjetnike da predstave performanse osmišljene za kameru. Varaždinci su u Julijanovom dvorištu pogledali projekciju 15-ak video performansa umjetnika s raznih strana svijeta.

U subotu je hrvatska umjetnica Kata Mijatović akcijom i performansom predstavila svoj Arhiv snova. Čitajući „Noćne more iz Arhiva” u bivšoj sinagogi Mijatović se zauzela za uvažavanje i oslobađanje kolektivnih kreativnih potencijala potisnutih ciljanom manipulacijom struktura političke moći.

Zoran Pavelić izveo je performans „Čitanje Kožarićevih rečenica naopako u bivšoj sinagogi”. Time je odao hommage najvećem živućem hrvatskom kiparu Ivanu Kožariću te je evocirao neke od najdubljih nesputanih izjava o smislu umjetnosti, života i društva. Čitanjem misli naopako ukazao je na našu nesposobnost ili puku lijenost da ih razumijemo i primijenimo. Performans je uspješno uključio publiku koja se pridružila umjetniku u čitanju rečenica, pravilno ili naopako, stvarajući kaotičnu i nerazumljivu buku.

Iz tehničkih razloga nije održan performans umjetnika Spartaka Dulića iz Subotice.

U ponedjeljak je dio programa varaždinskih Dana performansa izveden u Puli na Večeri performansa u organizaciji Muzeja suvremene umjetnosti Istra.

čitam...