Poželjno je stvoriti svakodnevnu rutinu čitanja (na primjer, prije spavanja). Najprije je potrebno stvoriti ugodnu atmosferu za čitanje. Ukoliko je moguće, isključiti sva ometanja i prekidanja sa strane jer ona mogu činiti nervoznim i dijete i odraslog. Uzmite dijete u krilo tako da ono može gledati u slikovnicu i pratiti ju.
Najpoticajnije za razvoj jezičnih i govornih sposobnosti kod djeteta je interaktivno čitanje. Prilikom kojeg je dijete aktivno uključeno u aktivnost čitanja te mu se daju povratne informacije na njegove reakcije. Na taj način pruža se prilika djetetu da uvježbava vještinu aktivnog slušanja i da napreduje u jezičnim i govornim sposobnostima. Prilikom takvog čitanja, djetetu se postavljaju pitanja otvorenog tipa, umjesto DA/NE pitanja, odgovori djeteta možete ponoviti vlastitim riječima kako biste mu dali do znanja da ste ga poslušali i razumjeli, povežite priču s djetetovim životom.
Prilikom čitanja koristite izražajan glas, koristite različitu intonaciju, dubinu i boju glasa za različite likove u priči jer će tako dijete bolje razumjeti i intenzivnije doživjeti pročitano. Dobro je ponoviti ono što se djeteta posebno dojmilo. Kod usvajanja nekih novih riječi, motivirajte dijete da ponovi novu riječ, ukoliko je zahtjevna, rastavite ju na slogove pa će ju dijete lakše slušno percipirati i lakše ju izgovoriti. Objasnite nove, nepoznate riječi, uključite ih u razgovor, povežite ih s poznatim i sličnim riječima.
Nije potrebno čitati priču od riječi do riječi. Važno je najprije da se upoznate s pričom te prilikom čitanja možete skraćivati i pojednostavljivati rečenice (ovisno o dobi djeteta te o mogućnostima djeteta da razumije tekst priče), dok s druge strane možete dodavati nove pojmove ili uključiti nešto iz djetetovog života u priču kako bi djetetu bila zanimljivija.
A nakon pročitane priče, ponovite ju ukratko s djetetom, uključujući i nove pojmove.
Čitanje slikovnice kod male djece:
- Da bi čitanje bilo dinamičnije i zanimljivije igrajte se riječima, igrajte se prstićima, stvarajte rime, pjevajte, uključite ime djeteta u priču ili pjesmu jer djeca to vole.
- Ukoliko će dijete htjeti dirati, hvatati slikovnicu ili ju stavljati u usta, jer tako uči i upoznaje svijet oko sebe, možete mu dati igračku koju će držati dok zajedno čitate.
- Ne zamarajte se brojem pročitanih stranica. Nekada ćete pročitati jednu ili dvije stranice, a s vremenom će taj broj porasti.
- Neka dijete slobodno okreće stranice. Možda će djetetu biti zanimljivija sama knjiga od čitanja (dopustite mu da se poigra i upozna s knjigom).
- Pokazujte ono o čemu govorite, opisujte što se događa na slikama.
- Uključite dijete u priču. Postavljajte pitanja: Što je ovo? Gdje se nalazi nešto na slici? Oponašajte glasanje životinja ili drugih zvukova iz prirode. Dajte djetetu dovoljno vremena da odgovori ili pokaže.
- Zadržite se na stranici koliko god je potrebno i koliko god se djetetu sviđa.
- Ukoliko je dijete stalno u pokretu i nije zainteresirano za knjigu, možete uključiti pokret prilikom čitanja ili napraviti malu dramatizaciju.
Antonija Vranić, mag.logoped.