FOTO Imamo i mi svojeg aduta, u Podravini razvijaju električna vozila, a proizvode izvoze u čak 43 zemlje diljem svijeta

Činjenica je da mi u ovom podneblju sastavljamo električna vozila, a razina kompleksnosti vozila je na razini automobila. To jesu manje serije, no po broju sustava kompleksnije, dok je u električnom dijelu razina složenosti ista, a u nekim segmentima i veća, zaključuje Franičević.

0
Ivan Franičević ispred nove upravne zgrade i uz novo Lynx električno vozilo // Foto: Ivan Balija
- Oglas -

Već preko 30 godina u općini Kalinovac, malom podravskom mjestu, niče velika tvornica. Jedina, pa samim time i najveća takva u Hrvatskoj, te jedna od najvećih toga tipa u Europi.

Preko 400 zaposlenih s prosječnom plaćom otprilike na razini prosječne plaće u Hrvatskoj, godišnjim prihodom od 180 milijuna kuna, koji svake godine raste i do 20 posto, te izvozom gotovo po cijelome svijetu, Rasco je ove godine na samome vrhuncu uspješnog poslovanja.

Oko 80 posto ukupnog prihoda ostvaruju od izvoza, djeluju na pet kontinenata  i slobodno možemo reći da su veliki kotač u razvoju ne samo sjeverozapadne, nego cijele Hrvatske.

Moderna zgrada s drvom u sredini i svim čudima tehnologije
- Oglas -

Njihova nova upravna zgrada izgleda kao san za svakog djelatnika. Moderna, prostrana, ali istovremeno ugodna i topla, sa svim čudima moderne tehnologije tako da svi daju svoj maksimum i stvaraju vlastite vrhunske proizvode.

Rasco
Prostor za čilanje // Foto: Ivan Balija

Da bismo opisali prostor, dovoljno je reći da je sve u staklu, u hodniku je ogromni prostor s udobnim kaučima za čilanje, a kantina izgleda poput kafića te ima i svoju terasu, dok usred zgrade rastu drvo i trava.

– Kad smo gradili, nismo razmišljali o tome kako ćemo kositi tu travu – našalio se predsjednik Uprave Ivan Franičević, koji nas je dočekao u tom impozantnom prostoru.

On je mlad, pristupačan čovjek koji već sedam godina upravlja ovim ogromnim sustavom i uspješno se nosi s brojnim izazovima. S njim smo razgovarali o uvjetima poslovanja na turbulentnom tržištu, kako se nose s velikim promjenama koje je donio koronavirus, a onda i rat u Ukrajini, dva događaja koje su uvelike utjecale na gospodarstvo u cijelome svijetu.

Okreću se elekrtrifikaciji vozila 

Njihov se portfelj sastoji od nekoliko velikih dijelova. Najveći su dio nadogradnje vozila za zimsko održavanje prometnica, odnosno snježni plugovi, ralice, posipači soli, s kojima su pokrenuli posao.

Ivan Franičević u Lynx električnoj čistilici //Foto: Ivan Balija

Ustvari, još točnije, vlasnici su počeli s malom zanatskom radionicom i kako mali snovi trudom i upornošću postaju veliki, stvari su se pošteno zakotrljale 2008. godine, kada su počeli razvijati MUVO, komunalno multifunkcionalno vozilo, koje je izašlo 2012. godine i ubrzo postalo hit na tržištu.

Tvrtka ujedno ovih dana obilježava 10 godina Muvo-a koji zauzima važno mjesto u povijesti kompanije jer je dao veliki doprinos u pozicioniranju Rasca među vodećim proizvođačima profesionalne komunalne opreme u Europi. U Makedoniju je u lipnju otpremljen 350-ti Muvo, a vozilo je povodom rođendana dobilo novu web stranicu muvo.rasco.hr.

Predlani su pak izbacili novu dizelsku čistilicu Lynx, a lani i veliku novost – potpuno električnu čistilicu Lynx Charge čemu se i okreću, jer, kažu, postoji rastući trend elektrifikacije u javnom održavanju, što je opet i trend javnog mijenja, za smanjenjem emisije štetnih tvari i utjecaja na okoliš, a tu je, naravno, i segment goriva. Do 2025. godine, plan im je u potpunosti prijeći na električna vozila.

Unatoč brojnim izazovima, ovo je najbolja godina do sada

Ivana Franičevića pitamo kako se nose s brojnim izazovima na tržištu, nestabilnim cijenama materijala, nesigurnim isporukama i rokovima.

– Cijene materijala su u stalnom porastu, no pala je primjerice cijena čelika koji najviše koristimo. To, naravno, ima utjecaja na cijelu ekonomiju i pad cijene je dobar, no s druge strane, mi smo čelik nabavili u prethodnom periodu kad su cijene bile visoke jer ne možemo čekati zadnji čas i ne znati što nas čeka – kazuje nam prvi čovjek Rasca.

Dio posla obavljaju roboti // Foto: Ivan Balija

No unatoč svemu, ova će godina za Rasco biti rekordna i očekuju najveći rast prihoda do sada. Najvećim dijelom izvoze na područje Europe, a onda i u Sjevernu Ameriku, Aziju, Kinu… gotovo cijeli svijet uvijek iznova naručuje njihove proizvode.

– Primjerice, Ukrajina je lani bila među top tri naša tržišta. Tamo smo krajem godine imali dogovoren veliki posao koji se onda nije dogodio, a evo sada nedavno smo odradili veliku isporuku, no ove godine više ne računamo da ćemo tamo nešto ostvariti, što je i logično – objašnjava on.

Osim Ukrajine, velika su im tržišta Njemačka, centralna Europa, Francuska…

Izvoze gotovo u cijeli svijet

– Teško mi je izdvojiti nekog specijalno, radimo u 43 zemlje i imamo toliko razgranatu distributivnu mrežu jer tržište varira iz godine u godinu. Ovisno je u kojoj se zemlji koliko čega kupuje jer je riječ o strojevima koje jednom kupite i koristite ih godinama, neki traju i do 15 – 20 godina, pa ovisimo i o ciklusima kupnje, no konstanta su Njemačka, Francuska, Velika Britanija, Norveška, odnosno zemlje koje su geografski velike ili imaju specifičnu klimu poput Norveške, gdje je jednostavno potrebno obnavljati komunalni vozni park – kazuje Franičević.

Jedno električno vozilo košta oko 200 tisuća eura bez PDV-a, za krajnje kupce, dok je cijena dizelske čistilice duplo manja, oko 100 tisuća eura.

Jedna od proizvodnih hala // Foto: Ivan Balija

– Naši kupci nisu privatni. Tržište ima par segmenata. Najveći su dio urbane sredine,  odnosno gradovi, manja mjesta, koji najvećim dijelom trebaju naše strojeve za čišćenje svojih površina dok je drugi segment čišćenje velikih površina kao što su tvornice, hoteli, hotelska naselja, kampovi – objašnjava Franičević.

Napominje da su u normalnim okolnostima sve isporuke bile odrađivane na vrijeme, no sada su ograničeni s lancom nabave.

– Imamo probleme s nabavom komponenti svih proizvođača i isključivo ovisimo o tome kad stižu komponente. Kad lanci dobro funkcioniraju, za neke ključne komponente uvijek uzimamo u obzir moguće kašnjenje, pa to tretiramo kao rizik kojim onda upravljamo zalihama, no sada ne možemo ni to. Primjerice, imate dobavljača koji kasne po 10 mjeseci – pokušava nam dočarati brojne izazove s kojima se nose.

Pitamo ga kako reagiraju kupci, kaže da imaju razumijevanja, no pitanje je koliko dugo će ga imati, iako, većina je proizvođača u istom problemu.

Najviše je zaposlenih zavarivača i montažera // Foto: Ivan Balija
Nemaju uvoznu radnu snagu, majstori su plaćeni tisuću eura

Kako smo već naveli, Rasco ima preko 400 zaposlenih, od toga ih je 370 ovdje, a 50-ak van Hrvatske, najviše u tvornici u Srbiji te u podružnicama u Sloveniji i Bosni, dok dio poslova obavljaju i roboti.

Zapošljavaju najviše zavarivača i montažera, a njihove se plaće sa svim dodacima popnu i do preko sedam tisuća kuna.

– Uvijek je bilo teško pronaći ljude, a u posljednje vrijeme postalo je još teže. To su ljudi koji rade u proizvodnji, odlični, kvalificirani majstori, koje je zbog prirode firme, jer mi smo metalska industrija u području koje nikad nije imalo metalsku industriju, teško pronaći – veli Franičević.

No, kako i sa svime, tako su i tome doskočili i naučili kako riješiti problem i tako uvoznu radnu snagu uopće nemaju. Naime, u svakom trenutku u firmi imaju oko 60 praktikanata, srednjoškolaca, a njih 80-ak posto ostaje tu i raditi.

Mala multinacionalka iz Kalinovca

– Rasco je moderna firma, kako volim reći, mala multinacionalka iz Kalinovca, što nosi određene izazove, ne samo za mene, nego za svakog zaposlenika, a u okolici ne postoji bolji izbor i prilike za razvoj ljudi i u metalskoj branši, kao i u poslovima van proizvodnje – uvjeren je Franičević.

Foto: Ivan Balija

Osim majstora, tu su inženjeri koji upravljaju proizvodnjom, inženjeri koji rade u razvoju. zatim ljudi u marketingu, prodaji, financijama…

– U tom nam pak dijelu trebaju visokoobrazovani ljudi. U Hrvatskoj nema puno usporedivih firmi vlastite proizvodnje ove razine složenosti, s proizvodima koji se sastoje od tisuće i tisuće komponenata, koja koristi svoje baterije, i ovu razinu softvera i tehnologije. Od takvih postoje još dvije u Hrvatskoj, jedna je Rimac, a druga eventualno Končar električni vlakovi – objašnjava on snagu svoga metalskog diva.

Neizbježna je tema i pandemija koronavirusa, no u Rascu su se uspješno nosili s krizom te odlično poslovali čak i za vrijeme lockdowna.

Oprema koja je u vrhu tehnologije u svijetu

– Godina 2020. je ustvari bila iznenađujuće dobra, iako je u ožujku i travnju pad bio zastrašujući jer se nije događalo apsolutno ništa. Međutim, kupci su završili na radu od kuće i tako su krenuli naručivati i stvari su se odvijale čak i bržim tempom nego ranije. Ove bi pak godine trebali imati veći rast nego prošle, no trenutno me strah predviđati, iako osjećam da se situacija ustabilila i da će sve biti prema planu – pozitivan je on.

Nova upravna zgrada // Foto: Ivan Balija

Novu su uredsku zgradu dovršili taman u korona godini, kad su svi krenuli na rad od kuće, objašnjava nam uz smijeh. Danas je u njoj smješteno 80-ak djelatnika, a prostori su to prema najvišim standardima, prvenstveno napravljeni kako bi ljudima bilo ugodno uz informatičke alate i visoke razine digitaliziranosti procesa. No nije tako samo u uredskom dijelu, već i u proizvodnji koriste opremu koja je u samom vrhu tehnologije koja se koristi u svjetskoj proizvodnji.

Razina kompleksnosti vozila je na razini automobila

– Koga god pitate, sve što mi radimo ovdje je uvijek izazov i to sad možda izgleda malo pretenciozno, no činjenica je da mi u ovom podneblju sastavljamo električna vozila, a razina kompleksnosti vozila je na razini automobila. To jesu manje serije, no po broju sustava kompleksnije, dok je u električnom dijelu razina složenosti ista, a u nekim segmentima i veća – zaključuje Franičević.

Dokaz njegovim riječima je preko 200 prodanih vozila (MUVO te dizelski i električni Lynx)  u ovoj godini, koja će za Rasco biti rekordna u svim segmentima.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
- Oglas -
 
 

Exit mobile version