Izuzmemo li saborske plaće, koje su s obzirom na obujam posla prilično visoke, zastupnici koji zalaze na Markov trg državni proračun su u 2021. godini uskratili za dodatnih 6,9 milijuna kuna. Upravo toliko iznose njihovi troškovi rada od 1. siječnja do 21. prosinca, a čiji je pregled ovih dana objavljen na službenoj stranici Hrvatskog sabora.
Odnose se, primjerice, na korištenje osobnih automobila u službene svrhe, za najam stanova i režije, dnevnice, odvojeni život, smještaje u hotelima, cestarine, službena putovanja avionom i tako dalje, a dio tog novca potrošio je i dvojac iz naše županije. Koprivnički gradonačelnik Mišel Jakšić (SDP), odnosno načelnik Kalinovca i šef županijskog HDZ-a Darko Sobota, koji su jedini podravsko-prigorski predstavnici u aktualnom mandatu.
Jakšićevi troškovi veći od 50 tisuća kuna
Nešto rastrošniji bio je Jakšić, na kojega je ukupno otišlo nešto više od 50 tisuća kuna. Točnije, 51.512 kuna. Najveći dio tog novca otpada na stanarinu (gotovo 30 tisuća kuna), a devet tisuća kuna dobio je i za odvojeni život. Za odvojeni život dobiva se, inače, 1000 kuna mjesečno, ali ne računaju se mjeseci u kojima Sabor ne zasjeda. Što se, pak, tiče troškova službenih ili unajmljenih stanova, oni su u visini do 2500 kuna. Pokrivaju se i režije do 500 kuna, a sve to odnosi se na one zastupnike s prebivalištem udaljenim više od 50 kilometara od Zagreba.
Od ostalih troškova povezanih s koprivničkim gradonačelnikom, na korištenje osobnog automobila otpalo je 12.436 kuna, dok se 300 kuna odnosi na dnevnice, a 271 na cestarine.
Pritom ne smijemo zaboraviti da Jakšić kao saborski zastupnik mjesečno primi 17.502 kune plaće te 1500 kuna ostalih prihoda. Funkciju gradonačelnika obavlja volonterski.
Sobota je skromniji za 20-ak tisuća kuna
Sobota, također, načelničku funkciju obavlja volonterski, a mjesečna primanja kao saborskog zastupnika su mu za 1000 kuna manja nego Jakšiću (16.598 kuna). Osim što je, u odnosu na Jakšića, manje boravio i za govornicom na Markovom trgu, manji su mu i ukupni troškovi.
Naime, na Sobotu je otpalo nešto više od 30 tisuća kuna. On nije, poput kolege mu Jakšića, koristio stanarinu niti je išta dobio za odvojeni život, a većina troškova odnosi mu se na korištenje osobnog automobila, za što je dobio naknadu u visini od 24.200 kuna. Za dnevnice je dobio nešto više od 1300 kuna, a 5000 kuna otpada i na avion, povezan sa službenim putovanjem.
Sveukupno gledano, najviše je potrošeno na korištenje osobnih automobila u službene svrhe (2,8 milijuna) te za najam stanova (1,9 milijuna), a najmanje na javni prijevoz (29.900 kuna), kojim se očito rijetki koriste. Točnije, javnim prijevozom koristilo se njih devet. Za odvojeni život zastupnika izdvojeno je 710 tisuća kuna, a gotovo pola milijuna kuna otišlo je i na cestarine, što je i logično, jer je mnogo saborskih zastupnika s juga Hrvatske.
Visoke plaće i pokriveni troškovi, jasno je zašto se svi grebu za saborsku fotelju
Gledano pojedinačno, najviše je potrošio Domagoj Hajduković (SDP), na kojeg je otpalo 137 tisuća kuna. On je, inače, Slavonac, dolazi iz Osijeka, a troškovi su mu povezani s dužnostima koje obnaša, a koja podrazumijevaju česta inozemna putovanja.
Uz njega, kao što smo i rekli, najveće troškove imali su zastupnici koji su najudaljeniji od Zagreba. Nevenko Barbarić (HDZ) na sjednice putuje iz Bosne i Hercegovine (132 tisuće kuna), Mostov čelnik Božo Petrov (115 tisuća kuna) iz Metkovića, a Katica Glamuzina i Matko Kuzmanić iz Splita (po 112 tisuća kuna).
S druge strane, nikakvih troškova, osim plaće naravno, nije imalo 40-ak zastupnika, koji su uglavnom iz Zagreba i okolice, a za usporedbu s našim dvojcem možemo uzeti Darija Hrebaka iz Bjelovara, koji se zaustavio na 9300 kuna.
Uglavnom, nije im loše, jer osim što primaju visoke plaće pokrivena im je i većina ostalih troškova. Zato nas ni ne mora čuditi spoznaja da se mnogi doslovno grebu za saborsku fotelju.