Hrvatska gospodarska komora predstavila je rezultate istraživanja o kupovnim navikama u Hrvatskoj i to specifično onima generacije Z. Kako se navodi u ovom istraživanju generacija Z preferira domaće proizvode provjerenog porijekla.
Riječ je o generaciji rođenoj između 1995. i 2012. godine, odnosno onoj koja je trenutačno u rasponu od 12 do 29 godina.
– Velika većina ispitanika daje prednost proizvodima i uslugama sa znakovima kvalitete, tek 3,1 posto ne obraća pozornost na takve proizvode i usluge. Ako kupac bira unutar istog cjenovnog ranga, 95,7 posto odlučuje se za domaće. Proizvode sa znakovima kvalitete HGK prijateljima, poznanicima i članovima obitelji preporučilo bi 94,8 posto sudionika istraživanja – stoji u analizi istraživanja.
Strano ili domaće?
Zanimljivi su ovo rezultati, pogotovo ako u obzir uzmemo činjenicu kako se uglavnom radi o generacijama koje su većim dijelom u procesu školovanja, odnosno osobama koje tek trebaju postati pravi potrošači.
Kako bismo saznali kakve su generalno potrošačke navike Koprivničanaca i to ne samo generacije Z, uputili smo se u jedan od trgovačkih centara u Koprivnici, a sve netom nakon glavnog vikenda popularne “Black Friday” groznice.
Paula nam kaže kako prednost uvijek daje domaćim proizvodima.
– Gledam iz koje su zemlje proizvodi koje kupujem, bitno mi je to. Čak i ako je proizvod skuplji, a domaći je, spremna sam ga kupiti – kaže nam.
S druge strane, što se Black Friday ponude tiče, kaže nam kako prati što je na popusti i pokušava uštedjeti koji euro.
Mnogi paze što kupuju
– Svaki euro koji ostane, dobro dođe, a tako štedim za putovanja. Baš sam sada iskoristila jedan takav popust – govori.
Marko tvrdi kako obraća pažnju na domaće proizvode.
– Najčešće se tu radi o prehrambenim proizvodima, naviknuti smo od malena na neke proizvode i držimo ih se i danas – mišljenja je.
Kod skupljih proizvoda ako je riječ o prehrani, također bira domaće proizvode, bez obzira na to što je neki uvozni značajno jeftiniji.
– Kod ovakvih Black Friday ponuda poklopilo se da smo trebali jedan proizvod, pa je sada i bio na dobroj akciji. Iskoristimo te periode popusta ako nam nešto baš treba – zaključuje.
Antonija pak tvrdi da njoj nije važno radi li se o domaćem ili stranom proizvodu.
– Cijena mi je ipak bitniji faktor, a ne toliko odakle je proizvod. Popuste nekada znamo pratiti, pa kupimo ako nam nešto baš treba – kaže.
Dražen kaže kako njegova kupovina domaćih ili stranih proizvoda ovisi o potrebi.
– Nekih proizvoda jednostavno nema domaćih, pa tu moramo izabrati strani. No recimo, sada su mandarine aktualne, pa ću prije kupiti naše, a skuplje, nego neke strane, iako znam da su jeftinije – tvrdi te dodaje kako vjeruje domaćim proizvodima.
Prate i popuste
Na popustima uglavnom kupuje tehniku.
– Zna biti dobrih popusta oko 20 ili 30 posto, a to se na takvim proizvodima onda dobro osjeti – zaključuje.
Sudeći i po ovim odgovorima naših sugrađana, čini se kako i oni prednost daju domaćim proizvodima, bez obzira na to što su nekada skuplji. Dobar je ovo indikator i našim lokalnim proizvođačima, domaći je proizvod čini se ipak na dobrom glasu, pa se njegova proizvodnja vjerojatno i isplati.