Tijekom proteklih nekoliko tjedana nekoliko nam se čitatelja javilo da je na državnoj cesti između Koprivnice i Križevaca velika količina blata, koja ugrožava sigurnost prometa. U to smo se prije nekoliko dana uvjerili i sami, a to je posebno vidljivo između Lepavine i Križevaca. Štoviše, cesta kroz Carevdar bila je doslovno smeđa, a auti koji njom prolaze potpuno blatni. Čitatelji se, pak, žale da je prometnica posebno problematična u jutarnjim satima, kada je sve zaleđeno.
Uzrok te blatnjave ceste leži u radovima na drugom željezničkom kolosijeku, odnosno kamionima turskog izvođača, koji je za iste zadužen. Stotine teretnjaka svakodnevno prolaze cestom, a pridodamo li njima i na tisuće ostalih vozila, jer prometnica između Koprivnice i Križevaca najprometnija je u županiji, kaos na cesti i nezadovoljstvo građana je razumljivo.
Frekvencija je ogromna, a prekomjerna je i uporaba kamiona
Da je riječ o cesti koja godišnje ima najveći dnevni promet potvrdio nam je i Dragutin Guzalić, ravnatelj Županijskih cesta (ŽUC). Isto tako nam je potvrdio kako je problem s blatnom prometnicom itekako vidljiv, ali da za nadležnost iste nije zadužen ŽUC, već varaždinska ispostava Hrvatskih cesta, koja bi trebala imati sklopljen dogovor s turskim izvođačem radova.
– Gledajte, frekvencija je ogromna na toj dionici, prekomjerna je i uporaba kamiona, nanosi se mikrofilm na cestu i to je problem. Ali ne samo ove prometnice, iako je tu najizraženiji. Međutim, treba odmah reći da se ta cesta vrlo teško može očistiti tako da blista. Već drugi dan, ako ne i isti, bude opet blatna – pojašnjava nam Guzalić.
Kaže da se radovi izvode i da se moraju završiti, a roba i materijali nikako se ne mogu prevoziti, primjerice, helikopterom. Ljudi toga moraju biti svjesni i pridržavati se prometne signalizacije, za koju se nada da je postavljena.
Guzalić: Više problema imamo s poljoprivrednicima i traktorima nego turskim kamionima
– Po takvim uvjetima nema brze vožnje, nema prestizanja ako za to nema potrebe, pogotovo ne po zimskim uvjetima kakvi trenutno vladaju. Na sve to sad je pomiješano blato, mikrofilm ilovače i uvjeti su još gori. Zato se vožnja jednostavno mora prilagoditi tim uvjetima. Mi na to stalno upozoravamo, a smatram da bi i policija morala odigrati važniju ulogu, jer ipak se radi o sigurnosti cestovnog prometa, za što su oni zaduženi – mišljenja je ravnatelj ŽUC-a.
Kaže da oni, kao ŽUC, nisu nikada imali problem s turskim izvođačem niti njihovim kamionima, za razliku od brojnih domaćih poljoprivrednika, s kojima ‘ratuju’.
– Što se tiče županijskih i lokalnih cesta imamo s turskom kompanijom sklopljen ugovor o prekomjernoj uporabi, gdje moraju ceste čistiti i održavati za vrijeme eksploatacije, a kasnije i obnoviti. Vjerujemo da će to i napraviti, jer je zasad sve korektno. S druge strane, više problema imamo s poljoprivrednicima i velikim traktorima. Nanose blato, ne čiste i riskiraju policijske kazne. Koliko znam, Turci redovito čiste za sobom, ali to morate provjeriti s Hrvatskim cestama, koje su nadležne za tu državnu prometnicu – zaključio je Guzalić.
Habunek: Turski izvođači svakodnevno čiste prometnice, ali nemoguće ju je držati čistom
Ravnatelja ŽUC-a smo poslušali i okrenuli broj Josipa Habuneka, voditelja tehničke ispostave Varaždin. Potvrdio nam je riječi Guzalića da turski izvođači uistinu svakodnevno čiste za sobom.
– Oni su obavezni održavati ceste svaki dan, kroz dan, na kraju radnog dana. Imaju specijalne strojeve s kojima čak i peru ceste, a na kojima su naprijed ugrađene velike četke. Ali moramo svi znati da je to vrlo prometna cesta i nemoguće ju je držati maksimalno čistom, ma kakvu god mehanizaciju imali – pojašnjava nam Habunek.
Kaže da se nedavno i na svoje oči uvjerio koliko je teško to sve održavati čistim.
– Išao sam prije nekoliko dana tom cestom i imao sam sreće da sam vozio upravo za tom cisternom s četkama. Ona pere, šprica, četka naprijed, četka otraga, ali već nekoliko stotina metara iza nje ide drugi kamion, koji nanosi novo blato. Zato kažem da je to nemoguća misija držati čistim – priča nam.
Kontroliramo ih stalno i veće primjedbe nemamo, a policija bi morala biti aktivnija
Kaže da je ta cesta pod iznimno velikim opterećenjem, a turski radnici posao, jednostavno, moraju napraviti. Da za sobom ne čiste, ističe, na cesti bi bilo i 10-ak centimetara blata. Isto tako, dodaje da su im sugerirali neke lokalne kombinacije kako bi se izbjegla državna cesta, ali s obzirom na to da je riječ o teškom teretu i velikim opterećenjima, te lokalne ceste rasturile bi se odmah.
– Mi smo izvođače pozvali, imali smo koordinaciju, apelirali da čiste, da vode brigu, jer je cesta prometna i postoji mogućnost da netko život izgubi, a to nije zezancija. Zato ih stalno kontroliramo, gotovo svakodnevno, i ne možemo reći da ne čiste za sobom. Neke veće primjedbe nemamo, jer oni svoj posao odrade. Možda bi u ovim uvjetima ljudi trebali biti pažljiviji i pozivam ih za malo strpljenja, jer neće ti radovi vječito trajati, a neće zadugo biti ni zima – poručuje Habunek.
Da imamo brzu cestu tih problema s blatom vozači ne bi imali
Naglasio je voditelj varaždinske ispostave da blatne ceste nisu problem samo naše županije, već da isti imaju i sve tri sjeverne, zbog brojnih radova uz cestu, a koji se tiču aglomeracije. Isto tako, rekao je da ulogu mora odigrati i policija, koja bi trebala imati češće kontrole stanja prometnica.
– Pritisak je na nas strašno veliki, baš kao i odgovornost. Kazne su ogromne i zato stalno kontroliramo, ali potrebna je i pomoć vozača. Moraju biti oprezni, jer mi ne možemo zaustaviti radove, to ne dolazi u obzir. Jednostavno se moramo svi truditi da napravimo maksimalno koliko možemo, a sve kako bi svi skupa bili sigurniji u prometu – zaključio je Habunek.
Dakle, u prilagodbi i strpljenju je spas. Nadamo se da će jednog dana biti i u brzoj cesti koja se godinama obećava, a koja bi itekako rasteretila prometnicu između Koprivnice i Križevaca i povećala sigurnost prometa.