Kino Velebit zaključilo je još jednu uspješnu godinu.
Nije tajna da Koprivničanke i Koprivničanci vole svoje kino, a to potvrđuju iz godine u godinu gledanjem filmova na velikom platnu, bilo da se radi o najnovijim blockbusterima, nerazvikanim europskim filmovima ili starim klasicima.
Kako je prošla 2023. godina u koprivničkom kinu upitali smo Maju Holek, ravnateljicu Pučkog otvorenog učilišta.
– Prikazano je 220 naslova. Za sada bilježimo oko 28.000 gledatelja, ne računajući ljetno kino i besplatne programe. U 2022. godini ukupno je bilo 24.304 gledatelja, dakle već sad vidimo da se radi o povećanju, no točan postotak povećanja ćemo moći izračunati tek s kompletnim rezultatima, zaključno s 31. prosinca 2023. (op. a. razgovor je vođen nekoliko dana prije kraja prosinca) – rekla je Holek.
Najgledaniji su, kako to često i biva, bili uglavnom dječji filmovi i veliki svjetski hitovi. Tako vrh ljestvice najgledanijih naslova drži Barbie s 1930 gledatelja, što ne čudi s obzirom na “Barbiemaniju” koja je vladala ne samo Hrvatskom, nego i svijetom. Vrlo blizu s 1895 gledatelja bio je animirani film Cvrčak i Mravica.
- BARBIE (1930)
- CVRČAK I MRAVICA (1895)
- DNEVNIK PAULINE P. (1136)
- SUPER MARIO BROS. FILM (1135)
- OPPENHEIMER (1033)
- TROLOVI: BEND NA OKUPU (836)
- BRZI I ŽESTOKI 10 (780)
- FIVE NIGHTS AT FREDDY’S (675)
- ČASNA (657)
- MALA SIRENA (562)
U 2022. godini bilo je značajnijih ulaganja u opremu, tako da u 2023. to nije bilo toliko potrebno, no ipak su napravljena određena unaprjeđenja.
– S obzirom na to da smo, što se tiče opreme, prošle godine kupili novi 4K projektor, a prije toga riješili pitanje ozvučenja, ove smo godine imali manja ulaganja. Uložili smo u mrežni sustav za pohranu filmova (s većinom distributera potpisali ugovor o dostavljanju filmova preko e-deliveryja). Zadnjih nekoliko godina intenzivno provodimo EU projekte (u 2022. 25% ukupnih prihoda na razini ustanove bilo je iz EU fondova), konstantno tražimo i mogućnosti razvoja kinodjelatnosti (same djelatnosti, ali i infrastrukture) sufinanciranjem iz EU fondova jer nam je želja razvijati se. U 2023. smo započeli prvi EU projekt isključivo vezan uz kino, uz razvoj publike, ali i razvoj digitalnih poslovnih procesa – u periodu od 15 prosinca 2023. do 15. lipnja 2024. u tijeku je pilotiranje CRM sustava za efikasniji rad kina, čime se se indirektno postiže i bolja komunikacija s našim korisnicima, kojih je zaista mnogo (udruge, ustanove, vrtići i osnovne škole s područja cijele Županije, publika…) – nabrojila nam je ravnateljica.
Kino Velebit specifično je i po tome što u svom programu nalazi mjesta i za retrospektive velikih redatelja, prikazivanje starijih filmova, filmova s festivala i slično, koji ne nose nužno veliku zaradu.
Maju Holek veseli što se iz godine u godinu broj gledatelja na takvim projekcijama povećava, što, kako kaže, pokazuje da su Koprivničanci ljubitelji filma.
– Koprivničanci su uvijek bili ljubitelji velikog platna i kina kao mjesta okupljanja i zajedničkog gledanja filmova. Zadnjih pet godina smo pojačali program naslovima koji su bitni za filmsku industriju i njezin razvoj, za filmsku pismenost i kulturu i iz godine u godinu se broj gledatelja na takvih projekcijama povećava, što me jako veseli jer trud nije uzalud. Naravno, razvoj publike za takve filmske programe nam je prioritet i voljeli bismo imati još veći broj gledatelja, što ćemo, nadam se i uspjeti. Pričajući s kolegama koji rade u većim sredinama takve programe, možemo biti zadovoljni s brojnošću publike. Naravno, i među takvim naslovima postoje oni “publičniji” i manje “publični”. Naravno, cilj nam je još veći broj gledatelja privući u naše kino na takve projekcije, i to ne samo Koprivničance već i gledatelje iz cijele Koprivničko-križevačke županije jer smo jedino kino u županiji koje ima kinotečne naslove i toliki broj festivalskih te europskih filmova – kaže nam ona.
Odgoj novih filmoljubaca cilj je i projekta Regional synergy for new cinema going experience, koji između ostalog, ima cilj srednjoškolcima približiti europsku kinematografiju kroz filmove odabrane upravo od srednjoškolaca, a samim time od njih stvoriti i potencijalnu kinopubliku.
U novoj, 2024. godini, planovi nastavljaju sličnim smjerom.
– Programski nastavljamo sličnu shemu, prijavili smo na natječaj za komplementarne djelatnosti HAVC-a cikluse Ingmara Bergmana, Wima Wendersa i od malo “publičnijih” autora ciklus Christophera Nolana, a ono što nas veseli je zajednički program. Ciklus filmova Michaela Hanekea prikazivat će se u Kino Zoni Zadar i Kinu Velebit, a taj će program također biti sufinanciran sredstvima HAVC-a. Kvaliteta programa koje radimo vidi se i u podizanju iznosa sufinanciranja HAVC-a za 2024. godinu, a vjerujemo da su za to zaslužni i rezultati koje smo naveli u prijavnici, iz kojih je vidljivo povećanje broja gledatelja na filmskim programima europskog i nezavisnog filma te na kinotečnim naslovima. Nastavlja se i već spomenuti projekt „Synergy for new cinema going experience“ sve do sredine lipnja, a s obzirom da je otvoren i novi poziv za program Collaborate to Innovate, ukoliko bude prilike, prijavili bismo novi projekt, a paralelno tražimo i izvore sufinanciranja infrastrukture kina. Plan je i da u 2024. imamo barem dvije koprivničke premijere hrvatskog filma, uz gostovanje filmske ekipe i razgovor s njima nakon projekcije – iznijela nam je ravnateljica planove.
Nezaobilazno pitanje je i sve veći rast i dostupnost streaming servisa. Oduzimaju li oni dio publike koja bi bez njih završila u kinu? Ravnateljica smatra da to nije tako.
– Streaming servisi uzeli su dio publike, no zaista je bespotrebno govoriti o razlici gledanja filma kod kuće i u kinu. Kino je uvijek bilo i bit će mjesto susreta, razmjene iskustava, kolektivnog gledanja filmskih naslova koje je nezamjenjivo. Želja nam je od kina stvoriti mali „hub“ u kojem će svatko moći pronaći nešto za sebe – navodi Holek.
Za kraj, s obzirom na to da je i sama ljubiteljica filmova, zanimalo nas je koje joj je filmsko iskustvo bilo najdojmljivije u 2023. godini, bilo u kinu ili općenito.
– Oduševio me film Građanin Kane na velikom ekranu. Iako sam ga pogledala već nekoliko puta, gledati restauriranu verziju u kinu je zaista bio neopisiv doživljaj – zaključuje Maja Holek.