Broj 112, u koprivničkom podučnom uredu ove je godine zazvonio čak 42 795 puta.
– U prosjeku primamo 150 poziva na dan, a do toga je čak 20 posto zlonamjernih – rekao nam je Ivan Kramarić, pročelnik Županijskog centra 112 za zaštitu i spašavanje u Koprivnici.
Tako su ove godine primili čak 9783 zlonamjernih poziva te zbog ometanja rada žurnih službi isključili 35 brojeva, koji sada više ne mogu zvati 112.
– Ima ljudi koji se s tim igraju, nazovu pa poklope slušalicu, pa šute i tako više puta dnevno. Kako se svi naši pozivi snimaju, pošaljemo im opomenu i ako ne reagiraju i opet zovu, isključimo ih – priča Kramarić.
Neki očito ne shvaćaju ozbiljnost zaštite i spašavanja, a tome se teško izlazi na kraj.
– Lažne dojave događaja dobivamo rjeđe nego zlonamjerne pozive, a i kada se to dogodi, ubrzo saznamo da se nije ništa, jer kada je stvarno požar ili nesreća, onda dobijemo više poziva, a ne jedan. Ujedno, provjerimo situaciju i ne izlazimo bezveze na teren. Kada se se nedavno u Carevdaru sudarili vlakovi, bilo je čak 10 poziva – objašnjava on.
Od ukupnih poziva, 10944 je bilo nenamjenskih, što znači da nisu bili upućeni izravno na 112, nego u neku drugu službu – vatrogasce, hitnu ili policiju.
– Tada koordinarimo s ekipama, oni nam javljaju jesu li izašli na teren, koliko je ozlijeđenih, treba li izaći još ljudi i slično – kazuje Kramarić. Izravno na 112 bilo je ukupno 22068 poziva, a najčešći su oni prema Domu zdravlja.
– Sada je se broj hitne službe 194 odmah preusmjerava k nama, pa svi koji trebaju medicinsku pomoć zovu nas i mi dalje koordiniramo ekipe, prijevoz, hitne intervencije i tako na najbrži način osiguravamo potrebnu pomoć – objašnjava Kramarić.
Osim za medicinsku pomoć prilikom požara, prometnih nesreća ili kad nekome kod kuće pozli i slično, u 112 često primaju pozive i za spašavanje životinja. Primjerice kada mačka zaglavi na grani ili kada sove ili lastavice ispadnu iz gnijezda, a oni tada zovu vatrogasce koji kreću u spašavanje.
– Dogodi se i da nas ljudi zovu za teklefonske usluge ili nas traže nečije brojeve, a mi ih tada preusmjerimo dalje. To nisu zlonamjerni pozivi, već nisu dovoljno informirani – kaže Kramarić.
Centar 112 radi uigrano i timski s policijom, vatrogascima i bolnicom te po potrebi šalje ekipe na teren, ovisno gdje se dogodila nesreća ili gdje je potrebna pomoć.
No, njihov posao nije jednostavan kako se čini, jer kada prime poziv, oni obavljaju procejnu rizika od nastanka katasdrofe i izrađuju procjenu ugroženosti. Zatim prate i analiziraju stanje te predlažu mjere za poboljšanje stanja. Cijelo su vrijeme u kontaktu sa svim službama koje su na terenu te vode koordinaciju i evidenciju svega učinjenog.
– Kada dobijemo poziv, mi smo u kontaktu s Državnim uredom za zaštitu i spašavanje. Ukoliko se ukaže potreba, možemo dobiti pomoć iz drugih županija. U Koprivnici za sada to nije bio slučaj, no primjerice naše su službe išle u pomoć u Varaždin prilikom poplava.
– Najzanimljivi i najopsežniji sučaj je bio sudar dvaju vlakova u Carevdaru. Primili smo deset poziva i čim smo čuli da je sudar u Carevdaru, bilo nam je jasno da je teško dostupan teren. Na teren su izašli i bolničari i vatrogasci i policija. Kada smo došli tamo, nismo mogli pronaći vlak, a do njega smo svi morali pješice i do tri kilometra. Neke su ekipe išle kroz polje, a neke po pruzi. Po dolasku na mjesto događaja, nikad ne znate što možete očekivati. Mislili smo da je vlak u jarku, a on je bio na pruzi iza podužeg teretnog vlaka. Bili smo u kontaktu s Državnim uredom za zaštitu, u slučaju da zatreba pomoć iz drugih županija. Očekivali smo i do 120 ljudi, jer smo mislili da je vlak iz Zagreba, no ispalo je najbolje što je moglo, jer je u vlaku bilo 15-tak putnika – prisjeća se Kramarić.
tekst: Kristina Jošt / Glas Podravine