Osim neposrednim kontaktom s biračima, ovi su lokalni izbori pokazali svu čar privlačenja birača putem društvenih mreža, od kojih naši političari najviše vole koristiti Facebook.
Provjerili smo kako se tko snalazi u tim vodama i u koje svrhe koriste svoje, a i možda i neke lažne profile.
Započnimo s kandidatima za župana.
Željko Lacković prepoznao je potencijal društvenih mreža ne sada, nego još otkad je ušao u politiku. Na Facebooku od svih kandidata za župana ima najviše, preko 21 tisuće pratitelja, aktivan je uvijek, a sada ne propušta svakodnevno objavljivati fotografije druženja s biračima, svoje predizborne poruke poput bržeg rasta i razvoja županije koji obećaje biračima, a ne izostaju ni komentari na aktualna politička previranja. On je uvijek u toku.
– Putem društvenih mreža mogu se poslati poruke biračima, targirati skupine kojima se želite obratiti, a kako nam je zbog korone ograničen neposredni kontakt, ovo je jedan od načina kako doprijeti do onih koji trebaju čuti nas i naše poruke – kaže Lacković.
Mladena Kešera da ne spominjemo, on bez društvenih mreža doslovno ne može živjeti i kamo god ide ili se pojavi, to je odmah i na Facebooku. Ako nije na Facebooku, nije ni bio tamo. U vrijeme kada nije u izbornoj utrci, mogli smo pratiti njegove lajvove s vožnje biciklom, šetnje, posjete prijateljima, a od kada je u kampanji Facebook mu je pun predizbornih sadržaja, anketa i poruka poput Mladen je iskren i Srce kao planina. Prati ga 5000 ljudi.
– Naravno da radim kampanju putem društvenih mreža, ovo je drukčija kampanja nego sve do sada, no nastojim što više biti s ljudima – rekao nam je Kešer.
Aktualni župan Darko Koren uobičajeno nije preaktivan na Facebooku, tu i tamo uglavnom objavljuje fotografije sa svojih aktivnosti kao župan. No u predizbornoj je kampanji njegov Facebook oživio, snima videe s porukama biračima poput Birajte sigurno, a aktivirao je čak i poznate žitelje županije koji govore kako će glasati za njega. Ovih je dana objavio i kako flaksericom kosi travu, fotka se s biračima, vozi u čamcu, reže vrpce… Prati ga 2000 ljudi.
– Moramo ići ukorak s vremenom inače u životu pa tako i u politici, načinima, komunikacijama, pokušajima dolaska do onih koji vas trebaju čuti i odabrati vas i naravno da su društvene mreže jedan od alata koji je danas nezaobilazan. Osobno sam možda malo konzervativniji i ne bih prešao granice koje neki drugi prelaze, ali mislim da je to nezaobilazan alat u današnje vrijeme – rekao nam je Koren, aludirajući na određeni profil koji je ‘niknuo’ ovih dana, a osnovni mu je cilj diskreditirati župana.
Zdravko Matotan ide s porukama župan agronom, Koprivničanec, Podravec, objavljuje predizborne aktivnosti i poruke, a ima 84 pratitelja.
Mirjanu Hanžeković prati 436 ljudi, a pod parolom U ime generacija koje dolaze dijeli objave Domovinskog pokreta i svoje aktivnosti.
Koprivnički kandidati, kojih je također pet, kreću se od onih turbo aktivnih do potpuno neaktivnih na društvenim mrežama.
Koprivnički gradonačelnik Mišel Jakšić (SDP) od kampanje koju je vodio na prošlim izborima pred četiri godine pojačao se u broju sljedbenika na svom Facebook profilu. Godine 2017. imao je 1100 pratitelja, a danas se ta brojka popela na više od 3500 njih. Budući je i inače svakodnevno aktivan na svom Facebook profilu teško je podvući crtu s kojim je datum službeno krenuo u kampanju na ovoj društvenoj mreži, no možemo zaključiti kako je to učinio objavom kratkog promotivnog videa sredinom travnja.
Svoje glasače Jakšić svakodnevno informira o aktivnostima objavljujući fotografije s obilaska terena, otvaranja radova i najavom novih radova te video prilozima pod motom Srce puno Koprivnice. Jakšić s publikom također komunicira i putem Instagrama gdje dijeli sadržaje primjerene ovoj mobilnoj aplikaciji.
Njegov protukandidat Ivica Suvalj iz Mreže svoje je glasače 27. travnja obavijestio da je otvorio službeni facebook profil za potrebe kampanje, odnosno gradonačelničke kandidature te ih pozvao da ga lajkaju. Do danas je to učinilo 680 ljudi. Promovira se sloganom suradnja i dijalog. Instagram nema.
Kandidat Nezavisnih Josip Večenaj svoju je Facebook stranicu kreirao 7. svibnja, no na njoj nije aktivan. Njegova je poruka Za razvijeni biser Podravine, a imao je svega dvije objave.
HDZ-ov Franjo Marković također je nov u tom svijetu. Facebook je otvorio 17. ožujk, aima 171 sljedbenika. Stranica je aktivna, a objave prate kretanje ovog kandidata. Glasove nastoji prikupiti objavom fotografija na kojima se susreo s premijerom Plenkovićem i ministricom Vučković. U kampanji se vodi parolom Sad je bitno.
Kandidat Domovinskog pokreta za gradonačelnika Koprivnice Davor Milaković kreirao je stranicu 29. travnja. Njegova je predizborna parola Srcem i znanjem za Koprivnicu, a podršku mu daje i Nano Prša s kojim je objavio i fotografiju na koprivničkom trgu. Prati ga 389 ljudi. Instagram profil mu ima 55 objava i 11 pratitelja.
Kandidati za gradonačelnika grada Đurđevca ozbiljno su ili nikako iskoristili potencijal društvenih mreža kako bi svoj tim i sebe predstavili potencijalnim biračima.
SDP-ov kandidat Marko Fucak od prvog se dana kampanje bacio na komunikaciju putem Facebooka te izvještava o svojim aktivnostima. Tako je, Fucak s 4517 prijatelja i 767 pratitelja predstavljao svoj izborni program i tim Srcem za Đurđevac.
Na Fb stranici HDZ-ovog kandidata za gradonačelnika Đurđevca Željka Turbelije nije se imalo bogznašto vidjeti, osim programa i liste kandidata za Gradsko vijeće, a slijedi ga 734 ljudi. Svoj profil nema.
Aktualni gradonačelnik Đurđevca, nezavisni Hrvoje Janči nije bio aktivan u komuniciranju s biračima na online način. Za njega je još uvijek, očito, vrijedilo da je primaran osobni kontakt s biračima.
U Križevcima puno kandidata, a još više Facebook profila
Kako se u Križevcima za mjesto gradonačelnika bori najviše kandidata, njih čak osmero, jasno je i kako je i borba najžustrija. K tome, baš svi imaju neki profil na društvenim mrežama, neki kanal kojim dopiru do glasača. Uz Marija Rajna, aktualnog čelnog čovjeka prigorskoga grada, tu su Mato Devčić, Goran Gregurek, Marko Katanović, Ivan Majdak, Miroslav Stručić, Ivica Švagelj i Mladen Tenodi. Nabrajanju nikad kraja.
Prije svega, valja nakratko spomenuti rekla-kazala priče koje kruže križevačkim zakutcima. Šuška se, naime, o korištenju lažnih profila jednoga od kandidata. Fantomska imena i prezimena koristi, priča se, za veličanje sebe sama, ali i postavljanje prepreka drugim kandidatima. Ima li u tome istine, nemoguće je tvrditi. Jednako kao što je teško potvrditi je li to presedan na lokalnim izborima ili je, pak, učestalija praksa no što se na prvu čini. No, ima li ipak istine, tada su se društvene mreže i u našim krajevima počele koristiti u ne baš pohvalne svrhe.
Bilo kako bilo, prijeđimo na ono što možemo vidjeti, crno na bijelo. Facebook je glavno oruđe u vidu društvenih mreža u Hrvatskoj. Tu je, naravno, i Instagram, dok je Twitter drag zapadnim zemljama.
Mario Rajn na Facebooku broji gotovo 4400 pratitelja koji gotovo svakodnevno mogu vidjeti jednu, dvije ili tri objave, barem u predizborno vrijeme. Ima tu intervjua, videozapisa, predstavljanja kandidata za neko od lokalnih i regionalnih tijela, pa i projekata u čije najave i predstavljanja u tjednima pred glasanje nismo niti sumnjali.
– Družio sam se s građanima na terenu, koliko su to dozvoljavale epidemiološke mjere. Potrebe građana najbolje se čuju u izravnoj komunikaciji, no zbog pandemije veći dio kampanje provodio sam i putem društvenih mreža – rekao nam je Rajn, dodavši kako smatra da je, u odnosu na prijašnju kampanju iz 2017. godine, jednako prisutan online.
Na Instagramu je plavom bojom označenu opciju uz Rajnovo ime pritisnulo nešto više od 1500 osoba. U kontekstu vođenja Facebook i Instagram profila, otkriva kako ima pomoć, no napominje da na poruke odgovara osobno. Rajn – ili oni s kojima vodi stranicu – s toga profila prate oko 1300 profila, prema njegovim riječima, uglavnom Križevčanki, Križevčana, gradskih udruga i ustanova.
Ima ona izjava kako su samo dvije, tri ili pet stvari u životu sigurne. Manje bitno koliko ih je i koje su, no svakako im valja dodati kako je sigurno da će svaka objava na Facebook profilu HDZ-ova kandidata Mate Devčića završiti sloganom: “Danas za Križevce sutra.” Ukoliko ste jedan od skoro 600 ljudi koji su stranici ravnatelja Opće bolnice dr. Tomislav Bardek dali lajk, tada znate kako svakih par dana, a što se intenzivira kako se približavamo zatvaranju kampanje, možete vidjeti pokoju objavu. Ima tu svakakvih tema – od zelenih politika, preko sporta, spominjanja mlađih generacija, poljoprivrede i gospodarstva. Šareno, kao što je šarena lista kandidata za gradonačelnika Križevaca. Devčićev Instagram profil u bespuću interneta nismo pronašli.
Mrežu nezavisnih lista predstavlja Goran Gregurek. Uz ime i prezime, naslovu Facebook stranice dodao je i “Birajmo sposobne.” Na njegovu i žalost stranke, online kampanja mu baš i ne ide. Naime, prati ga svega 30-ak osoba. Prolistamo li kroz objave – od kojih brojne započinju velikim štampanim IZBORNI PROGRAM, a nastavljaju se postupcima koje bi proveo kada bi ga građani izabrali – jasno je i zašto nije skupio mnogo tzv. followera. Prva objava, postavljanje naslovne fotografije, stigla je 11. travnja. Ne dođe li do eksplozije lajkova, na kraju kampanje bit će na prosjeku od jednoga novoga pratitelja dnevno.
#gradonacelniksastavom i #krizevciimajuizbor, dva heštega koja nas plavom bojom pikaju u oči prilikom posjeta Facebook stranici Marka Katanovića, SDP-ova kandidata i donedavno predsjednika križevačkog Gradskog vijeća. S te pozicije surađivao je s gradonačelnikom Rajnom, trenutnim protukandidatom, a veže ih i vođenje stranica po, reklo bi se, PS-u. Svako malo nabaci par snimaka križevačkih ljepota, predstavi kandidata s liste ili ponosno istakne veliku, odnosno visoku podršku Peđe Grbina, stranačkog predsjednika. Gotovo zaboravismo, na Facebooku ga par pratitelja dijeli od brojke 3000, dok je Instagram fokusiran na osobne, obiteljske stvari.
Ivan Majdak malo objavljuje na osobnome profilu, malo na stranici kojoj uz osobno ime stoji: “LIPA Lista Iskustva Poštenja Ambicioznosti”. Od dosad navedenih kandidata, Majdaku je format videa, čini se, omiljen. Snima sve i svašta, iz svakakvih rakursa, čak i divljač kako nestaje u šumarku. Nije mu čak strano ni objaviti nešto pred zoru, tamo oko 6 sati. Ima ga, što nas je iznenadilo, i na Instagramu. Pogađate, dvije od tri objave su videa, a prva je logo LIPA-e. Nije, doduše, ništa objavio zadnjih deset tjedana. Ima 745 pratitelja.
Stigli smo i do Miroslava Stručića. HSS-ova asa za križevačke izbore prati, cirka, 350 ljudi. Sredinom travnja objavu je kratku autobiografiju, predstavivši, između ostaloga, kako se bavi privatnim poduzetništvom na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu, sektor stočarstvo i ratarstvo te djelomično vinogradarstvo. Ne sumnjamo kako to podrazumijeva puno posla, posebice uz vođenje kampanje. Na Facebooku proteklih par dana ima učestale objave. Ne vara li nas Facebook, odnosno ne skriva li starije objave, Stručić je profil pokrenuo 17. travnja. Otada je skupio deset puta više lajkova od Gregureka, recimo. Stručićev Instagram ne postoji.
Ivica Švagelj je Za Ljude. Za Križevce. Tako mu veli naslov stranice čije objave na svojoj naslovnici vidi gotovo 700 ljudi. Poštuje već uobičajenu praksu predstavljanja liste kandidata, čestitao je Majčin dan – što je, dakako, lijepo – pa se i pohvalio podrškom Ivice Truščeka, prigorskog MMA borca. Ima tu i intervjua s lokalnim medijima. Konzistentan je s objavama, svaki dan po jedna, što se ne može reći za Instagram na kojemu je prošli tjedan postao plakat sebe uz stranački akronim HDS. Prije toga pohvalio se fotkom iz nogometne svlačionice.
Zadnji je Mladen Tenodi, MOST-ovac koji je premostio prag potpisa, ušavši u izbornu utrku. Ali, zasad nije premostio brojku od stotinu pratitelja na Facebook. Njegov Facebook osvanuo je 2. svibnja, dok je prva prava objava stigla dva dana kasnije dijeljenjem popisa ljudi koji čine njegov tim. Uz izostanak objave 7. svibnja, svaki dan dadnuo je po jednu koja podrazumijeva pojedinačno predstavljanje suradnika. Instagramu nema ni traga.