Znakovita je vijest prošlog tjedna obišla lokalne medije, naime, u istom tjednu, županija i grad Križevci raspisali su natječaje u kojima traže PR-ovce, tj. stručnjake za odnose s javnošću.
Četiri mjeseca prije lokalnih izbora raspisati natječaje za tu vrstu suradnika sasvim sigurno nije puka slučajnost. S druge strane, objavljivati informacije o gradskim ili županijskim aktivnostima, voditi tiskovne konferencije, komunikaciju s građanima i medijima je potreba koju bi trebali raditi stručnjaci.
U Križevcima su taj posao često obavljali različiti gradski službenici kojima to nije primarni posao, poput zaposlenica iz odjela za društvene djelatnosti. Na različitim gradskim manifestacijama, često je znalo dolaziti do kaotičnog stanja u protokolu, neusklađenosti s izvođačima i gašenja požara u zadnji čas, a dobar dio takvih programa znale su voditi i osobe izvan gradske uprave za koje nije poznato na koji način su honorirane.
Ukoliko želite osvojiti investitore, privući građane da se dosele u vaš grad, ako želite biti privlačna sredina za razvoj gospodarstva i društvenog života, morate ponuditi više od konkurencije, biti ukorak s novim medijima i iskoristiti sve kanale promocije. Tek letimičnim pogledom na službene gradske stranice županije ili gradova poput Koprivnice i Đurđevca ili recimo Lepoglave i Ivaneca, križevačko web sjedište izgleda kao da je zapelo u vremenu i prostoru. No, to je samo djelić jedne šire marketinške i komunikacijske strategije koju bi grad trebao podignuti na razinu 21. stoljeća i digitalnih trendova. Iako, treba pohvaliti e-status i Sustav 48.
Natječaji za PR-ovce često se u javnosti shvaćaju i kao peglanje imidža šefova pred izbore, u ovom konkretnom slučaju gradonačelnika Hrga i župana Korena. Iako će posao tih ljudi uključivati potpunu političku neovisnost i stručnost u komuniciranju prema ciljanim skupinama, kvalitetno prezentiranje rada, uspješnih projekata i svakodnevnih aktivnosti grada i/lili županije sigurno će koristiti onima koji upravljaju i smanjiti potrebu za stranačkim ili individualnim ulaganjem u prezentaciju pred izbore. Granica je vrlo tanka i uspješno balansiranje je preduvjet za odrađivanje dobrog posla.
A kako stoje lokalni političari na društvenim mrežama te kako se općenito snalaze na internetu?
Branko Hrg, križevački gradonačelnik i saborski zastupnik ima najveći broj pratitelja na Facebooku što se tiče podravskih i prigorskih političara, njih oko 6600 prema kojima komunicira. Putem svog Facebook profila, Hrg je čak ekskluzivno dao informaciju kako se više neće kandidirati za križevačkog gradonačelnika. Hrg prilično kvalitetno kombinira gradonačelničke obveze, saborske sjednice i detalje iz privatnog života.
Željko Lacković, gradonačelnik Đurđevca i saborski zastupnik s 4500 pratitelja na fejsu radi možda i najbolji posao na društvenim mrežama. Lacković nastupa dosta odrješito, ali i iznimno zanimljivo, odlično kombinira video uratke svojih saborskih govora s gradonačelničkim obvezama, a on je vjerojatno jedini i koji prilično redovito koristi Instagram profil sa zanimljivim heštegom #laci. Lacković je ukorak s novim tehnologijama i pazi na kanale komunikacije sa svojim pratiteljima.
Župan Darko Koren uglavnom objavljuje linkove sa županijskih stranica, medijskih istupa i širi doseg svog djelovanja putem Facebook stranice na kojoj ima relativno malen broj od 1500 pratitelja. S obzirom da mu je ciljana publika cijela županija, kod Korena postoji ogroman potencijal u kojem bi svoju stranicu trebao personalizirati i predstaviti sebe kao čovjeka, a ne samo kao župana. Premalo osobnog pristupa i bez kvalitetnog kombiniranja različitih alata poput video uradaka, opuštenijih fotki ili direktnih komentara i izjava, Koren djeluje prehladno umjesto da dvosmjerno komunicira sa svojom publikom.
Koprivnički gradonačelnik Mišel Jakšić nema Facebook stranicu već se koristi osobnim fejs profilom na kojem piše objave vezane uz njegov rad. Ima oko 3300 prijatelja, ali s obzirom da nema Facebook stranicu već osobni profil, nije u stanju pratiti analitiku koja se krije iza objave komentara, slika i video uradaka kao što ne može koristiti ni plaćene oglase kako bi povećao svoju vidljivost.
Križevački dogradonačelnik Tomislav Katanović ima malo nešto malo manje od 600 pratitelja na Facebooku, kombinira privatne i radne obveze, ali čini se kako još uvijek nema viziju u kojem smjeru pojačati svoju online prisutnost. Pozitivna je stvar što često komentira na svom profilu i ostvaruje topliji i bliži odnos sa svojim pratiteljima.
Zanimljiv je online nastup Mladena Kešera, SDP-ovca koji vlada Kalnikom. On ima čak dva osobna profila s više od 6000 prijatelja i jednu fejsbuk stranicu od 560 pratitelja. Njegova aktivnost nema pravila ni reda, gramatika mu je stran pojam i previše ga ne zanima makar mu već nekoliko godina spočitavaju nepismenost, a redovito komentira događanja bez zadrške. Svako malo, Kešer pali Facebook Live i redovito se javlja uživo s različitih događanja, od beznačajnih prilika poput snijega na Kalniku do koncerata i vožnje automobilom. Moram priznati, djeluje simpatično i zanimljivo pratiti njegovu neobaveznu komunikaciju, a s druge strane, bez planiranja i strategije nastupa, gubi se ritam i poruka koju želi poslati.
Ivan Majdak, križevački kandidat za gradonačelnika posjeduje samo osobni profil s 1500 prijatelja, a najveća je zanimljivost kod njega što on svoje ideje, program SDP-a za gradonačelnika, prezentira na anonimnom blogu punom nekorektnih objava, insinuacija i djeluje potpuno neozbiljno i izgubljeno u online prostoru. Cijela jedna afera razvila se oko tog bloga, pola tekstova je nepotpisano, pola ih potpisuje Majdak i zapravo je napravio štetu samom sebi, umjesto da koristi internet alate i analitiku kao i stranice stranke za službeni nastup online.
Mario Rajn, još jedan službeni križevački kandidat za gradonačelnika posjeduje samo osobni Facebook profil s 1300 prijatelja, a od objavljene kandidature za gradonačelnika, aktivirao se na Instagramu na kojem ga prati dvjestotinjak ljudi. Njegova mladost i dosadašnji angažman u udruzi koja se bavi novim medijima sugerira kako će mu internet biti jedan od prioritetnih kanala kako bi okupio ponajviše mlađe glasače oko sebe.
Bit će zanimljivo pratiti ponašanje naših političara, obećanja i aktivnosti na društvenim mrežama, a PR-ovci s početka kolumne tek su početak pojačanih medijskih nastupa. Dolaskom proljeća, zauzimaju se trgovi i postavljaju štandovi, internet će planuti od sponzoriranih oglasa, a kampanja za lokalne izbore bit će jedna od najupečatljivijih u zadnih desetak i više godina.