U Hrvatskom muzeju naivne umjetnosti u Zagrebu u utorak će biti predstavljena knjiga Grge Gamulina “Naivni slikari Hlebinske škole”.
Predstavljanje knjige je u 13 sati, a na promociji će govoriti recenzenti i promotori Tonko Maroević, Petar Prelog i Marijan Špoljar, priređivač knjige Vladimir Crnković te ravnateljica HMNU-a Mira Francetić Malčić.
– Knjiga “Naivni slikari Hlebinske škole” nije proizašla samo iz zanimanja za pojavu samu, za ovu homogenu, a opet toliko diferenciranu cjelinu koju Hlebinska škola predstavlja, nego također, a možda i ponajprije, iz zanimanja za teoretski problem koji ona postavlja i predstavlja. To nije, naravno, isključivo estetski problem, nego i antropološki u nekom širem, možda čak i u kulturno-psihološkom smislu. U tome su ova istraživanja bila motivirana teorijskim interesom koji se u svjetskoj kritici do sada prilično oskudno očitovao, a koji je i nas do sada ponukao u više navrata na određene osvrte; tako već 1965. godine na pokušaj definiranja naivne umjetnosti kao pojave relativno moderne i njenih distinkcija u odnosu prema umjetnosti pučkoj, amaterskoj i, uopće, na umjetnost kao takvu. Taj se osvrt, pod naslovom Prema teoriji naivne umjetnosti, pojavio u trenutku kada je u naivnom slikarstvu došlo do afirmacije pojava genetički i stilski koliko diferentnih, toliko i zanimljivih (slučaj Ilije Bosilja u prvom redu, zatim Vangela Naumovskog, Ivana Rabuzina, Matije Skurjenog i ostalih), i kada su, pogotovo na geografskom i kulturnom obzorju Hrvatske, te pojave izazvale ne samo živa razmatranja o modalitetima nastanka tih, recimo, duhovnih fenomena, nego i o karakteru njihovih stilskih modifikacija – napisao je Gamulin u predgovoru studije.
Grgo Gamulin poznati je hrvatski povjesničar umjetnosti, likovni kritičar i teoretičar, dramatičar, romanopisac, esejist i prevoditelj, sveučilišni profesor i pročelnik Katedre za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Zagrebu, suosnivač Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske i Instituta za povijest umjetnosti. Iz područja naivne umjetnosti objavio je više značajnih studija i eseja, niz polemika, kritičkih zapisa i predgovora izložbama te nekoliko velikih i opsežnih monografskih interpretacija. Kao prvu monografiju potpisao je cjelovitu i iscrpnu sintezu pod nazivom “Naivni slikari Hlebinske škole”, objavljenu prvo na talijanskom, franscuskom, njemačkom i švedskom, a ona do sada nikada nije bila objavljena u svom izvornom obliku, odnosno na hrvatskom jeziku.