Jedan od pojmova koji se u posljednjih nekoliko mjeseci sve češće spominje u temama vezanim uz školstvo i informatiku je STEM.
Sama riječ dolazi iz engleskog jezika i akronim je za četiri područja Science, Technology, Engineering i Mathematics koji u prijevodu znače Znanost, Tehnologija, Inženjerstvo i Matematika.
Revolucija na području STEM-a omogućuje djeci i svima ostalima razvoj vještina koje su potrebne kako bi bili ravnopravni sudionici društva u 21. stoljeću.
U osnovi, radi se o reformi obrazovnog sustava izvan samog sustava. Pitate se kakvog to smisla ima i zašto uopće reformirati obrazovni sustav?
Na ovogodišnjem Bug Future Showu, najvećem tehnološkom događaju u Hrvata, šokirala me činjenica koju je iznio dr. Boris Jokić na uvodnom predavanju. Činjenica je ta da u Hrvatskoj informatika u 2017. godini još uvijek nije obavezni predmet u osnovnim školama, a u srednjim školama uči se prema programu iz 1993. godine!
Ovaj katastrofalan podatak ponukao je mnoge da počnu tražiti rješenja van obrazovnog sustava. Institut za razvoj i inovativnost mladih pokrenuo je Croatian Makers projekt kroz koji uz pomoć robotike i automatike uvode klince u svijet STEM zanimanja, koja su izrazito deficitarna.
Na njihovim stranicama stoji kako polaze od uvida da je mentalni procjep između razvijenog svijeta i Hrvatske sve dublji, ali ga je u doba otvorenih i dostupnih tehnologija i medija svakome sve lakše preskočiti – sve je uži.
Glavni doprinos društvu IRIM vidi u mijenjanju mentalnog sklopa, prebacivanjem fokusa s prošlosti na sadašnjost i budućnost.
Kampanju koju su pokrenuli na online platformi za grupno financiranje Indiegogo podržali su mnogi i sakupljeno je gotovo 2 milijuna kuna. Djeci su kupljeni maleni roboti mBotovi i mikroračunala micro:bitovi koji se koriste kao alati uz pomoć kojih, kroz igru, spontano uče o informatici, robotici i automatici. Na ovaj način potiče ih se da sami stvaraju umjesto da budu tek korisnici onoga što je netko drugi stvorio.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja ne sudjeluje u ovom revolucionarnom projektu, a za zastarjeli program informatike nisu najavili nikakve konkretne poteze. No, zato mnoge privatne tvrtke, obrti i udruge nude obrazovanje iz STEM područja, neki čak i besplatno.
Škole u našem okruženju priključile su se ovoj revoluciji.
Dok je u Hrvatskoj još uvijek aktualna 1991. i program informatike iz 1993. u Sloveniji se primjerice provodi 20-tak godina mlađi program, a susjedi Srbi uvode informatiku kao obavezan predmet u više razrede osnovne škole.
Samovozeći automobili postali su stvarnost, komercijalno su dostupni i uskoro će preplaviti ulice. Tehnologije koje su ugrađene u te automobile bitno se razlikuju od onih u klasičnim. Kako bi vaš automehaničar mogao popraviti ovakav automobil potrebna su mu znanja i iz STEM područja. Ovo je samo jedan primjer iz svijeta u kojem već živimo.
Htjeli vi to ili ne, STEM revolucija se dešava. Ako ste roditelj učinite pametnu stvar i svojem djetetu omogućite da preživi u 21. stoljeću.