Svjetski dan potrošača // Pogledajte tko najčešće krši prava potrošača u Podravini

20:18h
0
Ilustracija

Dejan Novogradec, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Grada Koprivnice i Koprivničko-križevačke županije // foto: Zvonimir MarkačDržava bi trebala biti servis građana, ali u Hrvatskoj je ta država više maćeha koja pogoduje velikima i bogatima na štetu malih građana, potrošača – ističe Dejan Novogradec, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Grada Koprivnice i Koprivničko-križevačke županije

Svjetski je dan prava potrošača. Obilježava se od 15. ožujka 1983. godine. Tim povodom razgovaramo s predsjednikom Udruge za zaštitu potrošača Grada Koprivnice i Koprivničko-križevačke županije Dejanom Novogradecom.


Na kojoj razini su prava potrošača u Koprivničko-križevačkoj županiji i općenito u Hrvatskoj?

Prošle godine donesen je novi Zakon o zaštiti potrošača u koji je uneseno dosta uredbi koje imaju potrošači i u ostatku Europske unije. Na žalost, kao što je to uobičajeno u Hrvatskoj, negdje između redaka još uvijek se prvenstveno pogoduje velikim tvrtkama, a na štetu malih potrošača. Zahvaljujući svakodnevnom radu i aktivnostima udruga za zaštitu potrošača, kojih u Hrvatskoj trenutačno aktivno ima 15-ak, sve više se podiže svijest malih potrošača o njihovim potrošačkim pravima pa tako možemo govoriti tek o zadovoljavajućoj razini prava potrošača.

U kojoj mjeri potrošači uopće konzumiraju svoja prava?

Svi potrošači, osim prava, imaju i svoje obveze. Ako te svoje obveze ispunjavaju kako treba, tada je potrošaču puno lakše ostvariti svoja prava kada je u nekom trenutku bio zakinut u dobivanju usluga ili kupovini različitih proizvoda. S obzirom da je lani bilo oko 25.000 upita potrošača za ostvarivanje njihovih prava u udruge za zaštitu potrošača i savjetovališta diljem Hrvatske, možemo reći da je to dovoljan pokazatelj o aktivnosti potrošača u ostvarenju svojih prava.

Jesu li potrošači dovoljno upoznati sa svojim pravima?

Znanje potrošača o potrošačkim pravima, kao što sam već rekao, tek je na zadovoljavajućem nivou. Prava potrošača su zakonski prekompleksna i opširna za prosječnog građanina pa smo mi tu u Udruzi za zaštitu potrošača da ih pravilno usmjerimo u postupke kod ostvarivanja prava. Valja istaknuti da bi neke osnovne stvari trebao znati svaki aktivni potrošač i mi ih na njih stalno usmjeravamo i savjetujemo u našim aktivnostima, savjetovanjima i projektima.

Iskustva vaše udruge, kakve rezultate postižete?

Prošle godine imali smo oko 400 poziva gdje smo potrošače savjetovali kako ostvariti svoja prava koja su im bila u nekom trenutku zakinuta. Najveći broj poziva, oko 35 posto, odnosio se na trgovce i pružatelje usluga. Što se tiče tih problema, najveći broj prigovora odnosio se na neispravne proizvode i probleme prilikom reklamacije tih neispravnih proizvoda. Na probleme s telekomunikacijskim operaterima odnosi se oko 30 posto prigovora, a to su najčešće samovoljno produženje ili ugovaranje usluge na temelju telefonskog razgovora i bez izričitog pristanka i potpisa potrošača, problemi kod popravka ili zamjene neispravnog uređaja, zatim nedovoljno informiranje potrošača kod sklapanja ugovora o svim stavkama tih ugovora od strane zaposlenika, problemi kod raskida ugovora, loša infrastruktura, problemi sa signalom… Postotak prijava prema pružateljima telekomunikacijskih usluga je zabrinjavajući, s obzirom da ih u našoj županiji ima u malom broju, samo desetak pružatelja, naspram broja trgovaca i pružatelja usluga. Na žalost zakon je dosta blag prema njima, dosta im pogoduje i zato dolazi do puno problema i kršenja potrošačkih prava. Idući u redoslijedu po broju pritužbi odnosi se na distributere električne energije čiji su prodajni agenti, poglavito se to odnosi na način rada jednog distributera električne energije, konstantno kršeći prava potrošača, lažnim predstavljanjem i podacima dolazili do podataka i potpisa ugovora potrošača. U suradnji s Ministarstvom gospodarstva do daljnjega smo riješili taj problem.

Uloga države u borbi za zaštitu potrošača?

Država bi trebala biti servis građana, ali u Hrvatskoj je ta država više maćeha koja pogoduje velikima i bogatima na štetu malih građana, potrošača. Neke stvari trebale bi se mijenjati iz korijena da se ta svijest o vrijednosti malog čovjeka, potrošača, promijeni i da on postane centar, fokus svega oko kojega se sve pokreće.

Kakva je situaciju u uređenim europskim zemljama?

Razina zaštite potrošača znak je civilizacijske razine neke države. U europskim zemljama građanin, potrošač, centar je svega i oko njega sve polazi. On raspolaže s puno novca i on određuje na što će taj novac trošiti. Svi gospodarski čimbenici u Europi su toga i te kako svjesni i stavljaju zadovoljstvo potrošača na prvo mjesto. Na žalost, mi smo sve dalje od te uređene Europe ma koliko nas u medijima politički čelnici pokušavaju uvjeriti u suprotno. To nam praksa i problemi u svakodnevici dokazuju. Poglavito se to odnosi na standard potrošača u Hrvatskoj. Mi u udrugama za zaštitu potrošača stalno radimo na zaštiti malog čovjeka, aktivni smo kod ukazivanja na razne probleme na koje potrošači svakodnevno nailaze, svakodnevno putem raznih medija te prepiskama s državnom upravom ukazujemo na te probleme i zato nas ta državna uprava, poglavito ministarstva, bezobrazno ignoriraju u dotaciji financijskih sredstava, koja nam je ove godine svima nama u udrugama za zaštitu potrošača u Hrvatskoj i ukinula.

ČestitkaPodržavaju li rad vaše udruge lokalne vlasti?

Svijetli izdvojeni primjer naša je Koprivničko-križevačka županija i njihov upravni odjel za gospodarstvo, kojemu se ovom prilikom želim zahvaliti što nam je financijski pomogao u realizaciji projekta “Abeceda potrošača”, a koji smo provodili tijekom prošle godine. Jedna od aktivnosti projekta bila su i uspješno održana dva predavanja za građane o temama iz područja zaštite potrošača u Gradskoj knjižnici u Koprivnici s eminentnim predavačima Ilijom Rkmanom, predsjednikom našeg Hrvatskog saveza udruga potrošača, i Igorom Vujovićem, predsjednikom naše krovne udruge ”Potrošač” iz Zagreba. Uz predavanja, u više navrata imali smo i potrošački info pult u središtu grada gdje smo javnom kampanjom i osobnom komunikacijom s potrošačima davali informacije i savjete iz područja zaštite potrošača.

Na koji način se financira vaša udruga?

Mi u koprivničkoj Udruzi za zaštitu potrošača nismo državna agencija, ne dobivamo nikakvu plaću, osobno nemamo bilo kakav drugi prihod, nego radimo na volonterskoj osnovi za opće dobro građana. Iz tih razloga zamolio bih građane županije da nam pomognu u svakodnevnom radu Udruge uplatom članarine u iznosu od 35 kuna godišnje. Nije velik iznos, ali nama u Udruzi svaka kuna puno znači.

Više informacija o udruzi možete pronaći na internetskoj stranici: http://zastita-potrosaca-koprivnica.hr

 

čitam...