ZANIMLJIV PROJEKT

FOTO Vrijedni đurđevački srednjoškolci izradili vozilo na solarni pogon, profesor Parag: U budućnosti će biti naša svakodnevica

Pokreće ga trofazni izmjenični motor snage 1500w, što je po propozicijama domaćina natjecanja. Mora imati tri kvadratna metra solarnih panela, roll bar protiv prevrtanja, sigurnosno sjedalo, pojas za vezivanje - sve što je, glede sigurnosti, odlika uobičajenih prometnih vozila.

15:00h
0
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Krajem školske godine 2018. u Strukovnoj školi Đurđevac pojavila se inicijativa za izradu solarnog vozila. Par mjeseci kasnije, prvo vozilo stalo je na kotače i odradilo dva kruga SOELA utrke koja se održava u Sisku. Nažalost, ovogodišnja manifestacija odgođena je zbog pandemije koronavirusa koja je, također, uvjetovala prelazak nastave na online model čime učenici nisu bili u školi pa je tako prolongirano i dovršavanje novoga, drugoga vozila koje se kreće na solarni pogon.


– Iskazali smo se, iako rezultat nije bitan. Važno je prikazati tehničke mogućnosti svake škole, promovirati tehničke znanosti i vještine koje učenici stječu izradom vozila – kazao nam je Mladen Parag, profesor i mentor učenika pri izradi solarnog vozila.

Konačno, drugo u nizu solarno vozilo svoju promociju doživjelo je početkom tjedna, a mi smo vrijedne đurđevačke učenike obišli par dana kasnije.

– Projekt nosi nova saznanja, daje im šire vidike iz područja novih tehnologija koje nas okružuju i oplemenjuju naše mogućnosti – dodaje profesor, objasnivši kako su vozilo stvorili učenici 2.e razreda, CNC operateri, i učenici 3.d razreda, automehatroničari.

Foto: Ivan Balija
Profesor Mladen Parag // Foto: Ivan Balija

Profesorski nam je gospodin Parag objasnio kako vozilo pokreće trofazni izmjenični motor snage 1500w, što je po propozicijama domaćina natjecanja. Mora imati tri kvadratna metra solarnih panela, roll bar protiv prevrtanja, sigurnosno sjedalo, pojas za vezivanje – sve što je, glede sigurnosti, odlika uobičajenih prometnih vozila. Nema tek signalizaciju jer se brzinom od 35 do 45 kilometara na sat kreće zatvorenim sisačkim ulicama. Inače, može dostići i veću brzinu, ali ga kratke gradske ulice u tome sprječavaju.

– Učenici pokazuju velik interes, ovako rade stvari koje inače ne bi. Zadovoljan sam njima – dodaje Parag, profesor koji, otkrio nam je, u rujnu 2021. godine ide i mirovinu, što znači da će izrada dvaju solarnih vozila biti posljednji projekti na kojima je radio.

Foto: Ivan Balija
Jednostavno ga je voziti, kažu // Foto: Ivan Balija

A tko će biti vozač ovoga stroja koji će, dopusti li koronavirus, sljedeće godine nastupiti na SOLEA utrci?

Foto: Ivan Balija
Patrik Stojiljković ima čast voziti solarno vozilo // Foto: Ivan Balija

– Iskreno, najmanji sam i najlakši! – odgovara nam Patrik Stojiljković na pitanje zašto su baš njega odabrali za vozača, na što se ubacuje profesor Parag.

– Ne smije biti lažno skroman. Vozač je zbog raznih predispozicija, a neke od njih su uspjeh i ponašanje, odlike koje bi svatko trebao imati – pohvaljuje Patrika njegov profesor.

Premda su potrebne vozačke vještine, Patrik kaže kako je jednostavno voziti – ima guvernal od quada te gas i kočnicu.

– Takva vrsta vozila u bližoj budućnosti, a da ne govorimo u daljoj, bit će naša svakodnevica. Riječ je o ekološki osviještenoj energiji koja ne zagađuje ljudsku okolinu, ima niz prednosti – za kraj kaže profesor Parag.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Koprivničko-križevačka županija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

čitam...