Prvo je obrazovanje i praćenje škole. Oni stariji već su samostalni u rješavanju zadaća, a mi im samo provjerimo ili pomognemo kada se pojavi neki teži zadatak. S onima mlađima radimo intenzivnije – rekla je Irena Sovar, odgojiteljica.
Centar za pružanje usluga u zajednici Svitanje iz Koprivnice danas se može pohvaliti činjenicom da uspješno štiti i osigurava pravo svakog djeteta da mu se pruži i osigura odrastanje unutar obitelji.
Nekadašnji Dječji dom Svitanje prvi je u Hrvatskoj koji je prošao proces transformacije i čiji su korisnici u potpunosti deinstitucionalizirani. Centar prije svega skrbi o djeci koja su bez odgovarajuće roditeljske skrbi, iako u budućnosti planiraju proširiti svoj djelokrug rada i na populaciju djece s poremećajima u ponašanju.
– Na prvom mjestu je biološka obitelj djeteta. Cilj je pružiti podršku i pomoć obitelji da ne dođe do izdvajanja djeteta u udomiteljsku obitelj – istaknuo je Milivoj Androlić, ravnatelj Centra i objasnio kako s roditeljima treba intenzivno raditi, educirati ih i pružiti im pomoć kako bi oni mogli pomoći svojoj djeci.
Svitanje djeluje tek na poziv Centra za socijalnu skrb. Naime, problem u obitelji najčešće uočavaju susjedi, učitelji ili članovi šire obitelji koji o tome obavještavaju Centar za socijalnu skrb. Nakon što oni detektiraju problem, odrede mjeru za koju smatraju da je najbolja za dijete te se potom javljaju Svitanju.
– Ono što mi nudimo je savjetovanje bioloških roditelja i poludnevni boravak za djecu, s naglaskom na obiteljsku perspektivu rada pri čemu se radi i s djecom i s roditeljima dok je u nekadašnjem Dječjem domu naglasak bio samo na djeci – naglasio je Androlić.
Ukoliko ova mjera nije dovoljna, kaže Androlić, tada dolazi do izdvajanja djeteta, a dužnost cijele zajednice je da se ono smjesti u udomiteljsku obitelj, odnosno da mu se osigura pravo na odrastanje u prirodnom okruženju koje mora biti izvaninstitucionalnog oblika.
Djeca u Centar dolaze prijepodne ili poslijepodne, ovisno o njihovim školskim aktivnostima, gdje s odgojiteljicama i stručnim suradnicima provode četiri sata.
– Osigurali smo im prijevoz, s obzirom da se radi o djeci koja dolaze iz prigradskih naselja. Isto tako, u suradnji s koprivničkim Crvenim križem dogovorili smo jedan topli obrok dnevno za svako dijete – dodao je Androlić.
Stručni rad s djecom koja dolaze u poludnevni boravak vrlo je strukturiran i započinje već na putu prema Centru kada ih odgojiteljice uče kako se ponašati u prometu jer se većina njih nikada nije vozila u automobilu. U vožnji promatraju kako se drugi sudionici prometa ponašaju i na praktičnim primjerima uče što je semafor i čemu služi te gdje i kako se prelazi cesta. Nakon dolaska u Centar, na redu je higijena pri čemu djeca uče kako pravilno prati ruke. Osim ovog praktičnog dijela u kojem uče i o kulturi ponašanja za stolom prilikom doručka, stručni rad s djecom podijeljen je u dvije etape.
– Prvo je obrazovanje i praćenje škole. Oni stariji već su samostalni u rješavanju zadaća, a mi im samo provjerimo ili pomognemo kada se pojavi neki teži zadatak. S onima mlađima radimo intenzivnije – rekla je Irena Sovar, odgojiteljica.
Objasnila je da su njihova djeca najčešće loša u praćenju nastave jer uopće nemaju razvijene predispozicije za kvalitetno sudjelovanje u nastavi, učenje i pisanje zadaća jer primjerice neki od njih ne znaju ni kako držati olovku.
– S njima radimo na razvijanju fine motorike kroz rad s glinamolom ili vodenim bojama – dodala je i istaknula kako je zbog toga prijekopotreban tjedni kontakt s njihovim učiteljima i učiteljicama.
Drugi dio rada odnosi se na likovne, glazbene, psihološke ili pedagoške radionice kojima se obrađuju teme nasilja, tolerancije, različitosti ili socijalizacije.
S obzirom na to da se Centar usmjerava i na podršku roditeljima u smislu podizanja njihovih roditeljskih kompetencija, organiziraju i jednodnevne edukativne obiteljske izlete kako bi poticali međusobno prihvaćanje i bolje razumijevanje između članova obitelji. Isto tako, odlaze u kućne posjete i to pogotovo u ovo predblagdansko vrijeme kada im nose male darove i potiču ih da se druže i zajedno uživaju u kićenju bora ili pripremi kolača.