Potaknuti globalnom recesijom i sve većom neimaštinom hrvatskih građana, donosimo vam vodič „kako kupiti rabljeni automobil”.
Većina građana teško se odlučuje za kupnju novih vozila, što potvrđuju i podaci o 60 postotnom padu prodaje novih vozila na području Lijepe naše. No, i dalje ima onih koji imaju nešto novaca sa strane ili su još uvijek kreditno sposobni za osvježenje vlastitog voznog parka. I takvi će dva puta razmisliti hoće li kupiti novi auto ili ne. Ipak, pogledaju li detaljnije tržište rabljenih vozila shvatiti će kako su rabljena vozila itekako isplativa kupnja. Danas možete kupiti dvije godine star automobil za cijenu 40 posto nižu od cijene novog vozila. Nije ni čudo što većina hrvata u današnje vrijeme pribjegava uštedi kupnjom rabljenog automobila.
Kupnja rabljenog vozila može biti „dvosjekli mač”. Ukoliko se željeno vozilo detaljno ne pregleda i provjeru, možete kupiti „kantu” u koju ćete uložiti pozamašnu svotu novca nepotrebno… Pitate se kako biti sigurni da kupujete dobar rabljeni automobil?! Teško možete biti sto posto sigurni u bilo što obzirom kako je većinu mana jednostavno prikriti… Upravo smo zbog toga odlučili napisati ovaj vodič koji bi trebao pomoći prilikom odabira pravog vozila. Slijedite naše upute i vjerojatno nećete imati problema.
• Coupe, limuzina, kompakt ili možda SUV? Dobro razmislite kakav automobil trebate. Imate li djecu, koliko kilometara godišnje radite? Da li vam je bitno ima li dvoja, troja ili možda petora vrata? Imate li vikendicu? Putujete li često van grada? Želje iz mladosti ili izgled vozila ne smiju biti ključni prilikom odabira klase vozila. Ako vam treba limuzina, nemojte kupiti SUV jer ga ima i susjed i sl. Unaprijed izaberite tip vozila kako bi smanjili obujam vozila koja dolaze u obzir.
• Dizel, benzin, plin,…? Ovdje bi izbor trebao biti jednostavan. Uzmite u obzir koliko kilometara godišnje radite. Benzinac će biti dobar izbor ukoliko radite 10tak tisuća kilometara. Radite li više, dizel bi mogao biti dobar izbor ukoliko nije znatno skuplji od benzinca. Plin je svakako isplativ (ako je već ugrađen) bez obzira na kilometražu koju prevaljujete godišnje. O ovome možete razmišljati i tijekom izbora samog vozila.
• Koliko ste novaca spremni izdvojiti? Koliko vas kućni budžet može podnijeti? Ovdje trebate biti jako oprezni i trebate se držati granica. Često se prilikom kupnje automobila ove granice probijaju i do par tisuća eura. Tih par tisuća eura prilikom kupnje nije cijeli „gubitak”… Tu trebate onda uračunati i troškove koji se javljaju poslije kupnje. Eventualna nova registracija vozila, servis,… Provjerite koliko u prosjeku stoji registracija sa svim dodatnim troškovima (osiguranje i sl.) za automobil koji vas zanima. Uračunajte još trošak velikog servisa na vozilu kojeg bi svakako trebali napraviti zbog vaše sigurnosti. Sada registraciju i servis oduzmite od ukupne brojke i dobiti ćete konačnu cifru s kojom raspolažete.
• Potraga za automobilom. Potraga za rabljenim vozilom, u zadnje vrijeme, postala je vrlo jednostavna zahvaljujući internetu. Pretražite sve relevantne auto oglasnike na webu sa kriterijima koje ste prethodno odredili. Na izbor će vam se i dalje nuditi veliki broj automobila.
• Prilikom filtriranja oglasa gledajte sljedeće podatke: godina proizvodnje, kilometraža, servisna knjižica, opće stanje vozila (izgled), motorizacija, oprema i naravno cijena. Izaberite 3-4 modela koja vam se najviše sviđaju na temelju osobnog dojma i podataka iz oglasa.
• Kontakt sa oglašivačem sljedeći je korak. Nazovite priloženi kontakt telefon i provjerite sve podatke iz oglasa. Usput pitajte u kakvom je stanju automobil. Da li je bio karamboliran, jače ili slabije oštećen, ima li kakvih nedostataka, zašto ga prodaje. U većini slučajeva nećete čuti istinu nego ono što bi htjeli čuti, stoga je detaljan pregled svakako potreban. Ako ste nakon razgovora i dalje zainteresirani, tražite prodavatelja da vam pošalje detaljnije slike mailom, slike prometne dozvole, knjižice vozila i servisne knjižice.
• Kada stigne mail, provjerite stanje automobila prema slikama. Provjerite i podatke iz knjižice vozila slažu li se sa oglasom. U servisnoj knjižici provjerite servise i vidite gdje su servisi rađeni.
• Nazovite ovlašteni servis u kojem je vozilo servisirano i tražite da vam provjere da li ti podaci odgovaraju podacima iz njihovog računalnog sustava. Recite servisnim savjetnicima kako ste u postupku otkupa vozila i izaći će vam u susret provjerom navedenih podataka. Ovom provjerom saznati ćete i da li je kilometraža ispravna.
• Odlaskom u Stanicu za tehnički pregled možete još jednom potvrditi prijeđenu kilometražu vozila. Ovdje možete saznati sa koliko kilometara je vozilo prošlo tehnički pregled unatrag pet godina. Provjera će vas koštati oko 30-tak kuna.
• Kada provjerite sve navedeno, dogovorite sa prodavateljem mjesto sastanka da detaljnije pregledate vozilo i da odradite probnu vožnju. Ukoliko sami niste dovoljno stručni, uzmite sa sobom prijatelja mehaničara ili dogovorite termin za defektažu vozila u najbližem servisu. Ukoliko idete u servis na provjeru, recite prodavatelju svoju namjeru kako bi izbjegli eventualne neugodnosti. Trošak defektaže kreće se oko 250 kn. Ukoliko ste sami dovoljno stručni, izbjeći ćete trošak defektraže, ali detaljno i bez žurbe pregledajte vozilo. Na cesti se vozilo detaljno ne može provjeriti stoga je i u ovom slučaju preporuka odlazak sa vozilom u „garažu”. Jedino ćete na dizalici moći provjeriti stanje podvozja automobila, most i ostale naznake koje bi mogle ukazivati na eventualne sudare. Spojite vozilo na dijagnostiku i vidite ima li spremljenih grešaka u sustavu vozila. Svaka greška mogući je rizik za novo ulaganje… Rađe potrošite 250 kn za defektažu nego da poslije ulažete novac u neispravan automobil.
• Pregled interijera je važan koliko i pregled karoserije. Sjednite u vozilo i dajte „kontakt”. Sve će se lampice na instrument tabli upaliti radi provjere, pa ćete lako moći uočiti nedostaje li koja. Provjerite kako se ponaša lampica zračnog jastuka i da li je uopće prisutna.
Često se događa da preprodavači vade lapicu airbag-a kako bi prekrio grešku u sustavu.
• Kada utvrdite da su sve kontrolne lampice na broju i sve se ponašaju kako treba (upale prilikom davanja kontakta, a gase se kada se pokrene motor), onda „bacite oko” na kabinu ne bi li otkrili još koju prikrivenu manu. Primjerice, normalno ponašanje lampica zračnog jastuka ne mora nužno značiti i prisustvo zračnog jastuka. Stoga obratite pozornost na armaturu vozila i vidite ima li kakvih naznaka popravljanja i krpanja plastike/gume. Čak i najmanji detalj može otkriti puno toga…
• Provjerite i istrošenost upravljača i ručice mjenjača te stanje sjedala i rukohvata. Oni su često dobarpokazatelj prave kilometraže. Ukoliko je sve novo, a vozilo ima 100-tinjak tisuća prijeđenih kilometara, onda je to znak da se interijer prije prodaje uređivao.
Uobičajeni proces prilikom popravka karamboliranog vozila kupljenog s ciljem daljnje prodaje je prikrivanje svih mana, što manje uložiti s ciljem što veće zarade. U tome preprodavači često pretjeruju i nauštrb sigurnosti prikrivaju bitne sigurnosne nedostatke na vozilu. Često niti ne stave nove zračne jastuke u vozilo ako su se prilikom sudara otvorili. Danas se lampica airbag-a može ugasiti ugradnjom običnog otpornika koji simulira zračni jastuk. Na taj način centralna jedinica vozila neće zabilježiti nikakvu grešku iako je vozilo neispravno i nesigurno.
• Letimičan pogled na stakla vozila može također otkriti naznake sudjelovanja u sudaru. Tvornički sva stakla na vozilu imaju istu godinu proizvodnje. Godina proizvodnje istaknuta je na svakom staklu. Provjerite da li su sva stakla proizvedena iste godine.
• Ukoliko kupujete novije vozilo, obratite pozornost na „getribu”, zamašnjak i lamelu jer bi vas popravak navedenih dijelova mogao stajati popriličnu količinu novca. Obratite pozornost na to kako se na vozilu mijenjaju stupnjevi prijenosa. Zapinje li mjenjač ili ide glatko, da li je kuplung tvrd ili je mekan, u kojem je položaju odvaja (nisko ili visoko). Mjenjač bi svakako trebao glatko kliziti iz stupnja u stupanj, a kuplung bi trebao biti mekan i odvajati visoko.
• Pozornost obratite i na knjižicu vozila. Vlasnik (prodavač) trebao bi imati originalnu knjižicu vozila. Ne kupujte vozilo ako prodavač nema originalnu knjižicu vozila. Ukoliko je u knjižici vozila pod „vlasnik” naznačena neka financijska institucija, onda bi vam prodavač trebao predočiti ugovor sa navedenom financijskom kućom koji dozvoljava prodaju njihovog vozila (može biti i ovjerena punomoć).
• Ne kupujte vozilo ako vam prodavač pokaže samo kopije ili duplikat knjižice vozila.
Račun za vozilo koje dobijete treba biti od financijske institucije prema vama kao kupcu ili od prodavača prema vama uz prilog računa od financijske institucije prema prodavaču.
• Postupke ponovite i sa ostalim vozilima koje ste izabrali ranije.
Ukoliko ste sve detaljno provjerili, najlogičniji izbor na kraju će se sam nametnuti.
Napomena: Ukoliko kupujete automobil od fizičke osobe vjerojatno ćete vi morati platiti prijenos vlasništva. U Poreznoj upravi možete saznati koliki je trošak prijenosa za željeno vozilo. Taj iznos dodajte na cijenu automobila i tek ćete onda znati pravu cijenu. Prijenos se ne plaća ukoliko kupujete vozilo koje je u vlasništvu pravne osobe.
Tražilice rabljenih i novih vozila kako bi si olakšali potragu za novim limenim ljubimcem:
www.auti.hr // www.njuskalo.hr/auto-moto // www.4kotaca.net // www.automobil.hr
Izvor: www.auto-info.hr