U proteklih nekoliko godina, sport je prošao kroz izvanrednu transformaciju. Nije riječ o samoj igri, već i o svemu što je okružuje. Danas je sport mnogo više od rekreacije, te je postao ogroman poslovni pothvat i snažan društveni fenomen.
S globalnim razvojem sporta, u posljednjih dvadesetak godina, pojavila se sve veća potreba za sportskim menadžmentom. Uz to, rast online kladionica dodatno je obogatio gospodarski aspekt sporta, pružajući novu dimenziju njegovom poslovnom potencijalu.
Razvoj menadžmenta u sportu
U Engleskoj se krajem 17. i početkom 18. stoljeća počinje razvijati suvremeni sport. Nakon dolaska novog kapitalističkog sistema došlo je do povećanja gradskih prava. Ovaj potez je omogućio ljudima slobodnije raspolaganje svojim slobodnim vremenom.
Početkom 18. stoljeća pojavljuju se prvi tipovi sponzorstva. Zbog toga su gradovi često mogli financirati različite događaje, nagrađivati igrače s velikodušnim nagradama, te su tako stjecali simpatiju javnosti i postizali svoje političke ambicije.
Zatim se pojavljuje osnova za formiranje strukturiranog sporta (nogomet, košarka i slično), a s tim i potreba za osobama koje će se baviti njegovom organizacijom. S dolaskom novih ekonomskih okolnosti, ekonomski motivi postaju jednako važni kao i politički.
U atmosferi takmičenja, klađenje postaje sveprisutno. Sportska kladionica je poboljšala natjecanja i učinila ih još privlačnijima za mnoge koji su htjeli pokušati osvojiti nagrade. Prihodi organizatora su se povećavali, posebno kada su sportski događaji prelazili lokalne granice. Utjecaj klađenja na evoluciju i strukturu modernog sporta bio je značajan.
Popularnost sportskih događaja je rasla, kao i broj gledatelja. Mnogi sportaši iz skromnijih sredina su sport vidjeli kao priliku gdje mogu zaraditi brdo novca i steknuti društveni ugled. Klađenje je zaista imalo značajan utjecaj na razvoj sportske industrije. Ono nije samo pridonijelo financiranju sporta, već je i oblikovalo njegova osnovna pravila, te je čak potaknulo i stvaranje potpuno novih sportskih disciplina.
Tko su menadžeri u sportu?
Menadžeri u sportu često se percipiraju kao direktori sportskih entiteta. No, oni ne predstavljaju samo lice sportske organizacije, već i nadziru sve aspekte sportskih aktivnosti.
Direktno surađuju sa sportašima, te koordiniraju treninge i natjecanja. Osoba koja se bavi sportskim menadžmentom usmjerava i pazi na sve dijelove sportske organizacije kako bi se postigli najbolji sportski i poslovni rezultati.
U svijetu sporta, osoba koja se bavi sportskim menadžmentom je srce tima. menadžer vodi i pazi na cijelu sportsku organizaciju, uvijek težeći k postignuću sportskih i poslovnih ciljeva.
Ovisno o tome koliko je sportska organizacija velika i kako je strukturirana, menadžerske pozicije se mogu razlikovati. U nekim većim organizacijama, poput onih u Engleskoj Premier ligi, postoji cijeli niz menadžerskih uloga – od glavnog menadžera do sportskog direktora i direktora pojedinih sektora. S druge strane, u nekim manjim sredinama, poput nekih u Hrvatskoj, trener često mora preuzeti i neke menadžerske zadaće.
Dakle, bez obzira na to gdje se nalazite u svijetu sporta, menadžment je ključan dio uspjeha svake sportske organizacije.
Sportski menadžeri u Hrvatskoj
U Hrvatskoj, treneri često moraju obavljati i poslove menadžera jer jednostavno nema dovoljno obrazovnih programa specijaliziranih za sportske menadžere. Zato nije rijetkost vidjeti kako čelnici klubova ili čak direktori preuzimaju kormilo sportskih organizacija.
Osim što vode sportske timove, bave se i financijama, upravljaju transakcijama i čak trguju igračima i trenerima. Ali, tu nastaje problem. Mnogi od njih nemaju pravu stručnost ili obrazovanje za sport kojim se bave. Pokazalo se kako samo obrazovani i stručni menadžeri mogu učinkovito voditi sportske organizacije.
Ako želimo poboljšati hrvatsku sportsku scenu, trebamo se baciti na kreiranje vrhunskih obrazovnih programa za sportske menadžere. Istina, već imamo neke odlične programe, poput onih na Kineziološkom fakultetu u Zagrebu, u Splitu, pa čak i u nekim privatnim školama u Zagrebu, kao i na Međimurskom veleučilištu u Čakovcu. Ali, iskreno, sportski menadžment kod nas još uvijek nije na razini drugih profesionalnih disciplina.
Važnost sustavnog usavršavanja stručnjaka unutar sportskih organizacija ne može se dovoljno naglasiti. To potvrđuje i Međunarodni olimpijski odbor (MOO) koji stavlja veliki naglasak na edukaciju sportskih menadžera i administratora kroz svoj strateški plan.
Upravo je MOO razvio edukativne programe koji su dostupni nacionalnim olimpijskim odborima, s ciljem unaprjeđenja znanja i vještina sportskih menadžera. Hrvatski olimpijski odbor je 2009. godine uveo edukativni program za napredni sportski menadžment. No, u Hrvatskoj još uvijek postoji praznina kada je riječ o sustavno koncipiranim programima obuke i edukacije u području sportskog menadžmenta.