Mario Imbriovčan, dugogodišnji je policijski službenik PU koprivničko-križevačke, a
sada obavlja poslove pomoćnika načelnika Policijske postaje Koprivnica za prometnu
policiju.
Kako se gotovo svakodnevno, a ponekad i više puta u danu, u Koprivnici, ali i cijeloj županiji, događaju prometne nesreće, s njim smo razgovarali o sigurnosti u cestovnom prometu te o tome kakvi smo vozači.
Stanje sigurnosti u cestovnom prometu na području koje je u nadležnosti Policijske postaje Koprivnica može se ocijeniti kao povoljno, poglavito iz razloga što je tijekom 2023. godine zabilježena samo jedna prometna nesreća sa smrtno stradalom osobom, kaže nam pomoćnik načelnika na samom početku.
Analizirajući događanje prometnih nesreća i uvidom u statističke pokazatelje za područje Policijske uprave koprivničko-križevačke proizlazi da se naša županija, pa tako ni Koprivnica, ne ističu po broju prometnih nesreća.
– Kada se usporedimo sa županijama koje su približno iste veličine po broju stanovnika i prostoru naša Policijska uprava se svrstava u uprave s manjim brojem smrtno stradalih i ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama – govori Imbriovčan.
Tvrdi kako većina vozača na području Policijske postaje Koprivnica poštuje prometne propise ili čini lakše prekršaje koji nisu u uzročno posljedičnoj vezi sa događanjem prometnih nesreća i posljedicama koje nastupaju u istima.
– Ipak na našim prometnicama ima manji udio vozača koji grubo krše prometne propise i time nepovoljno utječu na stanje sigurnosti u cestovnom prometu. Njima se policija posebno bavi poduzimajući razne proaktivne preventivne i represivne aktivnosti, a sve u cilju održavanja povoljnog stanja sigurnosti – kaže nam.
Dio sudionika u prometu ponavlja najteže prekršaje, a takvih je vozača bilo 65 tijekom prošle godine.
– Svake se godine njihov broj kreće u omjeru 20 % gore ili dolje u odnosu na prošlogodišnju brojku, a najčešće se radi o osobama koje upravljaju vozilom pod utjecajem alkohola ili drugih opojnih sredstava – pojašnjava.
Protočnost vozila na našim je prometnicama povećana izgradnjom kružnih tokova, a Imbriovčan kaže kako je to također doprinijelo sigurnosti.
– Većina vozača i u takvim raskrižjima poštuje propise, te kroz njih voze oprezno, no ipak ima slučajeva kršenja propisa i to od strane dijela vozača – kaže pomoćnik načelnika i dodaje da u tim slučajevima vozači, primjerice, u kružnom toku voze u krivom smjeru kako bi skratili put.
Također, postoje i oni vozači koji u kružnom toku daju lijevi žmigavac, iako je tamo dozvoljeno upaliti samo desni i to prilikom izlaska iz kružnog toka.
– Pojedini vozači čine prekršaje u kružnom toku zbog nepoznavanja prometnih propisa jer su svoje vozačko iskustvo stjecali u ranijim vremenskim periodima kada kružnih tokova prometa još nije bilo na našim prometnicama – kaže Imbriovčan.
Kada je riječ o najčešćem obliku prometnih nesreća, a to su izlijetanja vozila, glavni je uzrok neprilagođena brzina.
– Analizirajući događanja takvih prometnih nesreća utvrđeno je da se iste najčešće događaju u većem obimu prvi dan kada nastanu nepovoljni vremenski uvjeti jer se vozači još nisu navikli voziti po takvim uvjetima, ali već slijedeći dan nakon prilagodbe na takve uvjete svi voze opreznije i samim time dolazi do postupne normalizacije prometa – govori Imbriovčan.
Kada govorimo o problemima u prometu na području Policijske postaje Koprivnica možemo konstatirati kako u usporedbi sa većim sredinama i gradovima cestovni promet na našem području ima dobru protočnost i da nema veće sigurnosne problematike.
Ono po čemu je naše područje u nepovoljnom položaju u odnosu na druge sredine je činjenica da nemamo izgrađene autoceste zbog čega sav tranzitni promet vozila uključujući i teška teretna vozila prolazi kroz naseljena mjesta što predstavlja veći rizik za događanje prometnih nesreća i stradavanje sudionika u prometu na cestama – kaže Imbriovčan.
Iako je izrađen dokument koji detektira crne točke u županiji, o čemu smo već pisali, Imbriovčan tvrdi kako zapravo nemamo prometnica ili raskrižja koja se po nečem izdvajaju.
– Na godišnjoj razini u najkritičnijim raskrižjima događaju se svega tri do četiri prometne nesreće – kaže, te dodaje kako u cilju postizanja još povoljnijeg stanja sigurnosti policijski službenici djeluju proaktivno i kod svakog uočavanja sigurnosnog problema koji su uzročno vezani i uz stanje cestovne infrastrukture pokreću inicijativu za poboljšanje prometne i cestovne infrastrukture. Na taj način u suradnji sa nadležnim institucijama koje upravljaju cestama na našem području u prethodnom razdoblju ostvarena mnoga poboljšanja na prometnicama što u konačnici doprinosi povećanju sigurnosti za sve sudionike u prometu.
Vozači zbog radova i zatvorenih prometnica kada prolaze pored Koprivnice koriste navigaciju, a ona ih često upućuje da svoj put nastave kroz grad. Tu najčešće dolazi do nesreća zbog oduzimanjem prednosti, jer vozači nisu toliko koncentrirani na vožnju i prometne znakove, koliko prate smjer kojim moraju ići.
Tijekom izvođenja radova nerijetko se promet preusmjerava kroz uži dio grada i tom prilikom vozači sa drugih područja prolaze kroz grad gdje se zbog slabog poznavanja prometnica i nedovoljnog praćenja prometne signalizacije događaju prometne nesreće na raskrižjima, kaže Imbriovčan.
– Na raskrižju Mihanovićeva – Strossmayerova dogodilo se nekoliko nesreća upravo zato što je navigacija navodila vozače da idu tim putem. No, činjenica je kako će kada svi ti radovi završe, situacija biti znatno bolja – zaključuje na tu temu Imbriovčan.
Razvitkom grada Koprivnice u narednom periodu očekuje se i povećana gustoća prometa, a tome ide u prilog i činjenica da se u posljednje vrijeme povećava broj registriranih vozila na našem području.
– Za razliku od prijašnjih vremena danas svaka obitelj ima prosječno dva do tri registrirana vozila, što će također u narednom periodu znatno utjecati na stanje sigurnosti. Zbog takvog rasta prometa za očekivati je da su pred nama izazovi kojima će se morati baviti sve institucije koje svojom djelatnošću mogu utjecati da se održi povoljno stanje sigurnosti u prometu – kaže nam.
Iako je krajem prošle godine objavljeno istraživanje po kojem vozači BMW-a najčešće sudjeluju u nesrećama, naš sugovornik kaže kako na našem području nije taj slučaj.
– Ne, ne mogu reći da automobili te marke najčešće sudjeluju u nesrećama. Možda se to povezuje s mladim vozačima koji često koriste tu marku automobila, no imali smo najteže prometne nesreće s vozilima starije proizvodnje, tako da se tu oni ne ističu – govori Imbriovčan, te dodaje kako se u posljednje vrijeme broj mladih koji sudjeluju u nesrećama čak i smanjuje.
Ipak ponekad mladi vozači pokazuju neprimjereno ponašanje u prometu koje je vidljivo i na društvenim mrežama gdje se isto objavljuje, a nedavno smo takav slučaj driftanja na parkiralištu trgovačkog centra imali i u Koprivnici.
– U tom konkretnom slučaju odmah smo reagirali i vozači su sankcionirani, no kod nas nema velikog broja dojava o takvim slučajevima – navodi on.
U posljednje vrijeme zabilježeno je i nekoliko slučajeva prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači osobnih prijevoznih sredstava tzv. električnih romobila.
– Nadziremo i tu skupinu vozača, a naše postupanje ovisi o težini prekršaja i starosnoj dobi takovih vozača. Nekad je to samo upozorenje, nekada i kazna, a ako je riječ o maloljetnim vozačima često se uključuje i Zavod za socijalnu skrb – govori Imbriovčan.
Na kraju našeg razgovora, Mario Imbriovčan uputio je poruku svima koji sudjeluju u prometu.
– U cilju održavanja povoljnoj stanja sigurnosti nužno je da se svi sudionici u prometu pridržavaju prometnih propisa, da prije svega budu oprezni i strpljivi u prometu i da ne upravljaju vozilom pod utjecajem alkohola i drugih opojnih sredstava. Također vrlo je važno da svi putnici u vozilima i na prednjim i na stražnjim sjedištima vozila koriste sigurnosni pojas jer svi pokazatelji govore da sudionici prometnih nesreća koji nisu koristili sigurnosni pojas teže stradavaju – zaključuje Imbriovčan.
Policijski službenici će i nadalje poduzimati mjere i radnje koje bi mogle doprinijeti održavanju povoljnog stanja sigurnosti u prometu na cesti, a poglavito će svoje aktivnosti usmjeriti na proaktivno preventivno djelovanje, dok će prioritet kod represivnog postupanja biti VOZAČI RECIDIVISTI koji čine najteže prometne prekršaje i prekršaji koji su najčešće u uzročno posljedičnoj vezi sa događanjem teških prometnih nesreća tzv. “ČETIRI UBOJICE U PROMETU „(vožnja pod utjecajem alkohola, nekorištenje sigurnosnog pojasa, nepropisno korištenje mobitela u vožnji i nepropisna i neprilagođena brzina kretanja).