Eva Vučković (26), inspirativna ludbreška umjetnica, diplomirala je dizajn na Hochschule Luzern u Švicarskoj, a nedavno je u prostorima Bakine hiže s Udrugom Žene iz centra svijeta izložila malu modnu kolekciju odjeće pod nazivom Crvena nit, svoj diplomski rad.
– Osmislila sam dizajn, a svaka gospođa je doprinijela svojim znanjem: tkanjem, heklanjem… Bilo mi je drago vidjeti da im je naša kreativna suradnja zanimljiva. Puno sam naučila o samom tradicijskom procesu gledajući ih kako rade, ali i o komunikaciji s ljudima. Želja mi je bila potaknuti mlade na prisjećanje vlastitih korijena i obnavljanje tradicionalnih vrijednosti – kazala je mlada umjetnica.
U svojoj kreativnosti i talentima bila je podržavana odmalena, pa je, tako, uzajamna ljubav između Eve i umjetnosti, takoreći nasljedna.
– U mojoj obitelji se njegovao kreativan izričaj, sviralo se i crtalo. Mama Venija je povjesničarka umjetnosti, crta i šiva. Od nje sam učila raditi s tekstilom. Tata svira gitaru, uvijek je bila kod nas neka glazba, pa sam i ja svirala klavir i crtala još od osnovne škole – otkriva.
Slijedeći svoje sklonosti, na kraju osnovne odlučila se za Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, smjer slikarstvo.
– Proučavala sam stare renesansne majstore 16. stoljeća koji su stvarali uljanim bojama, a ulje na platnu je jedna od najzahtjevnijih umjetničkih tehnika. Najzanimljiviji su mi bili talijanski slikari, posebno Caravaggio. S guštom sam učila o tehnikama slikarstva od tih starih majstora. Proučavala sam ponajviše slikarstvo na platnu, drvu, zidno slikarstvo i freske – kaže.
Za stvaranje novih ideja ključno je okruženje koje omogućuje osobi da bude kreativna pa su, tako, motivacija i interes nakon srednjoškolskog obrazovanja Evu odveli na preddiplomski sveučilišni studij Grafike na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu.
– Na Akademiji smo pozvani otkriti svoj izričaj, eksperimentirati s medijima, pa sam počela razmišljati, ne samo dvodimenzionalno, nego i trodimenzionalno. Zanimala me prostorna instalacija, odnosno kako u cilju umjetničkog izraza stvoriti ambijent u prostoru. Ali uvijek sam se zanimala za modu, a kako je mama šivala, u pozadini je često tinjao neki glasić pa sam probala spojiti modni izričaj, kao izričaj ideja i vlastitih promišljanja – govori Eva koja je paralelno proučavala problematiku u modnoj industriji te je, u stalnoj potrazi za izražavanjem kreativnog duha, upisala i diplomski studij dizajna na Sveučilištu Luzern u Švicarskoj.
– Tamo sam se pronašla u dizajnu i razmišljanju kako mi mladi moramo biti svjesni što i kako proizvodimo, da to ima nekakav utjecaj i posljedicu. Da trebamo promišljati kako dizajnirati stvari, razmišljajući pritom gdje će one jednom završiti kada se prestanu koristiti. Žao mi je da, u današnje doba, na kraju izrade nekog modnog predmeta ostaje tekstilni otpad koji se baca, a mi smo ga ranije iskoristili za ukrašavanje interijera. Danas završava tužno, a to ne bi trebalo biti tako. To je ekološka osviještenost, pa je i izložba Crvena nit odgovor da moramo biti svjesni čitavog procesa i zato smo koristili materijale poput lana, dakle one koji su čvrsti, prirodni i dugotrajni, koji nisu sintetika – govori.
Smatra da u modnoj industriji treba pronaći pristup koji se udaljava od brze mode i reprodukcije. Danas je to postalo problematično, a i sama modna industrija je, kaže, slojevita i oslanja se na našu ovisnost o prekomjernoj potrošnji i odbacivanju odjeće. Previše se proizvodi, kupuje, previše odbacuje…
– Mislim da je vrijeme da počnemo, ne samo dizajnirati ili stvarati umjetnička djela iz potrebe, već stvarati sa svrhom i namjerom. Da to bude ekološki što prisutnije i svjesnije, a, opet, na kraju da ima i društvenu odgovornost i bude korisno – ističe umjetnica koja se u budućnosti vidi u samoodrživoj modi i dizajnu s naglaskom na društveni angažman i promjene iz vlastite perspektive.
Ekološki dizajn snažan je alat koji pomiče granice u dizajniranju, a ujedno podiže svijest o očuvanju okoliša.
– Fakultet u Luzernu je dosta osviješten i motivirao nas je da budemo angažirani i podržavamo društveno poduzetništvo. Jer važna je namjena predmeta, kao što je važno zaštititi tradicionalne tekstilne rukotvorine u izumiranju kao što su vez, tkanje, čipkarstvo s područja Podravine i osnažiti lokalnu zanatsku zajednicu – zaključila je na kraju Eva Vučković koja će svoj diplomski rad, izložbu Crvena nit, nanovo predstaviti i na Zagreb Design Weeku, najvećem događanju iz područja dizajna u Hrvatskoj koji se održava od 21. do 26. rujna u Tehničkom muzeju Nikola Tesla.