Ivan Snopek već je gotovo 30 godina uspješni poduzetnik, a vlasnik je grupacije Vnuk Produkt iz Preloga, koja se bavi PVC i ALU stolarijom.
Rade s poznatim njemačkim profilom SALAMANDER, a njegova je tvrtka stekla povjerenje kupaca kako u Podravini i Prigorju, tako i diljem Lijepe naše kao i tržištu EU.
Recite nam za početak kakvi su bili vaši prvi koraci u poduzetničkim vodama?
Moje ulazak u poduzetničke vode počeo je devedesetih godina XX stoljeća, dakle negdje 1995. godine.
Budući da su to bile ratne godine, početak je bio doista težak, pogotovo kad nemaš nikog „iza sebe“, kad sve počinješ sam, i kad imaš 10 kuna u džepu. No kako sam po prirodi uporan, ustrajan i poduzetan nisam dvoumio ni trenutka u realizaciji svog cilja. Bilo je određenih oscilacija, uspona, padova kao i svega u životu, kriza ovakvih i onakvih, ali evo, usprkos i uinat svemu, do dandanas poslujemo pozitivno i pošteno.
Već dugi niz godina bilježimo poslovni rast i financijsku stabilnost, što govori da radimo ponizno, pošteno i kvalitetno.
Početkom prošle godine ste mi rekli da prvi puta od kada poslujete ne znate hoćete li opstati, s obzirom na nestabilnu situaciju na tržištu te stalan rast cijena?
Da, to je točno. Kao što rekoh, bilo je svakakvih situacija i kriza, no ovo je nešto novo, nešto nepoznato, neizvjesno. Zašto? Kriza 2008. godine je bila isključivo ekonomskog karaktera i tu je trebalo malo više mudrosti i fleksibilnosti, pod uvjetom da nisi zadužen do grla, i moglo se poslovati uz određene probleme. Iako smo mi bili jedna od rijetkih grupacija koja je usprkos svemu baš od te 2008. godine ima konstantan rast produktivnosti i prometa.
Ovo čemu svjedočimo danas, to nije ekonomska kriza, to je zdravstveno-politička kriza koja generira ekonomsku krizu, a to je najgori mogući scenarij.
Dakle, pojavom korone, došlo je do zatvaranja dobrog dijela svjetske proizvodnje, kao i do prekida u opskrbnim lancima. To je generiralo povećanje cijena raznih materijala; čelika, drva, stalka, dakle, sirovina koje se izrađuju od polimera…., a sve zbog disbalanse ponude i potražnje. Sve informacije su govorile da je to privremeno stanje i da će nakon stabilizacije tržišta sve doći na početne postavke. No nažalost po sve dobre, radišne i poštene ljude ovog svijeta, a posebno Europe, tome nije bilo tako.
Kako često jedna nevolja nikad ne dolazi sama, tako se to pravilo pokazalo i ovaj put. Dakle, došlo je to političkih „igara“ i nesuglasica između dvije velike sile (SAD i Rusija) i kao rezultat svega imamo rat u Ukrajini, koji je uz sve gore navedene probleme generirao i probleme s ugljikovodicima i energijom, kao i burzovne špekulacije koje nemaju ni grama sentimentalnosti prema narodu, nego isključivo gledaju svoj interes i trenutno ostvaruju ekstra profit. Zbog svega toga, ulazni troškovi su enormno poskupjeli, pad standarda ljudi je pao, očekuje nas recesija, a budući da se krizi i rješenju ne vidi kraja jer politika određuje puno toga, pogled u budućnost nije nimalo blistav. No vjera u bolje sutra mora nama svima biti nit vodilja.
S obzirom na kompleksnost situacije, bilježite li pad ili rast prodaje?
Iskreno, mogu reći da sam iznenađen kako još uvijek bilježimo određeni rast prodaje ili je barem na razini prošlogodišnje, mada je došlo do osjetnog povećanja cijena proizvoda, jer nam od ožujka 2021. godine konstantno, svaki mjesec, rastu cijene repromaterijala, kao i cijene energenata i to je ono što deprimira.
Naime, došlo je do određene korekcije, ali to je doista minimalno.
Mi pokušavamo u svim kalkulacijama definirati cijene koje će biti što prihvatljivije za naše kupce, uz sve to kvalitetu konstantno držimo na visokoj razini, kao i samu uslugu. Sigurno da su to kupci prepoznali i u tom smislu nam daju povjerenje.
Nudite li neka nova rješenje za uštedu energije?
Konstantno pratimo trendove energetske učinkovitosti, koje je u ovo nestabilno doba energenata od izuzetne važnosti, i u tom kontekstu nudimo proizvode koji imaju za rezultat uštedjeti potrošnju plina, struje, drva, peleta, a dom učiniti toplijim i ugodnijim za život.
S punim povjerenjem nam se obratite ako mijenjate postojeću stolariju ili radite novogradnju, a posebno ako konkurirate prema Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost kako bi vaša kuća/objekt postala energetski efikasnija, toplija i rentabilnija.
Zadnjih godina odradili smo na stotine takvih kuća i objekata, i imamo izuzetno iskustvo u tim i takvim poslovima.
Kakva je trenutno situacija, jesu li se cijene ustabilile, možete li dati klijentu ponudu koja vrijedi primjerice godinu dana?
Kao što sam rekao u prethodnom pitanju, došlo je do neznatnih korekcija repromaterijala na niže, no to je još miljama daleko od cijena sirovina koje su bile početkom 2021. godine.
Da, u zadnje vrijeme nema više takvih divljanja cijena repromaterijala, to je samo zato jer je došlo do pada potrošnje i potražnje, što sve upućuje na recesiju, odnosno stagnaciju.
Vrijednost ponude je 15 dana, sve ostalo bilo bi pravno nesigurno iz gore navedenih razloga. Kod nas je čak i moguć dogovor oko cijene ako je isteklo vrijeme ponude, naravno, sve zavisi od odstupanja u cijeni. No uvijek pokušavamo izaći kupcu ususret.
Kako se nosite s povećanjem cijene energenata, općenito svih troškova?
Već prije sam napomenuo da su cijene energenta doslovno podivljale, to nema nikakve veze s realnim tržištem, već isključivo špekulacijama na burzi i, naravno, politikom. Politika (globalna razina) bi morala biti odlučnija i definirati određena pravila igre u ovakvim „nesvakidašnjim situacijama“. No kako je na sceni nova krojna slika u geopolitici i geostrategiji, teško je očekivati neke blic/instant poteze i rješenja.
Niz malih obrtnika i mikro poduzetnika je na koljenima jer su im ulazni troškovi višestruko porasli u odnosu na godinu prije, a takvo stanje je dugoročno neizdrživo.
Evo, mi de facto za svaki mjesec dobivamo novi anex ugovora za plin i to su povećanja i do 10 puta veća nego prije, naime preko ljeta je malo stabilnija situacija, tko zna kako bude opet u jesensko-zimskom periodu. Primjera radi, ako smo plaćali mjesečnu ratu plina „10.000 kuna“, u nekom periodu s istom potrošnjom plina plaćali bi „100.000 kuna“. Prestrašno. A sve to ukalkulirati u cijenu proizvoda nije moguće, jer ionako je sve pre-pre skupo.
Koliko imate danas zaposlenih, jeste li u posljednje vrijeme povećavali ili smanjivali broj ljudi?
Broj zaposlenih svake godine linearno raste, na sreću. Trenutno cijela grupacija zapošljava oko 90 ljudi, što ženskih što muških, i nije nam namjera smanjivati broj.
Ono što bi još istaknuo kao našu prednost, to što nemamo zaposlenog ni jednog stranca, ne zbog neke diskriminacije ili nečeg drugog/trećeg, nego ne želimo smanjivati cijenu rada domaćim radnicima, uvodeći jeftiniju radnu snagu izvana.
To su vrlo bitni elementi ako ne želimo da jednog dana Hrvatska postane „poluprazna“ i nepoželjna za domicilno stanovništvo. Evo dozvolite mi da se i ovom prilikom zahvalim svim našim zaposlenicima na doprinosu i predanom radu, jer bez njih ni jedan poslovni subjekt ne može kvalitetno funkcionirati ni opstati.
Gdje se vidite za 10 godina?
Hm, izazovno pitanje. Kako sam optimist, ali i realist po definiciji, nadam se stabilizaciji trenutne situacije, nastavku poslovanja na dobrobit svih zaposlenih i cjelokupne zajednice, no prije svega neka nas posluži samo zdravlje. Evo kako je vrijeme godišnjih odmora, želim svim dobrim, radišnim i vrijednim ljudima ugodan odmor, neka se sretno vrate, oni koji putuju, sa svojih odredišta i neka vjeruju u sebe jer vjera je ono zadnje od čega bi trebali „dići ruke“.