Iako su stranke u cjelini vrlo prisutne u online svijetu, lokalni kandidati na parlamentarnim izborima većinom su tek odnedavno počeli ozbiljnije koristiti njihov potencijal.
Jedan od alata u predizbornoj kampanji sve češće su i društvene mreže. Velike stranke kao što su HDZ i SDP već neko vrijeme koriste njihov potencijal, no u tome im se sve više pridružuju i one manje u potrazi za svakim dodatnim glasom.
Tvrtka za praćenje i analizu medija Mediatoolkit od 5. kolovoza do 5. rujna provodila je istraživanje u kojem su analizirali udjele spominjanja stranaka i njihovih lidera na domaćim portalima, Facebook fan stranicama i Twitteru.
U odnosu na 2015. smanjio se udio dvaju najvećih hrvatskih stranaka u ukupnom broju spominjanja. Naime, dok je još u 2015. gotovo 75 posto objava u medijima i na društvenim mrežama bilo o HDZ-u i SDP-u, sada dvije stranke zauzimaju tek 51 posto.
Istovremeno, porastao je broj objava o manjim strankama poput Mosta, Živog zida i stranke Pametno, ali i koalicijskih partnera SDP-a, stranaka HNS i HSS, koje se ove godine češće spominje.
Što se tiče društvenih mreža, HDZ je od svih stranaka najviše puta spomenut na društvenim mrežama – 4250 puta na Facebooku i 2099 na Twitteru. SDP ga slijedi sa značajno manjim brojem spominjanja na Facebooku, njih 2645, ali s većim brojem spominjanja na Twitteru, njih 2796. Zanimljivo je što je stranka Pametno prestigla Most po ukupnom broju spominjanja, ostvarivši ukupno 708 spominjanja na Facebooku te 697 na Twitteru. Most se na Facebooku spominje češće, u 814 objava, dok su na Twitteru spomenuti manje od ostalih stranaka, 307 puta.
Stranke u prosjeku objave tri Facebook posta dnevno, a uvjerljivo najviše sadržaja dijeli stranka Živi zid, koja je u promatranom razdoblju objavila čak 297 novih vijesti. Da se Živom zidu isplati pristup objavljivanja 10 postova dnevno pokazuju i rezultati interakcija na sadržaj: prosječno se jedna objava Živog zida podijeli 68 puta, dvostruko više nego što se dijeli sadržaj SDP-a, koji je s prosjekom od 30 dijeljenja druga najpopularnija stranka.
Lokalni političari uglavnom koriste blagodati Facebooka
Iako su stranke u cjelini vrlo prisutne u online svijetu, lokalni kandidati na parlamentarnim izborima većinom su tek odnedavno počeli ozbiljnije koristiti njihov potencijal.
– Imam otvoren Facebook profil kojim obavještavam birače o svojim aktivnostima. Moram priznati da nisam posebno aktivan u komuniciranju s biračima na taj način jer jednostavno u predizborno vrijeme nemam vremena. No to je nešto što će biti prisutno i dalje, a pogotovo na idućim lokalnim izborima – rekao nam je deseti na listi HDZ-a Damir Felak.
Njegov stranački kolega Darko Sobota smatra da je komunikacija s potencijalnim biračima putem društvenih mreža iznimno važna.
– Koristim Facebook da se predstavim biračima, na neki način reklamiram. To je idealan način da se približi mlađim biračima. Vrlo sam zadovoljan rezultatima, pojedine objave su dostigle i 50 tisuća otvaranja – pohvalio se Sobota.
Mladen Mađer s liste Narodne koalicije tek je nedavno otvorio Facebook profil, i to upravo u svrhu predizborne kampanje.
– Koristim Facebook, mislim da taj način komunikacije ima učinka, pogotovo kod mlađe populacije. Budući da ja nisam baš dobro upoznat s time, za moj Facebook profil brine moja kćer koja to jako dobro radi – rekao nam je načelnik općine Novigrad Podravski.
Pozitivan učinak društvenih mreža na eventualan rezultat na izborima nije nešto čime se SDP-ovac Milivoj Androlić pretjerano zamara. Za njega je još uvijek primaran osobni kontakt s biračima.
– Odnedavno imam svoj Facebook profil na kojemu sam povezan s ljudima koje poznajem, no ne koristim ga izravno u predizbornoj kampanji. Nastojim što više direktno komunicirati s ljudima, važno mi je da takvi oblici komuniciranja ostanu što zastupljeniji. Ipak, svjestan sam i potrebe za komuniciranjem preko društvenih mreža, pogotovo s mlađima. Mislim da, bez obzira na popularnost takve komunikacije, osobna prisutnost je izuzetno važna, ne samo u političkom životu, već i u svakodnevnom – smatra Androlić.
Željko Lacković, gradonačelnik Đurđevca i drugi na listi Milana Bandića, s druge strane ima vrlo razvijenu online prisutnost na nekoliko društvenih mreža.
– Imamo Facebook, Twitter i Instagram, što sve koristimo za komuniciranje s biračima. Važno je da su mladi birači skloniji tim kanalima komunikacije informirani na način koji im je prihvatljiv. Važna je prilagodba vijesti različitim kanalima, nekome će se poruka najbolje poslati putem novinskog članka, a neki žele nešto kraće objave na društvenim mrežama – zaključuje Lacković.