Prošlo je mjesec dana od odluke da se uslijed koronakrize prekida nastava u školama i na fakultetima.
Postavlja se pitanje ocjenjivanja dok nastava traje online i na televiziji, ali i hoće li državna matura biti odgođena. Prema školskom kalendaru maturanti su trebali 16. svibnja pisati esej, no on je odgođen, a tijekom lipnja polagati ostale ispite.
Ministrica Blaženka Divjak za RTL je odgovorila na nekoliko pitanja koja se ovih dana postavljaju.
– Gotovo sve škole u Europi su zatvorene, rade jedino vrtići u Švedskoj i niži razredi u školama. Glavne teme su vezane uz završne ispite, ocjenjivanje i mature. 14 članica još nije donijelo odluke o tome kada će biti državna matura, među njima je i Hrvatska. 9 članica je donijelo odluke da će biti krajem svibnja, u lipnju i srpnju, dok će u Portugalu biti u kolovozu. Nama državna matura upada u vrijeme lipnja i ako epidemiološka situacija to dopusti i ako budu takve upute Stožera, ja vjerujem da ćemo prvi scenarij da matura bude u lipnju, eventualno srpnju, i ostvariti – rekla je Divjak za RTL.
Kada je riječ o upisima u srednje škole, Divjak kaže da se natječaj raspisuje obično u svibnju, a upisi najvećim dijelom idu online preko e-upisa. Ministrica je ponovila da će ocjene biti zaključene na kraju osmog razreda tako da oko toga ne očekuje probleme.
Upisi u osnovne škole su za sada odgođeni, a ministrica kaže da se u EU razmatra da se oni provedu bez prisustva djece.
– O tom potom, kad dobijemo procjenu – kaže Divjak. Upitana što sa psihološkim procjenama i djecom s posebnim potrebama, ministrica za sada nema konkretnih odgovora.
Divjak tvrdi da je nastava na daljinu dobra alternativa, no mnogi roditelji i učenici suočavaju se s teškoćama.
– Škola za život je kurikularna reforma koju smo radili dvije-tri godine. Nastava na daljinu je nažalost najbolja alternativa tome da nastave mora biti i da škola treba postojati, ako ništa onda barem u virtualnom svijetu. Pripremali smo se dva-tri tjedna i još uvijek tvrdim da smo među najboljima u Europi. Donijeli smo preporuke i upute oko ocjenjivanja i vrednovanja, one su vrlo jasne, poslali smo ih u škole. Učitelji i nastavnici su trebali napraviti planove kako s tim započeti – kaže Divjak dodajući da su učitelji i nastavnici ”bačeni u vatru” te da treba imati razumijevanja za novonastalu situaciju.
Na pitanje je li sustav zaboravio djecu s posebnim potrebama, Divjak kaže da pokušavaju odgovoriti na sva pitanja koja iskrsnu.
– Svakom djetetu s potrebama treba drugačija prilagodba, treba s njim drugačije raditi. Najvažnije je da se nastava individualizira, i to se i sada radi. Ostvarili smo suradnju s društvom prevoditelja za znakovni jezik. Što se asistenata u nastavi tiče, znate da nitko nikome sada ne ide u kuću. Ako pomoćnik u nastavi ne može doći u nečiju kuću, onda ne može – kaže Divjak dodajući da smo svi žrtve ove situacije, a ne samo djeca s posebnim potrebama.
Ministrica kaže da su osigurali da se pomoćnicima u nastavi plaća isplaćuje cijelo vrijeme te će oni, čim situacija to omogući, nastaviti raditi.
Mnoge zanima kako se sada vrednuje znanje učenika. Divjak kaže da je uputa da u svakom predmetu trebaju biti barem dvije ocjene, jedna iz aktivnosti te druga iz nekog kompleksnijeg zadatka.