Križevčanin Marko Palijan od 20. godine, kada je nabavio prvi automobil i stigao do vozačke, dio je auto-moto svijeta. Prošao je brojne staze, sjeo za volan mnogih jurilica i pobjeđivao na raznim natjecanjima – od street racea, preko ocjensko-spretnosnih vožnji do, recimo, ocjenskog rallyja. Ipak, najpoznatiji u Hrvatskoj pa i svijetu jest po gymkhani.
– Riječ je o spoju drifta i brzinskih utrka. Vozi se na velikim poligonima, na dvije staze. Kreće se s najboljih 16, nakon čega se dvobojima ispada do finala i razigravanja za treće mjesto. Obje su staze, koje se voze, iste. Složene su kao da su u ogledalu, što je velik izazov. Vozi se identična staza, samo što se drugi put zamjene strane. Ukupno vrijeme definira pobjednika – objasnio je Palijan.
Ken Block je ime koje će publika, vjerujemo, najlakše prepoznati, a da se bavi gymkhanom.
– Gymkhanu nije izmislio Ken Block, već ju je popularizirao svojim videima. Kod nas bismo mogli reći kako su ocjensko-spretnosne vožnje gymkhana, u Japanu se nazivaju gymkhanom, u Engleskoj kao autotest, a u drugim zemljama kao autocross. Tehnička disciplina, izuzetno zahtjevna. Zanimljiv je format dvoboja, kao i dodatan adrenalin kod vozača. Poput dva kauboja, potežu i tko će biti brži – objasnio je, između ostaloga, Palijan.
Na stazi i uz nju, Croatian Crushera – kako glasi Palijanov nadimak o kojemu je govorio u studiju ePodravina televizije – prati Koprivničanac Marko Šafar, mehaničar i tzv. spotter, osoba koja prati vožnju, pronalazi pogreške i traži opcije za postavljanje boljega vremena.
– Ako vozač ne može mehaničaru prenijeti nedostatke auta u vožnji, mehaničar će imati velike probleme u shvaćanju što ne valja i što je potrebno popraviti. Odnos mene i Marka te njegovo znanje o mehanici, autu i ponašanju bitan je kako bi se auto dobro pripremio. Ja mogu zašarafiti, nije problem. Uvijek težimo boljem – objasnio je Šafar.
Kakav mora biti auto za gymkhanu, na koji način Palijan iz automobila izvlači posljednji atom snage i na iznimnu vještinu dolazi do rezultata dok suprotstavljeni vozači imaju “mrcine” od vozila, u kakvim još disciplinama sudjeluje i kakvu je stravičnu prometnu nesreću, iz koje je jedva izvukao živu glavu, doživio, poslušajte u videu!