Za tjedan dana bit će točno pet godina kako je otvorena dionica brze ceste prema Križevcima. Tog 2. rujna 2016. godine na novo-asfaltiranoj cesti okupili su se svi oni koji obnašaju neke funkcije u Koprivničko-križevačkoj županiji, od župana, gradonačelnika i načelnika do saborskih zastupnika. Bili su tamo i brojni ministri, stručnjaci i zaposlenici Hrvatskih cesta, čak i mons. Vjekoslav Huzjak, biskup Bjelovarsko – križevačke biskupije, koji je blagoslovio cestu.
Sukladno takvom uglednom društvu, pala su tada i brojna obećanja, prije svega, vezana uz nastavak građenja brze ceste D10 prema Kloštru Vojakovačkom, a nakon toga i Koprivnici.
– Prioritet nam je da se gradnja nastavi dalje prema Koprivnici, bez obzira na izbornu kampanju i ishode izbora i već se radi na tom projektu. Ja vam jamčim da ćemo nastaviti gradnju – rekao je tada Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, koji je i danas na istoj funkciji. Jasno, na sličnom tragu bila su razmišljanja i ostalih sugovornika koji su tada stali pred mikrofon.
Donijeli konkretne zaključke kojih se ne drže
No, svi oni bacali su nam tada pijesak u oči. Pet godina kasnije ne da nema dionice prema Kloštru Vojakovačkom, već nije zabačena nijedna lopata pored one koja je zakopana prije pola desetljeća. Obećanje ludom radovanje, rekli bismo. Koprivničanci i svi oni koji iz smjera Podravine putuju prema Zagrebu i dalje moraju voziti rally cestom do Križevaca, na kojoj izgube i vrijeme i živce.
U međuvremenu održani su i razni radni sastanci s istom tematikom, na kojima su uvijek iz usta političara izlazili datumi koji su kasnije prekoračeni. Primjerice, preskočit ćemo dvije godine i zastati u 2018., kada je sveprisutni Butković s društvom iz Hrvatskih cesta navratio u sjedište Županije, gdje su raspravljali o velikim projektima od vitalne važnosti za razvoj Podravine i Prigorja. Jasno, tema broj jedan bila je brza cesta.
– Donijeli smo konkretne zaključke oko izgradnje nastavka brze ceste od Križevaca prema Koprivnici. U idućoj ćemo godini (2019. op.a.) krenuti s prvom fazom izgradnje do Kloštra Vojakovačkog, a kompletna dokumentacija će se definirati također iduće godine, s obzirom na to da je potrebno uskladiti i prostorne planove, kako bi imali spreman nastavak za 2020. godinu – rekao je Butković na sastanku kojemu su nazočili Koren, Lacković, Jakšić, Rajn, Janči, Hrg, Sobota i ostala domaća svita.
Jakšić i Pal reagirali na prazna obećanja
Jasno, bila je to još jedna laž iz usta ministra, a na uštrb Podravaca i Prigoraca. Otprilike pola godine kasnije, u ožujku 2019. godine, župan Koren je u društvu svog zamjenika Sobote navratio u Zagreb u dom Hrvatskih cesta te iznio nove detalje. Ovaj put, gradnja bi trebala početi u proljeće 2020. godine.
– Taj projekt ima svoju planiranu dinamiku koja će rezultirati time da će sada u travnju biti završen postupak izdavanja lokacijske dozvole. Plan je da u rujnu bude gotov glavni projekt, a do kraja godine da bude izdana građevinska dozvola i da se provede natječaj za gradnju te ceste, koji bi trebao biti do ožujka 2020. definiran i upravo s proljećem započet će ta gradnja ceste do Kloštra Vojakovačkog – rekao je u ožujku 2019. godine Koren.
Međutim, došlo je i to proljeće, a lopata i bagera nije bilo na vidiku. Sva ta obećanja očito su tada dojadila i Jakšiću, odnosno Palu, koji su u ožujku te 2020. godine naglasili da se o brzoj cesti priča kao o nekom svemirskom projektu i da se čini da neće biti izgrađen nijedan metar.
Hrg poručio da se famozna cesta gradi i gradi, ali nikako da se izgradi
– Žao mi je što je prošao mandat još jedne vlade u kojemu se od Križevaca do Koprivnice neće napraviti niti jedan metar ceste. Uvijek nastane neki ogromni geografski problem kada se priča o cesti do Koprivnice – rekao je prije godinu i pol dana Jakšić, a Pal je bio još konkretniji.
– Sporost tog projekta mogu usporediti samo s gradnjom nove Obrtničke škole. Ljudi koji odlučuju ne moraju slušati mene ni gradonačelnika, no trebali bi slušati naše gospodarstvenike. Nezadovoljstvo Koprivničanaca trebao bi netko ozbiljno shvatiti – dodao je i Pal.
Tri mjeseca kasnije, u lipnju iste godine, eto i Hrga, inače jednog od zaslužnijih za cestu do Križevaca, koji se od prvog dana, kako je sam rekao, borio i za trasu do Koprivnice. Napomenuo je kako se ta famozna cesta gradi i gradi, no nikako da se izgradi.
– Dosta smo molili i prosili, želim vidjeti bagere na gradilištu i da u ovom mandatu dođe do Koprivnice – kazao je tada kratko i prilično oštro Hrg.
Nova obećanja bez pokrića pred nove izbore
I tada, pomalo, ali sigurno, dolazimo do izbora. Prvo parlamentarnih, a nakon toga i lokalnih. Jasno, glavna tema ovdašnjih političara je brza cesta. Priča se opet sve i svašta, najavljuje se ovo i ono, no jedina istina je to da se i dalje ništa konkretnog ne radi.
A prema obećanjima odgovornih u Hrvatskim cestama, čijih se riječi držao i župan Koren, trebalo se po novoj, tko zna kojoj već verziji, početi graditi tijekom lokalnih izbora. Datum nije poznat, ali riječ je o prvoj polovici aktualne godine. Međutim, dogodila se jedna žalba koju je tvrtka koja nije dobila nadzor uputila agenciji za kontrolu javne nabave. Sve to usporilo je proces.
Nakon toga dobili smo novi datum početka izgradnje. Realan rok je 1. srpnja, i to je župan Koren spominjao tijekom cijele kampanje pa i na sučeljavanju kandidata na ePodravini kada je rekao da su bageri spremni. No, prošao je i taj datum, a bagera nije bilo na vidiku. Pitali smo tada nadležne gdje je zapelo i u čemu ovaj put leži problem. U Županiji su se pozvali na Hrvatske ceste, iz kojih su, pak, odgovorili da je postupak izvlaštenja gotov i kompletiran. Međutim, žalba je i dalje bila izlika.
Najnoviji rok početka radova vezan uz 15. rujna
– Hrvatske ceste po okončanju žalbenog postupka i donošenju odluke o nadzoru te ishođenju građevinske dozvole uvest će izvođača u radove, a očekivano vrijeme je oko tri tjedna – rekao je početkom srpnja Darko Šošić, direktor Sektora za građenje i rekonstrukciju u Hrvatskim cestama.
Prošla su i ta tri tjedna, a mi smo i dalje bili uporni. S prvim tjednom kolovoza kontaktirali smo župana Korena i podsjetili da je navedeni rok prošao. Bio je na godišnjem odmoru i pričekali smo da se vrati na posao kako bismo postavili isto pitanje. No, konkretan odgovor nismo dobili, jer ga ni on sam nije znao.
– Teško mi je reći, jer nadležne su Hrvatske ceste i najbolje da ih izravno kontaktirate. Ja mogu reći ono što sam načuo, a to je da će bageri početi s radovima oko 15. rujna. No, to je neslužbeno, jer potvrde nemam – rekao je Koren.
Iz Hrvatskih cesta izbjegavaju odgovore na konkretna pitanja
Poslušali smo ga i isti dan kontaktirali direktora Šošića u Hrvatske ceste. Javila se tajnica kojoj smo iznijeli problematiku poziva, nakon čega je rekla da pričekamo da spoji direktora. Međutim, isti očito nije znao što bi nam odgovorio pa se kroz pola minute ponovno javila tajnica i rekla da je Šošić na sastanku. Uputila nas je na glasnogovornicu Tamaru Đurijanček, koja nam nije odmah mogla ponuditi odgovore, već je inzistirala da joj se obratimo pismenim putem.
Napravili smo i to. U roku pola sata dobila je pet-šest konkretnih pitanja, vezanih uz žalbu, građevinsku dozvolu, izvlaštenje i točan početak radova. Tražili smo konkretne odgovore na konkretno postavljenja pitanja, no ostali smo razočarani. Stigao je odgovor u doslovno četiri rečenice.
– Izdavanje građevinske dozvole pri Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine je u završnoj fazi te se očekuje njezino izdavanje u najkraćem mogućem roku. Izvođač radova moći će biti uveden u posao po izdavanju dozvole i potpisu ugovor za nadzor. Za nadzor je donesena odluka o odabiru i u tijeku je period u kojem je moguće izjaviti eventualnu žalbu. Ako svi navedeni preduvjeti budu ispunjeni, radovi će moći započeti sukladno planu tijekom rujna – napisali su nam iz Hrvatskih cesta.
Horvat “neočekivano” došao i preuzeo Butkovićevu ulogu
Istog dana kada nam je na e-mail stigao odgovor, u zgradu Županije “neočekivano” je ušetao i Darko Horvat, ministar prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Na pressicu je doslovno uletio i rekao ono što nam je rekao i župan prije nekoliko dana. Iako je došao “neočekivano”, na temelju onoga što je rekao pretpostavljamo da se prethodno čuo s Korenom.
– To je povijesni moment koji, eto, ide kraju. Građevinska dozvola trebala bi se izdati do petka. Ako je rok 15. rujna, kada bi se mehanizacija trebala pojaviti na terenu, i to će spojiti Koprivnicu sa Zagrebom, ja ću biti sretan i zadovoljan s činjenicom da je moj resor obavio svoj dio posla. Sada čekamo da građevinska operativa napravi zadnji korak, odnosno izgradi objekt – otkrio je Horvat, koji je očito na trenutak preuzeo Butkovićevu ulogu.
I tako smo pomalo, ali sigurno stigli do novog datuma. Krenuli smo 2016., odmah kada je otvorena dionica do Križevaca, a sada smo stigli već do 15. rujna 2021. A pričamo o kraku do Kloštra Vojakovačkog, odnosno izgradnji dionice duge “čak” sedam kilometara. A gdje je još onaj do Koprivnice…