Osnovna škola Molve nastavila je s mobilnostima učitelja u sklopu svojega projekta „Europska dimenzija u kurikulumu seoske škole“. U Finsku, u grad Joensuu smješten u Sjevernoj Kareliji, putovali su pedagog škole Miroslav Saraga i učiteljica hrvatskog jezika Marija Halaček. Od 21. do 26. siječnja molvarski su učitelji su bili sudionici tečaja vezanog uz finski obrazovni sustav koji slovi kao najbolji u Europi.
Tajnu fiskog uspjeha došla su otkriti 53 učitelja, stručnih suradnika ili ravnatelja iz Belgije, Cipra, Nizozemske, Španjolske, Rumunjske, Estonije, Francuske i Portugala. Upoznali su temelje finskog obrazovnog sustava – besplatno obrazovanje i jednake mogućnosti za sve, visokomotivirani učiteljski kadar i povoljnu financijsku situaciju. Cijeli radni dan učitelji su bili prisutni na različitim nastavnim satima u osnovnoj školi Utran koulu, koja poučava učenike od prvog do šestog razreda.
U finskim školama nastava počinje u devet sati, a samo ponekad u osam, te traje do 14 sati. Nastavni sat traje 45 minuta, a nakon svakog sata je 15 minuta odmora koji učenici obavezno provode vani. Tijekom zimskog razdoblja učenici često dolaze do škole na skijama. U učionici su samo u čarapama, ne nose školske papuče.
Učenici učitelje oslovljavaju imenom, na satu su često prisutna dva učitelja, vrata učionica se rijetko zatvaraju, a na prostranim hodnicima mnogo je stolova i stolica na kojima se također odvijaju nastavne aktivnosti. Učenici su odgovorni za školsku opremu i za svoj rad, a učitelj kao organizator nastavnog procesa priprema materijale i prati napredak učenika. Ima i mnogih sličnosti s načinom rada u hrvatskom školstvu.
Opremljenost škole zadivila je sve sudionike ovoga seminara – radionice tehničkog i glazbenog odgoja, a posebno oprema za stručne predmete u obrtničkoj školi, poput velikih automehaničarskih hala, simulatora za upravljanje strojevima od kojih je svaki u vrijednosti po 60.000 eura.
Nakon višednevnih radionica, rasprava i izmjene iskustava, sudionici su zaključili da su odgovornost i povjerenje ključne za uspjeh finskih učenika. U radnim grupama učitelji su raspravljali o mogućnostima primjene viđenoga u svojim školama.
Pokušavajući odgonetnuti što je vidljivo, a što nevidljivo na tom ledenom brijegu uspjeha, donosimo neke zaključne, putnici u Finsku zaključili su da je učenik učitelju suradnik, a ne predmet radnje, da je fokus na učenju, a ne na ispitivanju, da treba razgovarati s djecom, a ne o djeci te ostavljati dovoljno vremena za evaluaciju sa svakim učenikom.
Stvarajući odnos međusobnog povjerenja između učitelja, učenika i odgovornosti države, nastaju dobri temelji za usvajanje novina koje se u finskom obrazovnom sustavu odvijaju često i dovoljno brzo, a ne traju godinama i ne odgađaju se.
Učitelji su posjetili i nacionalni park Koli koji pruža pogled na trenutno zaleđena jezera, posebice jezero Pielinen.
Nakon ovoga putovanja učitelji Miroslav Saraga i Marija Halaček stekli su nove kompetencije za razvoj novoga školskoga kurikuluma u Osnovnoj školi Molve, kako je i predviđeno projektom.