Radovi na aglomeraciji diljem županije brojnim stanovnicima, posebno ruralnih dijelova Podravine i Prigorja zadaju prave glavobolje. Brojni kilometri prometnica ionako su bili oštećeni, a nakon postavljanja vodovoda i kanalizacije situacija je još lošija.
Mještani Sigeca recimo, tu bi mogli mnogo toga reći o stanju kolnika. Na sljedećoj sjednici Županijske skupštine najavljenoj za idući ponedjeljak svoje će izvješće o radovima u 2023. godini podnijeti i Županijska uprava za ceste. Iz izvješća je vidljivo kako su lani obnovili 50 kilometara već asfaltiranih kolnika, a novim asfaltom presvučeno 6,5 kilometara. Kad je riječ o sanaciji kolnika zbog aglomeracije, u ŽUC-u ističu kako nisu dio njihovih planova, no potpuni uvid u radove i kvalitetu imat će tek 2025. godine.
Prolazak kamiona ekvivalent 50.000 vozila!
Dodajmo i da je od naknade za ceste naš ŽUC lani uprihodio oko četiri milijuna eura, a iz Ministarstva za obnove zbog potresa iz 2020. godine još 6,4 milijuna eura. S obzirom na završni proračun, prihodi su im bili 11,7 milijuna, a neiskorišteno je ostalo 4,1 milijun eura i to su prenijeli u aktualnu godinu.
Županijska uprava za ceste upravlja s čak 824 kilometra, što županijskih, što lokalnih cesta, a najviše ih je na križevačkoj strani 341 kilometar. S obzirom na kilometre i činjenicu da su mnoga naselja “razvedena” značajan postotak ih je moderniziran. Čak 95,87 posto, 790 kilometara je pod asfaltom, dok ih je 34 kilometra pod makadamom. To su sve lokalne ceste. No, za stanovnike i vozače mnogo bitnije je u kakvom su one stanju.
– Cilj jest da barem 90 posto cesta ima najvišu ocjenu, a to je iznimno teško s obzirom da svake godine dio njih zbog oštećenja dobiva lošiju ocjenu – navode u ŽUC-u.
Ipak, trenutno situacija i nije tako bajna jer od 824 kilometra tek 500 kilometara cesta ima najvišu ocjenu, a onu najlošiju – dakle gotovo neprohodnu nijedan kilometar.
– Moramo biti svjesni da će neke ceste zbog kamionskog prometa dobiti lošije ocjene ove ili već iduće godine. Znate li da prolazak kamiona, jednog, od 40 tona znači kao da je prošlo 50.000 osobnih automobila? Zasad znamo za 63,6 kilometara asfaltiranih cesta koje traže hitnu obnovu, a tu je i 112 kilometara koje nisu “daleko” – kazuju u ŽUC-u.
Grbaševec – kada će doći na red?
Iz izvješća je vidljivo i kako je 3,7 milijuna eura otišlo na obnovu i održavanje postojećih cesta, narodski “krpanje” rupa. Ulagalo se i u sanaciju klizišta, obnovu i proširenje mostova. Navedena prenesena sredstva gotovo sigurno već imaju svoju namjenu. Kao i svake godine, također i u ovom izvješću naveli su nekorektnu raspodjelu sredstava od prihoda kod registracije vozila i pojašnjavaju da je to dovoljno tek za 60 posto održavanja.
Ističu i kako je nepotrebno sav makadam presvući asfaltom, no svakako je nužno one dijelove koji prolaze kroz naselja. Jedno od njih je i Grbaševec, selo čiji mještani već desetljećima nikako da dođu na red. Cesta spaja rasinjsku i ivanečku općinu. Načelnik Rasinje Danimir Kolman dao je naslutiti na ovogodišnjem Danu općine kako asfalitarnje planiraju u 2025. godini.