14.6 C
Koprivnica
Četvrtak, 28. ožujka 2024.
No menu items!
- Oglasni prostor -
- Oglasni prostor -

Zlatni biznis direktora Vjesnika Franje Maletića
Z

Ne propustite

Proteklo desetljeće Hrvatska je dobila čitav niz tajkuna. Svojim su osebujnim pojavama, životnim stilovima, a ponajviše razmetništvom, dobivali udarne medijske prostore. Izmučena hrvatska nacija trpjela je različite oblike financijskog, ali i ostalih oblika mobinga od raznih novopečenih tranzicijskih fenomena, piše Slavonija Portal.

Glasoviti splitski tajkun i aktualni gradonačelnik Željko Kerum “brijao” je po splitskim “sama-jama” cestama u najnovijim modelima Ferrarija, bogati kralj mlijeka Luka Rajić na vrhuncu pretvorbene moći utekao je u Švicarsku prodavši Luru francuskom Lactalisu, “dijamantni” tajkun Josip Gucić sakrio se od hrvatskog pravosuđa u Njemačku, dok tajkun s rekordnim brojem sudskih predmeta Miroslav Kutle “metafizičari” između pravosuđa i utjerivanja dugova od bivših ortaka…

I tako bismo mogli nizati redom galeriju najrazvikanijih financijskih moćnika iznjedrenih iz mulja pretvorbe i privatizacije te da učinimo tešku nepravdu ne pridodavši tom popisu jedno krajnje decentno i široj javnosti manje poznato ime. Aktualni direktor Vjesnika i neuspjeli kandidat za novog ravnatelja HRT-a, Franjo Maletić, zaslužuje biti uvršten na top tajkunsku ljestvicu u Hrvata, možda ne toliko zbog veličine akumuliranog bogatstva koliko zbog genijalne domišljatosti da osigura milijunski profit na preprodaji popisa hrvatskih glasača. Maletić uz spomenutu ima još jednu hvalevrijednu osobinu, a ta ga kvalificira među najinteligentnije direktore javnih poduzeća u Hrvatskoj. Naime, premda već čitav niz godina uživa sve benefite nadzorničkih funkcija, njega osim blagodati ne sustižu nikakve posljedice, čak i kad te kompanije zatresu najveće pravosudno-medijske trakavice.

Sudjelovao u malverzacijama NO Podravke

Maletić je tako, sve donedavno, u svojoj službenoj biografiji rado isticao činjenicu članstva u NO-u Podravke. To je nadzorništvo medijski postalo zanimljivo tek kad se s dvadesetak kandidata natjecao za mjesto glavnog ravnatelja Hrvatske radiotelevizije u siječnju ove godine. U medijima se odmah moglo pročitati kako je upravo on najizgledniji kandidat za tu funkciju.

Maletić je od 2004. godine, otprilike pet godina primao visoku naknadu u Nadzornom odboru Podravke i bio član ekipe koja je godinama uredno potpisivala godišnja izvješća, a da nikad nije uočila ništa sumnjivo. Efekti rada NO-a i Uprave te koprivničke kompanije vidjeli su se potkraj siječnja 2010. kad je Podravka Zagrebačkoj burzi dostavila izvješće o poslovanju za 2009. godinu. Gubitak kompanije premašivao je 280 milijuna kuna.

Samim tim logično je postaviti pitanje odgovornosti kompletnog NO-a pa i Maletića koji i dalje uživa povjerenje čelnika javnog poduzeća budući su isti nadzornici zatajili ispuniti svoju zakonsku obvezu.

Prsti u mutnim poslovima HPB reala

Ime nesuđenog ravnatelja HRT-a nije se isključivo u Podravci pojavilo u nadzornički spornom kontekstu. Nigdje se ne spominje fond HPB real. Donedavni zatočenik Remetinca i bivši predsjednik uprave HPB-a, Josip Protega optužen je za razne bankarske muljaže i tereti ga se za nenaplative kredite, lažiranje bilance i računovodstvene nepravilnosti.

Znakovito će biti pratiti tijek suđenja Protegi i iznošenje na vidjelo spornih transakcija koje su se dijelom odvijale i preko HPB reala, zatvorenog investicijskog fonda za ulaganje u nekretnine Hrvatske poštanske banke. Naravno, ukoliko na istragu tih poslova netko nevidljiv, ali moćan ne stavi embargo, budući je u spomenutom fondu HPB-a uz Protegu kao predsjednika NO-a funkciju člana, sve do veljače 2010., obnašao i nedodirljivi Maletić.

Koristeći poznanstva privatnoj tvrtci osigurao boljitak

Svjedoci smo kako aktualna premijerka Kosor nastoji uvesti reda u javne financije i ulaže velike napore da uskrati brojne naslijeđene benefite koje su uživali čelnici javnih poduzeća. Mjere su samim tim nužne, znamo li da je raširena osobina prvih ljudi državnih kompanija rastrošnost koja uglavnom ne korespondira ni s kakvim poslovnim rezultatima. Naime, dok većina hrvatskih javnih poduzeća grca u dubiozama, značajan broj direktora takvih kuća ne dijeli ni najmanje financijske brige.

izvor: Slavonija PortalMeđu takvima visoko mjesto zauzima Maletić, a spomenuta je skupina razvila savršene mehanizme privatnog bogaćenja na teret ili samog javnog poduzeća ili proračunskog novca općenito. Kako ta negativna simbioza funkcionira u slučaju nakladničkog tajkuna Maletića vidjet ćemo iz primjera koji slijede.

Maletić još od početka devedesetih ima dobro uhodani izdavački biznis kroz privatnu tvrtku Golden Marketing – Tehnička knjiga. Ipak, tek ponovnim dolaskom HDZ-a na vlast i Maletićevim imenovanjem za prvog čovjeka državnog Vjesnika 2004. započinje zlatna era njegove privatne tvrtke. Najbenigniji, ali zasigurno etički sporan profit, Maletić ostvaruje besplatnom promocijom izdanja svoje privatne tvrtke na stranicama Vjesnika, napose knjige Hrvatski prezimenik.

Istodobno vješto koristi povjerenje vladajuće nomenklature pa tiska i stručne knjige Mirjane Sanader. Tako je Golden Marketing izdao knjigu o arheološkim iskapanjima Tilurija supruge bivšega premijera. Taj je izdavački pothvat postao i medijski skandal kad se otkrilo da knjige u pravilu otkupljuju državne institucije izdvajajući za iste golem novac.

Prepredeni nakladnik Maletić vješto je eksploatirao dobitnu formulu – najprije direktora državne novine i tiskare, a potom samo tiskare Vjesnik, te relacije koje je pritom izgradio, kako u državnim institucijama, tako i među medijskim nakladnicima. Primjerice, zažmirit će na oba oka na dugove najvećih medijskih nakladnika svjestan da će mu to isti obilato honorirati u vremenima nadolazećih afera. Naime, Maletićevo ime, kao što smo se mogli osvjedočiti u proteklom razdoblju, nigdje nije isplivalo na stranicama tiskovina u velikim aferama Podravka i HPB.

S druge strane od državnih institucija pristizat će siguran novac u privatnu nakladničku riznicu. Navest ćemo samo neke primjere: Ministarstvo kulture 2006. od Golden Marketinga otkupljuje knjiga u vrijednosti 455.250 kuna, 2007. za pet naslova izdvaja 93.000 kuna, 2008. za dva naslova najprije odobrava 33.000 kuna te zatim za još 8 iz džepa poreznih obveznika izdvaja 167.500 kuna.

No “Hrvatski prezimenik” ne propuštaju kupiti ni male sredine. Gradonačelnik Velike Gorice Dražen Barišić u studenom 2009 otkupljuje 25 kompleta knjiga Hrvatskog prezimenika po cijeni od 600 kuna svaka. Skromno, ali velika gesta gradonačelnika malog grada u kriznim vremenima. Ministarstvo vanjskih poslova na službenim web stranicama velikodušno i, naravno besplatno, reklamira dvije knjige u izdanju Maletićeva Golden marketinga.

Hrvatski Prezimenik // izvor: Slavonija PortalPodravka bila glavni sponzor Maletićeve ”knjige”

No tek slijedi prava poslastica koja bi mogla
rastumačiti i Maletićevu nadzorničku indolentnost u Podravci. Naime, glavni sponzor top projekta Golden Marketinga – knjige “Hrvatski prezimenik” bila je upravo Podravka uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa te Ministarstva kulture RH. Iz ovoga proizlazi da je Maletić svoju ulogu u NO-u koprivničke tvrtke shvatio primarno kao poziciju za privatno bogaćenje, a ne kao nadzor i osiguranje zakonitosti u poslovanju te tvrtke.

Inače, “Hrvatski prezimenik” zapravo je urednički obrađen popis birača i vjerojatno predstavlja raritet da se tako banalna baza podataka prodaje za 1.200 kuna koliko iznosi puna cijena. Zbog tog izdanja Maletića su u stručnim krugovima prozvali tajkun – antroponomastik. Tijekom 2008. kad je o trošku poreznih obveznika promoviran “Hrvatski prezimenik” autora akademika Petra Šimunovića i Franju Maletića, čitateljstvu se knjiga predstavljala kao “jedinstveno kulturno i znanstveno djelo koje u tri knjige na 2200 stranica otkriva neprocjenjivo bogatstvo hrvatske antroponomastike. Knjige sadržavaju abecedni popis 114.643 hrvatska prezimena s brojem obitelji tih prezimena u pojedinim naseljima i općinama te popis 6654 naselja s prezimenima stanovnika i brojem obitelji”, stajalo je u promo recenzijama.

Između ostalog prijateljevao i s Pevecima

O agresivnoj kampanji koja je pratila promociju Hrvatskog prezimenika najbolje će posvjedočiti video snimka iz đurđevačkog hotela “Picok”. Na vrhuncu moći, u međuvremenu propali Peveci, ugostili su ekipu medijskog magnata Jure Hrvačića, s VIP gostima među kojima je bio i Maletić. Višednevno druženje pod krinkom “Rubala show izravno”snimala je Z1 televizija te potom “terorizirala” beskonačnim reprizama gledatelje metropole, a sve s reklamnim breakovima – kupite “Hrvatski prezimenik” odmah!. Potom su slijedili kadrovi raspjevane instant pjevačke “nade” Višnje Pevec, te medijsko-nakladničkog-trgovačkog trojca Hrvačića, Peveca i Maletića za istim stolom iz plesne dvorane hotela Picok.

Inače u suvremenom svijetu knjige takve profilacije i sadržaja se niti ne izdaju, posebice od kako je era digitalizacije i interneta omogućila da, primjerice, u Americi sve takve podatke dobijete odmah i potpuno besplatno na zaslonu svoga kompjutora ili mobitela. Ne trebaju vam ni teški tomovi, niti 165,52 eura, odnosno 2.000 kuna “masnog” troška da biste doznali koliko ljudi s istim prezimenom obitava u nekoj zemlji.

I na kraju ne zaboravimo spomenuti da je Franjo Maletić formalno “čist” kao većina naših javnih direktora. Formalno je Golden marketing prepustio kćerki Ani, a i za sina Ivana registrirana je marketinška tvrtka Market media. A da u cijeloj priči ne bi ponestajalo i ugleda, što je primarna odlika naših novopečenih tajkuna, tu je i Maletićevo članstvo u Upravnom odboru Hrvatske matice iseljenika, koje, uzgred budi rečeno, ima i ekonomsku računicu, budući je Matica vjerni konzument izdanja Maletićeve privatne nakladničke tvornice novca ili zlata kao što to i samo ime Golden Marketinga kazuje.

Facebook komentari / dostupni ukoliko ste prijavljeni na svoj FB profil (Komentiranjem prihvaćate naše uvjete korištenja).

Ne propustite

- Oglasni prostor -
- Oglasni prostor -

Najnovije

Špica

ODLIČNA KOMBINACIJA Zgodna žena koja zna kako nositi hit traperice i šiltericu

Jednostavna, a tako cool kombinacija! Maslinasta majica, krem šilterica i "zakrpane" traperice dobitna su kombinacija za izlazak na kavu ili...
- Oglasni prostor -
Vnuk Produkt - PVC stolarija Prelog - Salamander

Vezane vijesti

×