Žene su nježniji spol pa, samim time, i nježnije voze. Nisu grube za volanom i mjenjačem, no načelno nema razlike između muškaraca i žena za volanom, potpuno siguran priča nam Marcel Lončar, instruktor vožnje s 23 godine dugim iskustvom.
Iako je duži, lakše joj je voziti autobus nego kamion
Razlog zašto smo mu postavili to pitanje jest jedna od njegovih posljednjih kandidatkinja – Glorija Nađ (24). Naime, ova je mlada Međimurka s podravskom adresom u prosincu položila C kategoriju, što znači da je i službeno sposobna za vožnju kamiona. Ni mjesec dana kasnije, u vozačku je dozvolu dodala slovo D, ono koje simbolizira autobus.
– Uspjela sam! Iako je autobus veći i duži, lakše mi je voziti ga nego kamion. Kamion je lakši jer je kraći i manji, ali bez obzira na to treba puno opreza u vožnji. U autobusu, pak, posebno treba obratiti pozornost na način kočenja jer voziš putnike, kao i na dužinu i širinu. Vožnja mora biti ugodnija – kaže nam Glorija, inače administratorica u Autoškoli Rally, a uskoro instruktorica i predavačica prometnih propisa.
Bojala sam se sjesti za volan
Kako se uopće našla u auto-moto svijetu koji, budimo iskreni, ne broji osobito puno žena?
Pa, temelji su postavljeni još u djetinjstvu kada su dvorištem njezine obitelji odzvanjali zvukovi paljenja, recimo, traktora i drugih poljoprivrednih strojeva.
– Znam zamijeniti žaruljice, znam gdje je ulje i slično. Znam osnovne stvari, ali ne puno o većim popravcima. Zamijeniti gumu? Nisam još probala, ali mogla bih. Ili bih zvala HAK – dodaje uz smijeh.
Uspješno zaključivši srednju školu za prometnog tehničara u Čakovcu, okrenula se višem stupnju obrazovanja te upisom prometnoga fakulteta u Gospiću nastavila gdje je stala.
– Od 25 studenata, bilo je svega pet cura. Jako, jako malo – prisjeća se Glorija studentskih dana.
Da bi uopće polaganje za golema vozila došlo u obzir, valjalo je riješiti klasičnu B kategoriju. Učinila je to 2018. godine. Iz prve, naravno, kao i u slučaju kamiona i autobusa. Inače, polaganje za B kategoriju podrazumijeva 30 sati predavanja i 35 sati vožnje, za kamion 15 sati predavanja i 15 sati vožnje, a za autobus 20 sati predavanja i 25 sati vožnje.
– S obzirom na to da sam radila u autoškoli, propisi mi nisu bili problem. Vožnja također, premda sam se bojala sjesti za volan. Nijedan mi element vožnje nije bio problematičan, sve je bilo u redu – prepričava kako je teklo polaganje B kategorije.
Od instruktorice do stručne voditeljice
U to je vrijeme, usto, počela raditi u čakovečkoj autoškoli, čime je prepoznala potencijal za napredovanjem, od instruktora preko predavača pa do stručnoga voditelja. Ili, može i u drugome obliku – od instruktorice preko predavačice do stručne voditeljice.
– Vozila je smireno i opušteno. Iako nije imala iskustvo s teretnim vozilima, jako je dobro procjenjivala. Slušala je upute i naredbe potrebne za savladavanje skretanja ili prepreka, što je najvažnije kod velikih vozila. Nije isto, naravno, voziti automobil i autobus dug 12 metara. Potrebno je pratiti prometnu situaciju, planirati, kočenja ne smiju biti nagla jer vozimo putnike, ne teret, te je potrebno pratiti peto, šesto ili deseto vozilo ispred nas. Ne smijemo čekati kočenje posljednjeg vozila. Naravno, kako bi vožnja bila elegantna, nužno je prilagoditi brzinu kretanju – opisuje Lončar Gloriju i njezine vozačke vještine koje nam je prezentirala na poligonu u Koprivnici.
Nema granicu, ide na sve!
Dakle, odlučite li se polagati za jednu od kategorija u Autoškoli Rally, dočekat će vas upravo Glorija, u tome trenutku, primjerice, obavljajući jedan od administratorskih poslova. Prema njezinu iskustvu, ljudi imaju dosta predrasuda. No, već nakon uvodnih razgovora pri upisu te na predavanjima koje Glorija drži u sklopu prometnih predmeta na učilištu, kandidati mijenjaju mišljenje, ubrzo shvaćaju kako automobili, kamioni, autobusi, motocikli, traktori i sva ostala prijevozna čudesa nisu samo muški svijet. Znanje, sposobnost i kvalifikacije su ispred spola.
– Odlučio sam je zaposliti jer je imala dobre reference, radila je u autoškoli. Pedantna je i jako vrijedna. Prezadovoljan sam, s njom je autoškola dobila veliko pojačanje! Uz iskusnog instruktora svih kategorija Marcela Lončara te instruktora i predavača Vedrana Pintara, magistra cestovnog prometa, i mene kao instruktora, Glorija se savršeno uklopila u naš tim – govori direktor Autoškole Rally Ivan Baković.
Glorija je pred završetkom licence za instruktora, čeka je stručni ispit za predavača pa put do pozicije stručne voditeljice nakon potrebnog iskustva koji uključuje i polaganje A kategorije te osposobljavanje za upravljanje kamionom s prikolicom, što je u planu. Kakva se god prilika otvori, zaključuje, super. Nema granicu, ide na sve.