uskoro otvorenje kušaone

Proslave Martinja su otkazane, a vinari se nose s koronakrizom; Matočec: Iako je potrošnja u restoranima manja, optimistično gledamo u budućnost

Svako je vino nova priča, a nova berba nova borba s vremenom i posljedica vremenskih uvjeta.

14:03h
0
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Na prvim obroncima Bilogore, na brijegu Mali Kostanj, svega nekoliko kilometara od centra Đurđevca, već 24 godine rastu vrhunske sorte vinove loze iz koje obitelj Matočec proizvodi šampionsku vinsku kapljicu.

Ovu će godinu pamtiti po velikom ulaganju i radovima kojima se ovih dana nazire kraj. Matočeci su pred godinu dana krenuli u opsežan posao rekonstrukcije stare klijeti koja je doživjela potpuni makeover i poprimila izgled kušaone u čijem će zatvorenom prostoru moći smjestiti 70 gostiju.

Nakon 23 godine, proslava Martinja će izostati

S glavom obitelji, Marijanom i sinom Dariom, koji je gotovo ravnopravan partner u obiteljskom poslu, razgovarali smo uoči proslave ovogodišnjeg Martinja. Na ovaj se dan, tradicionalno, 23 godine unatrag, na Malom Kostanju kod Matočeca okupljala veća skupina ljudi pa uz klasične regule i podravske običaje pretvarali mošt u vino. Ove će godine proslava Martinja po prvi put izostati. Nisu zadovoljni ni Marijan ni Dario jer Martinje je prilika za susret i veselje s prijateljima, no svjesni su da su ovakva druženja potencijalna žarišta za širenje koronavirusa, pa će pričekati neka bolja vremena.

Foto: Ivan Balija
Marijan Matočec // Foto: Ivan Balija

Uz čašicu ovogodišnje zlatne graševine koja nosi naslov županovog vina kao i najboljeg vina kontinentalne Hrvatske, Marijan se prisjetio svojih vinarskih početaka.

Iako su njegovi roditelji imali vinograde, Marijan i supruga Nada ozbiljnog su se posla primili 1996. godine. Već je prva berba, odnosno vino koje je izašlo iz njihovog podruma, pokazalo da znaju što rade, a nagrada koju su osvojili, motivirala ih je da nastave dalje.

Vina s pijeska su elegantnija, mekanija, lepršavija

– Krenuli smo s malim vinogradom, dizali smo nasade od dva hektara pa se s godinama proširili na ukupno četiri hektara. Sorte koje smo imali, graševina, sivi pinot, chardonnay, sauvignon zadržali smo do danas, a ove smo se godine pojačali sa zlatnim muškatom. Posadili smo vinograde na prvim obroncima Bilogore i zaštitili kod Zavoda za intelektualno vlasništvo naziv vina Vino s peskov. Pokazalo se da su vina s pijeska elegantnija, mekanija, lepršavija i po svemu drugačija u odnosu na druga u okruženju – priča Marijan te potkrepljuje navode brojkama.

– Rezultati našeg izlaganja su 640 zlatnih medalja za vino u tih dvadesetak i nešto godina s tim da smo ove godine nositelji titule županovog vina za graševinu, imamo najbolje ocijenjeno vino kontinentalne Hrvatske, a chardonnay nam je najbolje suho vino sjeverozapadnog djela Hrvatske. Sva četiri vina ove godine pokazala su se vrhunskima i na zavodu za vinarstvo dobili smo vrhunske kategorije – kaže Marijan te dodaje kako je na izlaganju u Đurđevcu upravo njegovo vino ponijelo i naslov najboljeg vina Grada.

Zbog koronavirusa odgođene su brojne izložbe

Temelje vinariji postavili su on i supruga, a od malih su nogu u vinogradu svoje obaveze imali sinovi Dario i Marko te kćerka Nikolina.

Foto: Ivan Balija
Dario Matočec // Foto: Ivan Balija

Posla u vinogradu uvijek ima, ako slučajno i nema na otvorenom, u podrumu se uvijek može nešto raditi, veli Marijan te napominje kako je ovo njegovoj obitelji još uvijek prvenstveno hobi i svaki od njih ima svoj stalni posao. Biti vinar danas znači da treba stalno ulagati i educirati se, usvajati nove tehnologije i u korak pratiti svjetske trendove kad je u pitanju oprema.

– Moramo shvatiti da se u vinogradu radi, a u pogonu završava proizvodnja. Mi se vodimo time da ne moramo imati velike količina, ali kvaliteta vina mora biti dobra. U pravilu nam izađe butelja po trsu, malo više, butelja i pol, ali je to uvijek vrhunska kapljica. Teško je svake godine ponoviti put i uspjeh od godine ranije, ali nama to iz godine u godinu uspijeva – kaže Matočec.

U proizvode ulažu puno znanja i vremena, a da bi priča bila zaokružena, ne propušta se ni najsitniji detalj, kako onaj od brige o trsu do etikete na finalnom proizvodu. Matočeci su si postavili visoke ciljeve i svaki korak u proizvodnji je kontroliran, a rezultat vrhunski.

– Dizajn etikete povjerili smo domaćim, lokalnim snagama, a ambalažu radimo u Sloveniji. Kad je proizvod elegantan i lijep, onda nema problema s nagradama, veli Marijan te pojašnjava kako je svako vino nova priča, a nova berba nova borba s vremenom i posljedica vremenskih uvjeta.

Ove je godine grožđe bilo izuzetno dobro i zdravo.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

– Berba je bila izuzetno dobra, možemo reći da je to bila jedna od boljih godina što nam je svojevrsna kompenzacija za izostanak brojnih izložbi zbog koronavirusa – kaže Marijan Matočec koji usprkos svemu na situaciju gleda pozitivno te je uvjeren da će se već za Vincekovo u njegovom vinogradu okupiti staro i brojno društvo.

Na spomen prodaje kaže kako je ona na nižoj razini od lani, no dosta se toga nadoknadi internom prodajom.

– Kvalitetna boca vina uvijek se proda iako su druženja po restoranima puno manja – kaže.

Nova kušaona u starinskom štihu

Nova kušaona rađena je s pregrštom detalja u starinskom štihu, od drva, hrasta, cigle, kako bi se uklopila u prirodno okruženje i krajolik. U sklopu rekonstrukcije napravljen je i novi parking te prilagođen prilaz za osobe s invaliditetom. Uređeni su i novi sanitarni čvorovi ukupne površine 40 prostornih metara. U realizaciji projekta od velike im je pomoći bila Koprivničko-križevačka županija, Grad Đurđevac i Ministarstvo turizma dok su dio osigurali vlastitim sredstvima. Europska sredstva za sad nisu koristili, no u planu je dobiti ih u budućnosti za pokriće troškova tijekom daljnjeg opremanja objekta.

A sve dok kušaona ne otvori vrata svojim posjetiteljima, ljubitelji dobre kapljice mogu Matočecovo vino konzumirati u đurđevačkom Starom gradu i Podravkinom rekreativnom centru.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

– Ove smo godine prvi put krenuli u suradnju sa sommelierima i uspjeli se probiti u lanac Maistrinih hotela te hotel na Pagu dok je naše vino već godinama na ponudi u zagrebačkoj Esplanadi – veli Marijan te otkriva kako ih je koronavirus prisilio da svoju proizvode ponude i onima koji kupnju obavljaju jednim klikom iz udobnosti svoje dnevne sobe.

– Osim kušaone, uređujemo i novu internet stranicu te web shop putem kojeg će se moći kupovati naše vino – kaže.

Sin Dario pak uvjerenja je kako će kroz pet do deset godina stasati jedna potpuno nova generacija kojoj neće biti problem izdvojiti 40 do 50 kuna za litru kvalitetnog vina.

– Sve više mladih prepoznaje kvalitetno vino i spremno je izdvojiti nekoliko kuna više u tu svrhu. Veseli nas i što su se u ovoj koronakrizi ljudi sve više počeli okretati domaćim proizvodima i tu opet vidimo neku novu priliku – rekao nam je na kraju.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

 

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

čitam...