aeromodelarstvo

FOTO Nikola Frančić patentirao Crozilla bespilotne letjelice koje prodaje po cijelom svijetu, a ludbreški aeromodelari su u velikom problemu jer neće imati gdje letjeti

Prvi model izradio je krajem 2017. godine i od tada do danas napravio je i prodao oko stotinjak. Gotovo su svi napravljeni za strano tržište.

11:58h
0
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Ludbreg je kolijevka hrvatskog zrakoplovstva i rodno mjesto Rudolfa Fizira, konstruktora prvih hrvatskih zrakoplova. Mlađi čuvaju uspomenu na svjetski priznatog graditelja pa su, tako, krajem 1994., osnovali Aeroklub Rudolf Fizir koji nosi njegovo ime. Osnovna djelatnost mu je aeromodelarstvo, po kojoj prednjači u Hrvatskoj. Modelari, tako, uče tajne letjelica, izrađuju modele i uspješno sudjeluju na natjecanjima.

– Ukupno je 35 aktivnih članova, imamo članove iz Međimurja, Zaprešića, pa čak iz Rijeke – govori Miljenko Frančić (53), jedan od osnivača kluba i osvajač brojnih vrijednih domaćih i međunarodnih naslova, medalja i nagrada u aeromodelarstvu, sportu koji je manje poznat široj javnosti, no rasprostranjen je u svijetu.

– U ovom sportu postoje europska i svjetska prvenstva na razini reprezentacije te državna prvenstva i Euroliga na razini klubova – pojašnjava.

Miljenkovim stopama krenuo je i sin Nikola (29) koji se već godinama natječe u aeromodelarstvu u kojem je u europskom i svjetskom vrhu. Kaže da ga fascinira moć i doživljaj kontrole sa zemlje onoga što je u zraku. A o tajnama letjelica i letenja, kako se izrađuje model, naučio je u ludbreškom klubu.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

U klubu, tako, izrađuju nekoliko modela letjelica, a najpoznatiji su radio-upravljani modeli, takozvana F3K kategorija i radio-upravljani modeli s pogonskim elektromotorom, odnosno F5J kategorija.

– Uglavnom je riječ o strpljivom, stručnom i mukotrpnom poslu, od izrade nacrta i drugih priprema, nabave materijala od kojeg se izrađuju dijelovi, do samog spajanja dijelova koje treba montirati i tako sklopiti u model – kaže Nikola.

A ludbreški aeroklub, jedan od najuspješnijih u Hrvatskoj, već je nekoliko godina redovita postaja europskih i domaćih aeromodelara. Svi natjecatelji su ujedno graditelji i piloti svojih modela koje je najljepše vidjeti u visinama. I to na livadi pored ludbreškog Svetišta.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

– Ljeti priređujemo međunarodno natjecanje u atraktivnoj disciplini radio-upravljanih modela jedrilica, takozvanoj F3K kategoriji. Nažalost, radi pandemije prošle godine sva su natjecanja bila otkazana. Nedavno ih je Svjetska organizacija odobrila pa je prvo službeno održano kod nas. Priredili smo 19. Fizir kup, natjecanje koje se boduje za Eurocontest – kaže Miljenko.

Modeli letjelica F3K ravnopravno su se nadmetali po prekrasnom vremenu na ludbreškoj livadi, meteorološki uvjeti bili su idealni za izvođenje osam zadataka s malim zrakoplovima kojima se nakon izbačaja upravlja sa zemlje malom radio-stanicom.

– Jedrilice su raspona krila 1,5 metra i težine od 250 do 300 grama. Modelari upravljaju jedrilicom preko stanice, odnosno odašiljača. Zbog specifičnog starta modela, F3K je jedna najatraktivnijih kategorija zrakoplovnog modelarstva – pojasnio je Nikola koji je član hrvatske reprezentacije koja redovito sudjeluje na europskim i svjetskim prvenstvima.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Prije pet godina hobi i ljubav prema aviomodelarstvu spojio je s poslovnim izazovom.

Izrađivanjem modela letjelica iz F5J kategorije, počeo se baviti 2016. kada je u sklopu ludbreškog poduzetničkog inkubatora Lucera otvorio obrt za proizvodnju bespilotnih letjelica Aero fusion. Konstruirao je vlastiti model zrakoplova Crozillu za natjecanje radijski-upravljanih modela.

– Na tržištu postoje određeni tipovi modela, a ja sam vidio mogućnost da napravim nešto bolje. Znanja koja smo u klubu skupljali 20 godina objedinio sam i konstruirao svoj model – kaže Nikola kojemu je izrada bespilotnih letjelica profesija, a povremeno tu uskače i otac Miljenko kojemu je izrađivanje modela hobi.

U prostorima stare zgrade Lukoma, tako, izrađuje mehaničke dijelove, kalupe… koje treba montirati i sklopiti model, ugraditi komponente, elektroniku.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

– Modeli letjelica iz F5J kategorije imaju nešto veći raspon krila, od tri do četiri metra. Dižu se u visinu pomoću elektromotora koji se nakon 30 sekundi gasi i tada njima upravlja isključivo natjecatelj. Važno je deset minuta zadržati model u zraku i jedriti. Tu je bitno što bolje iskoristiti vjetar, termičke stupove, padine i potom sletjeti na teren, što bliže vrhom modela približiti se sjajnoj točki koja je zapiknuta u zemlju – pojašnjava Nikola.

Prvi model izradio je krajem 2017. godine i od tada do danas napravio je i prodao blizu stotinu. Gotovo su svi napravljeni za strano tržište.

– Moji modeli “lete” po cijelom svijetu: u Njemačku, Francusku, Češku, Austriju, Kinu, SAD… – govori.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Svoj najveći uspjeh ostvario je osvajanjem ekipnog drugog mjesta s reprezentacijom Hrvatske na Svjetskom prvenstvu koje je održano 2019. godine u Mađarskoj. Uz to je i bivši državni prvak u F3K i F5J kategoriji. Za dobar rezultat bitan je, kaže, kvalitetno izrađen model, a ostalo je znanje. Pilot je zaslužan otprilike 70 posto.

– Osim tehničkog znanja, ali i iskustva, moramo poznavati i meteorologiju. Za dobar let, odnosno podizanje letjelice u visinu, i postići dobar rezultat, bitno je pronaći termiku. Termički stup je mjesto gdje se tlo zagrijalo više nego zemlja u pokretu. Naime, modelar mora znati kako što bolje iskoristiti najbolje strujanje zraka, dobiti na visini da bi mogao ostati duže od konkurenta u zraku i da bi s modelom napravio što se traži u zadanom zadatku – kaže Nikola.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Za izradu jedne letjelice, ističe, potrebno je oko 60 sati rada dok je cijena jednog modela oko tisuću eura na više, koliko, zapravo, stoji prazni model bez elektronike.

– Crozilla je srednja klasa što se cijena tiče, 1500 eura je početna cijena za jedan model – informira nas te ističe kako je livada kod svetišta idealna za međunarodna natjecanja aeromodelara. Nalazi se pored trgovačkog centra, no zemljište između je prodano. Nagovještava se izgradnja većeg objekta, a za letove je potrebno veliko vidno polje…

– Super je što je livada u centru, jer kad dođu natjecatelji, sve im je nadohvat ruke i zato rado dolaze. Drugdje nije tako, većinom su daleko van mjesta. Nova zgrada bi nas ograničila i tada više nećemo moći letjeti. To je onda kraj našim druženjima i moramo nešto drugo smisliti, naći varijantu B koju trenutno nemamo – ukazuje Miljenko na veliki problem.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Nikolu ljudi pronalaze preko Facebook stranice ili usmenom predajom.

– Najbolji marketing je kad sam sa svojim modelom na natjecanju uspješan, jer se on automatski tada i bolje prodaje – kaže.

Član je Aerokluba Rudolf Fizir koji je dio Hrvatskog olimpijskog odbora te hrvatske reprezentacije aeromodelara u F3K kategoriji. A time, dodatno, mali Ludbreg potvrđuje visoku kvalitetu svojih modelara i opravdava ime koje nosi njihov aeroklub.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

čitam...