ONLINE nastava

Djeca gube interes za gradivom, a roditelji su očajni, Grgac: Niti jedan digitalni alat ne može zamijeniti izravni kontakt učitelja i učenika

Od jutra do navečer prikopčan je za svoj laptop i kad god uđem u sobu kaže da rješava zadatke, a onda mi učiteljica piše da već dva dana nije poslao apsolutno ništa na njenu adresu, žali se roditelj.

17:00h
0
Ilustracija // Foto: Ivan Brkić

Učenici viših razreda koprivničkih osnovnih škola još se nisu vratili u školske klupe nakon proljetnih praznika i već treći tjedan nastavu odrađuju online. Komunikacija s učiteljima i profesorima uglavnom se svodi na mejlove i davanje zadataka putem raznih društvenih platformi.

Online nastava je unijela popriličnu dozu pomutnje u naše živote. Među učenicima je sve prisutniji gubitak interesa za ispunjavanjem školskih obaveza, a gradivo im je teško usvajati bez direktne komunikacije i interakcije uživo s učiteljima.

Roditelji su zabrinuti za budućnost ovih generacija

Istovremeno, sve je više nezadovoljnih, zabrinutih i očajnih roditelja koji smatraju da se učitelji, nastavnici i profesori moraju više angažirati oko prijenosa školskog sadržaja.

– Ovo mi sve manje ima smisla. Od jutra do navečer prikopčan je za svoj laptop i kad god uđem u sobu kaže da rješava zadatke, a onda mi učiteljica piše da već dva dana nije poslao apsolutno ništa na njenu adresu. Znači, djeca sad imaju pokriće da cijele dane vise na internetu jer je nama roditeljima, pogotovo zaposlenima, teško pohvatati sve konce i sve kontrolirati. Bojim se za budućnost ovih generacija, slabo će poznavati stvaran život, uglavnom putem raznovrsnih ekrana. O usvajanju gradiva na ovakav način bolje mi je da ne razmišljam. Frustrira me činjenica da on ne razumije neke stvari koje mu nastavnici šalju internetom pa pita za pomoć, a onda mu ni ja sam to ne znam objasniti – požalio nam se jedan roditelj.

Foto: djurdjevac.hr
Foto: djurdjevac.hr

Isto tako, školskom je osoblju jasno da je usvajanje gradiva na ovaj način otežano, neprimjereno za duži period i da nisu sva djeca u istoj poziciji kada je u pitanju praćenje i provođenje online nastave.

Provjerili smo s ravnateljima osnovnih škola u Koprivnici na koji način se kod njih odvija nastava te što čine kako bi u ovim izvanrednim okolnostima učenici ostali u toku i čim lakše savladavali školsko gradivo.

Gubljenje interesa za gradivom 

Ravnatelj Osnovne škole Braća Radić Krešo Grgac pojašnjava kako odlukom Stožera  učenici predmetne nastave od 5. do 8. razreda nastavu od 12. travnja prate online, dok učenici razredne nastave, odnosno niži razredi, nastavu prate uživo u školi.

– Iako je po našim saznanjima situacija u koprivničkom školama bila zadovoljavajuća što se tiče broja zaraženih i osoba u izolaciji, misleći pri tome na učenike, učitelje, stručne suradnike i ostale zaposlenike, donesena je odluka o mješovitom modelu nastave zbog bojazni u potencijalno širenje zaraze u školama i široj društvenoj zajednici – kaže Grgac te pojašnjava kako škole redovito, svakodnevno, izvještavaju Stožer civilne zašite o epidemiološkoj situaciji te se na kraju svakog tjedna donosi odluka o modelu nastave za naredno razdoblje.

U ovoj koprivničkoj školi 20 razrednih odjela nastavu prati online, dok 20 razrednih odjela razredne nastave nastavu prati uživo u školi.

– Što se tiče same organizacije nastave u online okruženju, ona se odvija od prvog dana pandemije putem platforme Yammer koja je bila preporučena od strane Carnet-a i MZO-a. Učenici sudjeluju u nastavi prijavljivanjem u virtualne učionice gdje po rasporedu za taj dan prate nastavu tijekom jutarnje smjene kada im učitelji u digitalnoj komunikaciji isporučuju nastavne sadržaje i daju potrebne upute za rješavanje zadataka, projekata i slično. Ovaj komunikacijski alat (Yammer) odabran je zbog jednostavnosti korištenja budući da svi učenici nemaju istu razinu informatičke pismenosti ni vještina u korištenju digitalnih alata – objašnjava ravnatelj.

Foto: Ivan Balija
Krešo Grgac // Foto: Ivan Balija

Gubljenje interesa za gradivom, je nažalost očekivano, budući da nedostaje izravne interakcije učenika i učitelja u stvarnoj nastavi u učionici. Iskustvo nam je pokazalo i tijekom prošlogodišnje nastave na daljinu koju smo detaljno analizirali da niti jedan digitalni alat ne može zamijeniti izravni kontakt učitelja i učenika, niti jedna izgovorena riječ te njezin ton i toplina ne može se nadomjestiti video pozivom – smatra Grgac.

Značajne su i tehničke poteškoće jer učenici na svojim tabletima imaju ograničene tehničke mogućnosti, odnosno ograničen internetski promet, ovisno o vrsti sim kartice i operateru, koji bi im bio nedostatan za svakodnevne pozive uživo koji bi se morali ostvarivati na nekim drugim platformama. Također, pokrivenost mreže kao i njezina brzina, različita je u pojedinim dijelovima grada.

– Želim napomenuti da od prvog dana pandemije učitelji koriste vlastite resurse za rad od kuće, prije svega privatni Internet promet jer im nitko od dionika u obrazovanju nije osigurao bilo kakvu pomoć što je zabilježeno u mnogim zemljama Europske unije u vidu covid dodatka.

Nadamo se i želimo da ova pandemija što prije završi, da nam se svi učenici vrate u školske klupe kako bi na zadovoljavajući način priveli nastavnu godinu kraju, na dobrobit svih naših učenika. Vjerujemo da su i naši učenici nestrpljivi glede povratka u školu, kao i svi naši učitelji koji su pokazali veliki interes za cijepljenje, što je još jedan dokaz da su itekako svjesni situacije u kojoj se nalazimo i odgovorni prema svim učenicima i široj društvenoj zajednici – poručio je Grgac.

Učenici škole Đuro Ester nastavu prate u realnom vremenu

Ravnateljica Osnovne škole Đuro Ester Sanja Prelogović kaže kako je u njenoj školskoj ustanovi 16 razreda predmetne nastave na online nastavi dok 16 razreda razredne nastave svakodnevno dolazi na nastavu u školu jer niti jedan nije u samoizolaciji ili izolaciji. Pet učenika prati nastavu online.

Sanja Prelogović // Foto: Matija Gudlin

Učenici predmetne nastave prate nastavu u realnom vremenu. Imaju blok satove i svaki dan imaju maksimalno tri predmeta. Učenici imaju nastavu prema rasporedu. Radni dan djeteta i nastavnika je do 13 sati. Učenik je u interakciji s nastavnikom do 13 sati ili šalje svoj uradak kada po rasporedu ima opet taj predmet. Nastavnici rade s djecom preko platforme Yammer, Teams i Zoom – pojašnjava ravnateljica te napominje kako su prilikom prošlog zatvaranja napravili anketu s učenicima i nastavnicima.

– Pitali smo koje su prednosti i nedostaci u online nastavi. Raspravili smo, na Učiteljskom vijeću, o rezultatima ankete i dogovorili se kako ćemo postupiti ako ponovno krenemo s online nastavom. Ovoga puta je puno bolje. Svi zajedno učimo i pomažemo djeci. Veliki problem zna biti nedostupan Internet. Moramo paziti i na količinu sadržaja koju prikazujemo preko platformi kako ne bi došlo do gušenja sustava i velike potrošnje interneta. Naše MZO je napravilo kvalitetne nastavne jedinice za svaki predmet i naši ih nastavnici koriste. Znači imamo kombinacije nastave da se učenici i nastavnici vide, da im se pošalju snimke nastavnika ili gotovih nastavnih jedinica pa se o njima raspravlja. Nastavnici daju sve od sebe kako bi učenicima olakšali usvajanje gradiva. Naši učenici su vrijedni i nastoje napraviti zadano. Nikome nije lako, ali vjerujemo da će sve brzo proći, da ćemo svi ostati zdravi, što je najvažnije – veli ravnateljica Prelogović.

Nemčići od ponedjeljka uvode promjene

Učenike iz 20 odjeljenja viših razreda škole Antun Nemčić Gostovinski od ponedjeljka čekaju promjene. Oni će svoju online nastavu početi pratiti u realnom vremenu putem internetskih platformi.

Ravnateljica Gordana Gazdić-Buhanec kaže kako prije mjesec dana nitko nije sa sigurnošću mogao potvrditi da će se ovakav scenarij ponoviti, a kamoli očekivao da će  situacija toliko potrajati.

Prvo se krenulo s jednim tjednom, pa drugim, a ovo je sad već treći zaredom da viši razredi odrađuju svoj školski program od kuće. Naravno da se na taj način ne mogu zadovoljiti obrazovne potrebe sve djece. Neki nemaju ni tehničke preduvjete za to. Iako su svi dobili tablete, nemaju dostupan neograničen internetski pristup, od Ministarstva su dobili kartice sa svega 2,5 gige raspoloživog prometa što će im se, kad nastava krene u realnom vremenu, potrošiti za tri dana – veli ravnateljica.

Foto: Ivan Balija
Gordana Gazdić-Buhanec // Foto: Ivan Balija

S obzirom na to da je sad već proteklo dosta vremena, svjesni situacije koja nikako ne ide u prilog učenicima, škola je nedavno održala učiteljsko vijeće te je odlučeno da će se od ponedjeljka krenuti s izvođenjem nastave u realnom vremenu.

– Svjesni da ovakvu nastavu vjerojatno neće moći pratiti baš svi učenici, odlučili smo se ipak da će biti manja šteta ako taj manji broj djece i nadalje bude preuzimao svoje zadatke i komunicirao s učiteljima kao do sada, putem servisa društvenih mreža, bez komunikacije uživo s profesorima, nego da svi ostanu zakinuti za svakodnevni kontakt s učiteljima – objasnila je ravnateljica.

– Vrijeme pandemije sve nas je promijenilo, a djeca moraju imati svoj dnevni ritam i raspored i socijalni kontakt, kaže Gazdić-Buhanec koja isto tako priželjkuje povratak učenika u školske klupe.