Znate li kako prepoznati lažne online trgovine? Nije lako, ali nije ni nemoguće.
Nedavno je digitalna banka Revolut objavila podatke svoga istraživanja o prevarama prilikom kupovina putem interneta.
Trend tih prevara je u snažnom porastu, a podaci Revolutovog istraživanja kazuju da se lani 61 posto prevara započetih na društvenim mrežama i 40 posto ukupnog iznosa ukradenih sredstava dogodio na platformama tvrtke Meta – Facebooku, Instagramu, WhatsAppu i Messengeru, piše N1.
Istraživanje Revoluta obuhvatilo je i Hrvatsku, a podatak kaže da je kod nas u drugoj polovici prošle godine čak 72 posto prevara poteklo s društvenih mreža, od toga 57 posto s Metinih platformi.
Najčešće prevare prilikom online kupovina su one u kojima se korisnike sugestivno navodi da kupe artikle koji uopće ne postoje ili nisu onakvi kakvi su prikazani u oglasima. Usto su česte i investicijske prevare kada se kupcima obećava mogućnost “brze zarade” uz prethodno ulaganje znatnih svota novca.
Evo sedam savjeta Hrvatske udruge za zaštitu potrošača o tome kako lakše prepoznati takve prevare:
1. Na Facebooku kupujte od provjerenih izvora. Uvijek pogledajte recenzije i ocjene prodavača, ali prije kupnje, ne nakon.
2. Ne ostavljate svoje osobne podatke – ime i prezime, adresu, broj osobne iskaznice, OIB, broj bankovne kartice.
3. Ne nasjedajte na lijepe fotografije i nisku cijenu proizvoda. Raspitajte se o troškovima dostave i povrata robe, te načinu reklamacije.
4. Tražite od dostavljača da pregledate paket prije plaćanja. Ako vam ne dozvoli, nemojte preuzeti paket.
5. Ne preuzimajte pakete koje niste naručili jer je puno prevara i na taj način. Ako nešto niste naručili, ne morate to preuzeti.
6. Ne kupujte lijekove, dodatke prehrani i medicinska pomagala preko društvenih mreža jer ćete puno platiti, a ti su proizvodi uglavnom bezvrijedni.
7. Kada je u pitanju online kupovina putem web stranica, ne plaćajte unaprijed i provjerite stranice preko kojih kupujete.