U pandemijskim uvjetima, koji podrazumijevaju često zatezanje i otpuštanje epidemioloških mjera, nastradali su brojni gospodarstvenici, a velik dio morao je svoje poslovanje prilagoditi. U takvoj situaciji mogli smo zaboraviti na aktivnost karakterističnu za cjelokupnu povijest čovječanstva – putovanje.
Iako trenutno bilježimo snažan rast sezone i u zemlji je više od milijun turista, turizam je sektor koji je upao možda i u najveće probleme, samim time i turističke agencije. No, pojavom cjepiva i prilagođavanjem novom normalnom, život se postupno vraća, granice otvaraju, a putovanja u bliže ili dalje krajeve kreću. Najviše na radost turističkih djelatnika.
Bilo kako bilo, neupitan je utjecaj pandemije na našu svakodnevicu i životne navike. Kakve su promjene nastale u smislu turističkih kretanja, odnosno rada turističkih agencija provjerili smo s Biljanom Budin iz Turističke agencije Koncept putovanja čije je sjedište u Koprivnici.
Koristili su i koriste državne potpore
Kao što smo naslućivali, 2020. godina bila je jednom riječju – užas.
– Prekinuta su sva organizirana putovanja, kao i manje-više sva individualna. Odradili smo nekoliko grupa, no to nije vrijedno spomena, možda pet posto u odnosu na 2019. godinu, što znači da je pad našeg prometa bio 95 posto – započinje B. Budin.
Potvrdila nam je kako su koristili te i dalje koriste državne potpore.
– Dobili smo potpore, međutim, za ostale troškove – vodu, plin, struju, pričuvu, komunalnu naknadu, police osiguranja za tvrtku i putnike te ostalo – morali smo pronaći sredstva i financirati ih cijelo vrijeme. Ugostitelji su dobivali podmirene i fiksne troškove, a mi agencije nismo, niti još dobivamo. Dakle, dobivamo 4000 kuna potpore po radniku – napominje vlasnica.
S 210 odrađenih aranžmana u 2019., na desetak u 2020. godini
Iako obavljaju sve poslove karakteristične za njihovu branšu, organizirajući razne izlete za razne klijente, agencija Koncept putovanja specijalizirala se za školska putovanja i izlete. Individualna su, objašnjava, organizirali na zahtjev jer su, jednostavno, bili zaokupljeni upitima iz škola Koprivničko-križevačke, Međimurske i Virovitičko-podravske županije pa čak i Zagreba, tvrdi naša sugovornica.
Međutim, korona je sve promijenila. Konkretno, u pretpandemijskoj 2019. godini odradili su 210 aranžmana. Ta je troznamenkasta brojka, očekivano, doživjela strmoglavi pad. Na kraju veljače 2020. godine, u vrijeme kada je manje-više pandemija počela buktati, imali su 86 ugovorenih aranžmana od kojih su do kraja godine odradili svega desetak. Tekuća, 2021. godina zasad nije bolja, s obzirom na to da su odradili tek pet maturalaca.
– Vraćali smo sredstva, a tko nije tražio konkretno povrat, dobio je vaučere koje sada koriste za individualna putovanja ili čekaju buduća putovanja – priča B. Budin, nastavljajući.
– Vrlo nam se malo posla vraća. Organiziranih putovanja autobusom nema toliko da bismo pokrili što je bilo u 2019. godini. Turizam se vratio, ali hotelski smještaj. Radimo i ljetovanja, prilagođavamo se novoj situaciji, iako ne zaboravljamo školski turizam. Neke dogovore već imamo. Pitanje je kakva će biti situacija s pandemijom, sve utječe na to hoćemo li imati normalan jesenski promet – govori.
Kada priča o prilagođavanju, B. Budin, primjerice, misli na odluke o određenom postotku popunjenosti autobusa što znatno utječe na konačnu cijenu aranžmana jer se zajednički troškovi dijele na broj ljudi. Još jedan od izazova koji dolazi pred njih kao organizatore jest i odrađivanje brzih antigenskih testova. Taj proces, pak, dogovaraju sa Zavodom za javno zdravstvo.
– Sve je to novo, što roditeljima nije drago. I mi bismo vrlo rado da se bez toga može putovati, no radimo sve u skladu sa zakonom i preporukama. Time svi želimo biti sigurniji – napominje.
Promijenile su se navike putnika
Kako se prilagođavaju agencije, tako i putnici željni posjećivanja nove, njima nepoznate sredine.
– Ljudi su se više okrenuli drugačijim aranžmanima, otvorio se interes za individualnim putovanjima koja volimo raditi. Primjerice, traže se adrenalinski aranžmani poput raftinga i planinarenja – otkriva nam.
Njezino iskustvo kaže kako osobe koje putuju u grupi nije strah biti okruženima većim broj ljudi, tj. suputnika. Individualce, s druge strane, jest. Bilo kako bilo, naletjela na jedne i na druge.
– Traži se privatni smještaj, tipa apartmani. Dosta smo ih prodali u Gorskome kotaru, a interesantna je i Slavonija koja ima sve veću ponudu. Ljudi vole kombinirati, biti dan-dva u jednome, a zatim u drugome mjestu. Ne žele biti stacionirani, traže više aktivnosti – prepričava.
Čini se kako su, dakle, destinacije unutar granica zemlje postale atraktivnije samim time što dolazak do njih ne zahtijeva prelazak granica, a time ni drugačije zakone glede, recimo, odlaska u samoizolaciju ili testiranja. Što je s inozemnim putovanjima?
– Uglavnom se raspituju, ali ih ne realiziraju. Mislim da su razlog mjere i to što ne znaju što ih čeka na granici. Čitaju u medijima o raznim slučajevima. Nije zgodno, primjerice, ako morate ići u izolaciju po povratku – svjesna je B. Budin.
Unatoč svemu, vlasnica agencije Koncept putovanja ne krije optimizam.
– Ako me ovo nije ubilo, ništa neće. U turizmu sam dulje od 30 godina. Osim toga, volim ovaj posao u kojemu su mi dragi ljudi. Tražimo mogućnost kako osmisliti nešto novo, interesantnije za kupce – zaključuje B. Budin.