Tak to zgledi, kaj nebi plačali fiškala. Ljudi pošlite i najte kukati ako nate poslali i ak bu Jadranka zgubila soda, a vi nate dobili niti krajcera nazaj.
Ustavni sud Republike Hrvatske
Varšavska 3. Zagreb
Ime i Prezime
Ulica, poštanski broj i mjesto
JMBG:
Na temelju članka 38. Stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (NN br. 49/2002. pročišćeni tekst) podnosim
PRIJEDLOG ZA OCIJENU SUGLASNOSTI ZAKONA O POSEBNOM POREZU NA PLAČE, MIROVINE I DRUGE PRIMITKE (N.N. 94/2009) S USTAVOM REPUBLIKE HRVATSKE
Mišljenja sam kako sljedeći članci Zakona o posebnom porezu na plaće, mirovine i druge primitke nisu u skladu s Ustavom:
Članak 1.
Ovim se Zakonom u uvjetima gospodarske krize u Republici Hrvatskoj određuje poseban porez na plaće, mirovine i ostale primitke za razdoblje od dana stupanja na snagu ovog zakona do 31. Prosinca 2010. godine na načelima pravednosti, jednakosti i razmjernosti temeljem kojih je svatko dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova razmjerno svojim mogućnostima.
Upravo suprotno određenju članka 1. spornog Zakona, podnositelj prijedloga ističe da se zakonodavac nije vodio načelima pravednosti, jednakosti i razmjernosti niti je predmetni Zakon usklađen s jednim od temeljnih određenja Republike Hrvatske kao socijalne države. Podnositelj prijedloga ističe da je zakonodavac trebao uzimajući u obzir cjelokupnu socijalnu situaciju provesti društvenu raspravu prije donošenja spornog Zakona jer se istim Zakonom građanima Republike Hrvatske koji se nalaze u teškoj gospodarskoj situaciji, novim nametima određenim spornim Zakonom dodatno pogoršava ionako loša ekonomska situacija.
Odredbom članka 1. st. 1. Ustava Republike Hrvatske je određeno:
Republika Hrvatska jedinstvena je i nedjeljiva demokratska socijalna država. Zakonodavac nije uzeo u obzir Ustavom određenu obavezu Republike Hrvatske da bude socijalna država i da kao takva u osjetljivim gospodarskim trenucima, kad se većina građana nalazi u znatnim zaduženjima, kad potrošnja građana sve više stagnira, kad većina građana ne uspijeva podmirivati svoje tekuće obaveze nužne za vođenje dostojanstvenog života i ne donosi Zakone kojima će se građani dovesti u još gore ekonomsko stanje.
Članak 5. stavak 1.
Poseban porez na plače, mirovine i druge primitke plaća se:
· po stopi od 2% na ukupni iznos plaća, mirovine i drugog primitka iz članka 4.st. 2. do 7. ovog Zakona ako je iznos veći od 3 000,00 kuna, a manji od 6 000,00 kuna ukupno u tijeku jednog mjeseca.
· po stopi od 4% na ukupni iznos plaće, mirovine i drugog primitka iz članka 4.st. 2. do 7. ovog Zakona ako je iznos veći od 6 000,00 kuna ukupno u tijeku jednog mjeseca
Predmetnom odredbom Zakonodavac krši načelo razmjernosti u podmirenju javnih troškova odnosno načela jednakosti i pravednosti poreznog sustava Republike Hrvatske. Iz gore navedene odredbe vidljivo je da poseban porez na plaće, mirovine i druge primitke ne plaća osoba čija je plaća, mirovina i drugi primitak manji od 3 000,00 kuna, kao što je jasno vidljivo da i predmetni porez ne plaća niti osoba čija je plaća, mirovina ili drugi primitak u iznosu od 6 000,00 kuna.
Kao podnositelj prijedloga ističem da je protivno načelu jednakosti i pravednosti da netko tko prima plaću, mirovinu ili drugi primitak u iznosu od 2 999,99 kuna ne plaća predmetni porez, a da ona osoba koja prima plaću, mirovinu ili drugi primitak u iznosu od 3 000,00 kuna isti porez plaća.
Iz predmetne odredbe članka 5. spornog Zakona proizlazi i da se predmetni porez ne plaća ako se prima iznos od 6 000,00 kuna dakle ne manje od 6 000,00 kuna, već točno 6 000,00 kuna, a što je još jedan vid moguće zloupotrebe predmetnog Zakona.
Podnositelj prijedloga ističe da je odredba članka 5. predmetnog Zakona u suprotnosti s načelom jednakosti i pravednosti, jer je razvidno da one osobe koje ostvaruju primitke do 3 000,00 kuna do 6 000, 00 kuna plaćaju porez po stopi od 2 %, a one osobe koje ostvaruju primitke veće od 6 000,00 kuna plaćaju porez po stopi od 4 %.
Sukladno načelu jednakosti i pravednosti porezna stopa bi trebala biti određena u jedinstvenoj stopi, a ne različito s obzirom na visinu primanja, stoga je jasno vidljivo da se zakonodavac nije pridržavao načela jednakosti i pravednosti prilikom određivanja visine predmetnog posebnog poreza.
Podnositelj prijedloga također ističe da predmetnim Zakonom dolazi do kršenja odredbi članka 35. i članka 55. St. 1. Ustava Republike Hrvatske jer se predmetnim zakonom onemogućava građanima dostojanstven život, dovodi se građane u situaciju da ne mogu svojom zaradom osigurati sebi i obitelji slobodan i dostojan život u kojem im neće biti povrijeđeno dostojanstvo, ugled i čast.
Obrazloženje:
Odredbe zakona koje se osporavaju u suprotnosti su sa sljedećim odredbama Ustava RH:
· članak 5. st 1.
· članak 14. st 1 i 2.
· članak 50. st 2.
· članak 51. st 2.
· članak 82. st 2. Iz sljedećih razloga:
ne poštuje načelo pravednosti, jednakosti i ravnomjernosti u podmirivanju javnih troškova;
institut neoporezive osnovice kao jedan od temelja socijalnog društva je napadnut;
umirovljenicima se obustavljaju prava utvrđena drugim Zakonom (Zakonom o mirovinskom osiguranju), kao i temeljnim načelom generacijske solidarnosti;
spornim se smatra i dodatno oporezivanje mirovina, jer su radnici za radnog vijeka plaćali poreze i doprinose;
poduzetnicima koji isplaćuju plaće narušena je Ustavom zajamčena poduzetnička i tržišna sloboda;
teret krize podnose slojevi društva, koji su tp podnosili i do sada, a oni s jako velikim primanjima ne osjećaju teret poreznog opterećenja;
država je dužna voditi računa o svim građanima podjednako, poticati gospodarski napredak i socijalno blagostanje;
zakon kao ovaj, koji utvrđuje između ostalog Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode u Hrvatskom Saboru se donosi većinom glasova svih zastupnika.
U Koprivnici, 12. 10. 2009.
potpis