Koprivnica je poznata kao grada bicikla, velik broj njenih stanovnika svakodnevno se vozi na dva kotača, pogotovo u ovo doba godine kad je i vrijeme ljepše. Nažalost, ne pridržavaju se svi biciklisti prometnih pravila i stoga takvi neodgovorni pojedinci često dovode u opasnost i sebe i druge sudionike u prometu. Najčešće se to događa na pješačkim prijelazima, odnosno na prijelazima biciklističke staze preko kolnika, kad biciklisti nerijetko njima projure ne gledajući prijeti li im opasnost.
Sa željom da našim čitateljima, biciklistima, ali i svim ostalim sudionicima u prometu dodatno pojasnimo neke važne stvari vezane uz prometovanje bicikala, obratili smo se Policijskoj upravi koprivničko-križevačkoj s nekoliko pitanja.
Treba li biciklist pri dolasku do pješačkog prijelaza sići s bicikla i proći ga pješice ili ne?
– Obilježeni pješački prijelaz je dio kolničke površine namijenjen za prelaženje pješaka preko kolnika, obilježen oznakama na kolniku i prometnim znakovima obavijesti. Pješak je osoba koja sudjeluje u prometu a nije vozač niti putnik u vozilu ili na vozilu.
Osoba koja upravlja biciklom je vozač. Kako je obilježeni pješački prijelaz namijenjen pješacima, vozači bicikla ne mogu prijeći cestu na obilježenom pješačkom prijelazu na način da upravljaju biciklom. Vozači bicikla po dolasku do obilježenog pješačkog prijelaza trebaju se zaustaviti, sići sa svojeg vozila i hodajući, pri čemu guraju bicikl, u svojstvu pješaka, prijeći preko ceste.
Vozači bicikla na način da upravljaju biciklom cestu mogu prijeći na prijelazu biciklističke staze preko kolnika, pri čemu se prethodno trebaju uvjeriti da kolnik mogu sigurno prijeći – objasnio je Dražen Laljek, glasnogovornik koprivničko-križevačke Policijske uprave.
Je li vozač automobila/motornog vozila dužan stati biciklistu na pješačkom prijelazu i propustiti ga, ukoliko on nije sišao s bicikla?
– Vozači su se dužni pješačkom prijelazu približavati sa takvom brzinom tako da ne ugrožavaju pješake, odnosno da mogu svoje vozilo zaustaviti poradi propuštanja pješaka koji su već stupili na pješački prijelaz, a u slučaju djece, starih, iznemoglih osoba, slijepih ili drugih osoba s invaliditetom vozač je iste dužan propustiti i kad tek stupaju na pješački prijelaz.
Istovremeno, vozač je dužan brzinu kretanja svog vozila prilagoditi tako da vozilo može pravovremeno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima može predvidjeti. Stoga, ukoliko vozač koji se približava obilježenom pješačkom prijelazu uoči vozača bicikla koji namjerava prijeći rečeni prijelaz upravljajući biciklom preko njega treba smanjiti brzinu kretanja svog vozila kako ne bi došlo do naleta osobnog automobila na vozača bicikla.
Ukoliko kod skretanja vozač presijeca biciklističku stazu ili traku koja se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili traci u istom ili suprotnom smjeru.
Je li biciklistima dozvoljeno voziti se po pločniku na kojem nema biciklističke staze, i ako nije, kakve su sankcije za takvu vožnju?
– Nogostup je posebno uređena prometna površina namijenjena za kretanje pješaka, koja nije u razini s kolnikom ceste ili je od kolnika odvojena na drugi način.
Kako je nogostup namijenjen pješacima, vozačima bicikala nije dozvoljeno upravljati biciklima za vrijeme dok se kreću nogostupom.
Podsjećamo da su se vozači bicikla dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, potrebno je kretati se što bliže desnom rubu kolnika. Ako se dva ili više vozača bicikala kreću u skupini, dužni su se kretati jedan iza drugog. Za takav prekršaj predviđena je novčana kazna u iznosu od tristo kuna.
Za vozača bicikla koji se biciklom kreće nogostupom predviđena je novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna – rekao je Dražen Laljek.
Statistika // Ove godine smanjen broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti
Tijekom 2014. godine, na prometnicama Policijske uprave koprivničko-križevačke zabilježeno je 66 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikala, od čega u jednoj prometnoj nesreći sa poginulim osobama, 55 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i 10 prometnih nesreća s materijalnom štetom.
U ovim nesrećama sudjelovalo je 66 biciklista od čega je jedan biciklist smrtno stradao, 11 biciklista je teško ozlijeđeno, a 44 su lakše ozlijeđena. Pod utjecajem alkohola bilo je 13 vozača bicikala.
Tijekom 2014. godine, na području grada Koprivnice zabilježeno je 30 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikala, od čega u jednoj prometnoj nesreći s poginulom osobom, 25 prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama i četiri prometne nesreće s materijalnom štetom.
U ovim nesrećama sudjelovala su 32 biciklista od čega je jedan biciklist smrtno stradao, dva biciklista su teško ozlijeđena, a 25 biciklista je lakše ozlijeđeno. Pod utjecajem alkohola bilo je sedam vozača bicikala.
Tijekom 2014. godine na području PU koprivničko-križevačke vozači bicikala počinili ukupno 312 prometnih prekršaja, od čega se najviše prekršaja odnosilo na upravljanje vozilima pod utjecajem alkohola (110), nekorištenje reflektirajućeg prsluka ili reflektirajuće biciklističke odjeće noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti (68), upravljanje tehnički neispravnim biciklima (54), te nekorištenje svjetala noću i u uvjetima smanjene vidljivosti (49).
Tijekom prvog tromjesečja 2015.g. zabilježeno je pet prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, od čega četiri prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i jedna prometna nesreća s materijalnom štetom. U rečenim nesrećama tri vozača bicikla su lakše ozlijeđena. Vozač bicikla u ovim nesrećama nisu bili pod utjecajem alkohola.
U odnosu na prvo tromjesečje 2014. g. zabilježen je pad prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti za 50 % (2014. – 10), broj teško stradalih biciklista je smanjen za 100 % (2014. – 3), dok je broj lako stradalih biciklista ostao na istoj razini. (2014. – 3).