22.4 C
Koprivnica
Nedjelja, 28. travnja 2024.
No menu items!
- Oglasni prostor -
- Oglasni prostor -
Isplativnost javnog prometala

ISTRAŽILI SMO Stižu li promjene u koprivnički javni prijevoz i što će biti s BusKom? Jakšić: Na sustavu se radi, no moramo priznati da je Koprivnica definitivno premali grad
I

Gledajući ovu godinu po dostavljenim podacima ispada kako je najmanje građana BusKo koristilo u lipnju i to svega 18 putnika dnevno tijekom cijelog mjeseca, dok je najaktivniji mjesec ožujak s 38 dnevnih putnika

Ne propustite

Koprivnički projekt BusKo kao javni gradski prijevoz uveden je kao zanimljiva i hvalevrijedna novotarija koprivničke gradske vlasti.

Dio je Plana održive urbane mobilnosti Grada Koprivnice za koju je nedavno dobivena nagrada Europske komisije, a za njega je napravljena električna punionica u Kampusu dijelom financirana iz EU sredstava. U sklopu projekta Civitas Dynamo kupljena su 2015. godine vozila predviđena za prijevoz putnika i realizaciju ovog projekta.

Nakon nekoliko godina trajanja ovakvog oblika javnog prijevoza, u rujnu je provedena anketa kojom se pozvalo građane da sudjeluju u analizi vlastitih prometnih navika i potreba, te time doprinesu unaprjeđenju ovog projekta.

Kontaktirali smo stoga gradsku upravu kako bi dobili informacije o tome kako građani vide projekt BusKo i koje su njihove navike. Za početak nas je zanimalo što građane motivira da koriste ovakvu uslugu javnog prijevoza.

Rezultati ankete

– Anketa je provedena na veličini uzorka od 362 ispitanika. Ispitivanje je pokazalo da bi ispitanike na korištenje javnog prijevoza najviše motivirala dobra povezanost naselja linijama javnog prijevoza (oko 43 posto). Za oko 29 posto ispitanih najveća motivacija bili bi učestaliji polasci linija, a oko 13 posto ispitanih naglasilo je kvalitetu usluge vožnje poput starosti i čistoće vozila kao najvažnijeg elementa motivacije – rekli su iz Grada Koprivnice, te dodali kako se oko 20 posto komentara i prijedloga odnosilo na učestalije i točnije polaske.

busko i umirovljenici
Izvor: komunalac-kc.hr

S obzirom na to kako građani očito imaju zamjerke na neke segmente javnog prijevoza, zanimalo nas je jesu li u Gradu Koprivnici zadovoljni provedbom projekta BusKo, te je li njegova provedba do sada opravdala očekivanja.

– Sustav javnog prijevoza BusKo je zadovoljavajući uzevši u obzir opremu koja se koristi za potrebe obavljanja sustava javnog prijevoza. Glavni problem u sustavu javnog prijevoza su vozila koja su nabavljena u sklopu projekta Civitas Dynamo 2015. godine, a što su bila prva vozila na električni pogon koja su se koristila u sustavu javnog prijevoza u Hrvatskoj. Vozila u ovom trenutku zahtijevaju veće napore što tiče održavanja, te je potrebna njihova zamjena – pojašnjavaju.

Također, napominju kako Grad Koprivnica prije toga nije imao uspostavljeni sustav javnog prijevoza te odgovarajući organizacijsku strukturu koja se trebala uspostaviti da bi sustav uopće funkcionirao.

No, opravdava li broj dnevnih putnika zamišljenu viziju ovog projekta bilo je sljedeće što nas je zanimalo.

– Broj putnika od 2018. godine je rastao, s time da su 2020. i 2021. godina bile ispod prosjeka s obzirom na restrikcije koje su uveden zbog pandemije, da bi se broj putnika nakon istog oporavio – govore iz Grada.

Dodaju kako su Grad Koprivnica i GKP Komunalac u međuvremenu stvorili administrativne kapacitete koji su preduvjet za uspješno funkcioniranje sustava javnog prijevoza.

– Trenutni broj putnika opravdava sustav javnog prijevoza koji se nalazi u trenutnom stanju, dok se s uvođenjem novih i modernijih vozila, unaprjeđenjem organizacijske strukture upravljanja javnim prijevozom očekuje povećanje broja putnika – smatraju u Gradu Koprivnici.

U sljedećem prikazu moguće je vidjeti kako se broj putnika kretao po mjesecima od 2019. godine do lipnja 2023.

Izvor: Grad Koprivnica

Gledajući ovu godinu po dostavljenim podacima ispada kako je najmanje građana BusKo koristilo u lipnju i to svega 18 putnika dnevno tijekom cijelog mjeseca, dok je najaktivniji mjesec ožujak s 38 dnevnih putnika. Uzme li se u obzir činjenica da je u tablici prikazan ukupan broj putnika unutar jednog mjeseca, te velika vjerojatnost da svi oni nisu pravilno raspoređeni po danima, vrlo je vjerojatno kako postoje dani u kojima BusKo samuje po gradskim prometnicama ne prevozeći nikoga.

Dolazi li vrijeme za promjene u javnom prijevozu

Na jednoj od brojnih konferencija u posljednje vrijeme gradonačelnik Jakšić najavio je unaprjeđenje javnog prijevoza. Zanimalo nas je na što se ta najava odnosi i koji se noviteti planiraju uvesti.

– Sustav javnog prijevoza će se unaprijediti na način da će se nabaviti novi, moderniji autobusi na električni pogon, novi sustav javnih bicikala BicKo s povećanjem broja električnih bicikala, nova infrastruktura potrebna za obavljanje rada sustava, te nove linije koje će povezivati okolne općine s Gradom Koprivnicom. Svi detalji će se znati nakon donošenja konačne verzije Studije izvodljivosti i analize troškova i koristi projekta unaprjeđenja sustava javnog prijevoza – poručuju iz Grada Koprivnice iako nije u potpunosti jasno kada će se moderniji autobusi nabaviti, niti kada će biti izrađena spomenuta Studija.

Skrenuli smo pozornost i na činjenicu kako se dio građana žali na činjenicu kako vozni red po kojem BusKo vozi nije usklađen s potrebama građana, kao primjerice dolascima i odlascima vlakova kojima studenti dolaze u Koprivnicu.

– Što se tiče usklađenosti s voznim redom vlakova, BusKo je u najvećoj mogućoj mjeri usklađen s njime, no česta kašnjenja vlakova ne mogu odgoditi polaske BusKa s autobusnog kolodvora – rekli su iz Grada Koprivnice i tako odgovornost prebacili na Hrvatske željeznice.

Foto: Ivan Balija
Foto: Ivan Balija

Na jednoj od posljednjih sjednica Gradskog vijeća točka rasprave bila su i nedavno dobivena sredstva putem ITU mehanizma, a u sklopu kojeg je planirano i unapređenje sustava javnog prijevoza. Zastupnik Pakasin upitao je gradonačelnika što je s informacijama da se javni prijevoz širi na još devet općina, kompenzira li to neke županijske linije koje sad postoje i hoće li se to financirati iz proračuna grada.

– Na javnom prijevozu se još uvijek radi, naravno da to ne znači da smo odustali od BusKa nego vidimo da bi to moglo biti komplementarno jedno drugome i o tome ćemo izvijestiti javnost kada bude sve gotovo. Ono što moramo priznati je da je Koprivnica definitivno premali grad, čak i kad spojimo sve okolne općine, da bismo bez takvog EU iskoraka, koji će opet biti na struju, mogli reći da ćemo imati održivi javni prijevoz. To ne mogu uspjeti ni Zagreb ni Rijeka, koji imaju više novaca – rekao je tada gradonačelnik Jakšić.

Ovakvim odgovorom i sam gradonačelnik na neki je način doveo u pitanje potrebu za ovakvim tipom javnog prijevoza u Koprivnici, a kao zaključak može se izdvojiti nekoliko činjenica.

BusKo kao ideju treba pozdraviti, ali…

U Gradu Koprivnici kao idejnom začetniku ovog projekta svjesni su kako je potrebna bolja povezanost s prigradskim naseljima u kojem BusKo vozi, te da je starost vozila trenutno problem koji njenim korisnicima smeta dovoljno da ga koriste u manjoj mjeri, iako će reći kako broj korisnika opravdava projekt.

Ideju o eko mobilnosti kojoj teži gradska vlast svakako treba pohvaliti, no ostaje otvoreno pitanje kolika je u ovom trenutku opravdanost takvog projekta i ima li u gradu poput Koprivnice on uopće smisla.

Vremena se mijenjaju i težiti novim modelima prometa svakako je dobro, ali ostaje dojam da se u ovu priču na neki način ušlo kruto i s idejom preodgoja navika građana, koji se očito teže prilagođavaju na ovakav oblik prijevoza.

Radi li se ovdje o problemu s voznim redom koji nije prilagođen potrebama građana što često možemo čuti ili njihovom čistom komforu pa koriste druge načine prijevoza, također je pitanje, kao i kada će se i na koji točno način modernizirati i popularizirati koprivnički javni prijevoz i postati u potpunosti funkcionalan.

Facebook komentari / dostupni ukoliko ste prijavljeni na svoj FB profil (Komentiranjem prihvaćate naše uvjete korištenja).

Ne propustite

- Oglasni prostor -
- Oglasni prostor -

Najnovije

Priopćenje

Lacković: Zaštita demokratičnosti sustava leži u koalicijskim vladama, a ne posipanju pepelom i dodvoravanju manjinama

Kako je danas priopćio nezavisni Željko Lacković, novoizabrani saborski zastupnik, Saborski manjinski klub aktivno se uključio u pregovore oko...
- Oglasni prostor -
Vnuk Produkt - PVC stolarija Prelog - Salamander

Vezane vijesti

×