Sindikat prometnika vlakova Hrvatske, predvođen Marijom Grbešićem, zamjenikom predsjednika sindikata, na današnjoj je konferenciji za medije, koja je održana ispred Glavnog kolodvora u Koprivnici iznio niz problema koji se odnose na organizaciju rada te ugrožavanje sigurnosti u željezničkom prometu.
– Kao Radničko vijeće regije sjever organizirali smo skup radnika i pozvali poslodavca, HŽ infrastrukturu, da dođe i pokuša pojasniti na koji način misli da se može odvijati rad u atmosferi u kojoj nedostaje 40 izvršitelja koji neposredno sudjeluju u regulaciji željezničkog prometa, a uz to od 1.ožujka se najavljuje još smanjenja radne snage. Odabrali smo Koprivnicu jer na dionici Koprivnica-Gyékényes dugoj 13 kilometara postoje tri željezničko-cestovna prijelaza, koja su već 14 mjeseci neosigurana i u stanju su kvara. Zašto HŽ infrastruktura krši sve regule i zakonske akte i ne otklanja kvar? Naši akti govore da se kvar mora ukloniti u roku od tri sata. U tim okolnostima, sigurnost ovisi o radnicima koji obavještavaju radnike da na takvim prijelazima moraju stati. Postavljam putanje što će se dogoditi jednog dana kada vlak ne bude stao – kazao je Mario Grbešić.
Dotaknuo se i jučerašnje tragedije nedaleko od Duge Rese, u kojoj je stradao mladi bračni par. Ističe da je nedopustivo da se Zakonom o sigurnosti događaju situacije u kojima HŽ infrastruktura već 14 mjeseci nije uspjela otkloniti kvar. I da tragedija bude veća, 2015. godine na spomenutoj dionici je napravljen kapitalni remont.
– Za pretpostaviti je da će prijelazi i dalje ostati neosigurani. Upravo su izvršni radnici ti koji vlakove obavještavaju o potrebnim radnjama ispred spomenutih prijelaza i provjeravaju je li strojovođa propisno obaviješten o stajanju na prijelazu. Suludo zvuči najava poslodavca koji predlaže organizacijske promjene od ožujka i spajanje radnih mjesta. Promjenama se usprotivio i Sindikat i Radničko vijeće. Nema analize je li izvedivo što će se dogoditi kad se dva radna mjesta spoje u jedno. Sveobuhvatnim ukidanjem bez radnih mjesta bi ostalo 60-ak ljudi. Hoće li oni ostati bez posla ili će biti raspoređeni drugdje, nije ni važno u ovom trenutku. Važno je to da poslodavac svjesno krši sigurnosne odredbe – ističe Grbešić.
I zato apelira na lokalne i državne institucije da zaustave ovu situaciju. Trenutno nedostaje 280 izvršnih radnika. To su oni koji neposredno sudjeluju u odvijanju željezničkog prometa.
– Poslodavac konstantno smanjuje broj radnika bez ikakve analize i stručnih promjena. Povećava se preopterećenost radnika. Imamo stopu bolovanja pet posto, a državni prosjek je dva posto. Broj radnika pada, a povećava se broj zaposlenih u upravi. HŽ infrastruktura služi kao poligon za uhljebljivanje podobnih kadrova, a struka je ugušena. Vi plaćate željeznicu i nas, pa zar je to željeznica koju građani države zaslužuju? Ovo nam je 22 uprava od samostalnosti. Svaka je najavljivala restrukturiranje koje je završilo smanjenjem broja radnika i sve lošijom željeznicom. I taj trend se nastavlja – kaže Grbešić.
Vladu i nadležno Ministarstvo pokušavaju kontaktirati već godinu dana, ali za njihove probleme, kaže, nemaju sluha.
Očekuju da poslodavac odustane od najavljivanih mjera jer takva bi organizacija rada ugrozila sigurnost željezničkog prometa, a posljedično i sigurnost prometnika vlakova te bi prije ili kasnije sve to dovelo do neželjenih događaja za koje radnici nisu spremni preuzeti odgovornosti.