S ciljem promicanja i poštivanja temeljnih prava svih potrošača, diljem svijeta 15. ožujka se obilježava Svjetski dan prava potrošača. Prvi put ovaj je datum obilježen daleke 1983. godine, a svoje podrijetlo ima u Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača, koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy.
Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga, a to su pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Ako niste znali, Udrugu za zaštitu potrošača ima i Koprivnica, odnosno naša županija, a na čelu joj je već godinama Dejan Novogradec. Kako bismo doznali kontaktiraju li ga ljudi i na što se najviše žale, kontaktirali smo ga i doznali da najviše upita dobivaju vezano za usluge telekomunikacijskih operatera, potrošnju vode i plina.
– S obzirom na količinu upita koje svakodnevno dobivamo, najveći problemi potrošača jesu telekomunikacijski operateri i pružatelji usluga koji imaju nenormalno velike ponude svojeg sadržaja. Ljudi, zapravo, pitaju što je najbolje uzeti i koja tarifa je najbolja pošto je mnogima nemoguće poloviti sve usluge i mogućnosti. Još je donekle to lako mlađoj populaciji, ali naravno da starije osobe ne mogu ući u korak s današnjom tehnologijom. Primjera je puno, stariji ljudi ipak su skloniji televiziji, vole jednostavnost, pa primjerice žele uzeti neki paket koji nudi više od 100 programa, onda dolazi do poteškoća u samom shvaćanju usluge – rekao je Novogradec.
Kao što smo naveli, osim telekomunikacija, veliki problem kod potrošača izazivaju potrošnja vode i plina.
– Tu je stvar poprilično komplicirana pošto Komunalac ima nadležnost samo do aparata za mjerenje potrošnje vode, a, nažalost, svi ostali problemi koji se lokacijski dogode nakon aparata za mjerenje, na samom su potrošaču. Primjerice, ako vam voda nekontrolirano curi u kućne instalacije to je vaša odgovornost, to nije u nadležnosti Komunalca. Naravno time će i račun za vodu biti veći, ali takav je pravilnik i tu se ne može puno toga postići. S druge strane, potrošnja plina je izuzetno komplicirano pitanje, ako primjerice dođe do nelogičnosti u računu, najbolje je poslati pismeni prigovor Zagrebačkoj plinari ili koprivničkom plinu – objasnio nam je Novogradec.
Rekao nam je naš sugovornik da Svjetski dan prava potrošača u pravilu svake godine aktualizira raspravu o brojnim pitanjima i problemima vezanima uz područje zaštite potrošača, no kako se više-manje najviše toga svodi upravo na gore spomenute probleme.