od 15. studenog do 15. travnja

Evo što sve na vozilima čini zimsku opremu i kakve su kazne propisane ukoliko je nemate

Za pravnu ili fizičku osobu koja koristi ili dopusti korištenje vozila bez propisane opreme, predviđena je novčana kazna u iznosu od pet tisuća kuna do 15 tisuća kuna.

14:07h
0
Ilustracija // Foto: Sanjin Bojić

Zimski uvjeti na cestama definirani su člankom 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama kao uvjeti koji nastaju kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica, podsjeća Policijska uprava koprivničko-križevačka. Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.

Od 15. studenog 2021. do 15. travnja 2022. obavezno je korištenje zimske opreme na cijeloj državnoj cesti broj 2, kao i na dijelu rečene državne ceste Cvetkovec – Koprivnica – Virje – Đurđevac – Kloštar Podravski koji prolazi područjem županijske Policijske uprave.

– Pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače. Pod zimskom opremom motornih vozila M i N kategorije čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t, smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima. Na vozila se ne smiju postavljati pneumatici s čavlima – pojašnjava policija.

Za pravnu ili fizičku osobu koja koristi ili dopusti korištenje vozila bez propisane opreme, predviđena je novčana kazna u iznosu od pet tisuća kuna do 15 tisuća kuna. Počini li ovaj prekršaj odgovorna osoba u pravnoj osobi i tijelu državne vlasti ili tijelu jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, predviđena je novčana kazna u iznosu od 1500 do 5000 kuna. Onaj tko, pak, u vrijeme zimskih uvjeta na cestama upravlja vozilom bez zimske opreme, mogao bi biti kažnjen s tisuću kuna.

– Policijski službenici koji prilikom nadzora prometa zateknu vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da prekine kretanje vozilom ili da nastavi kretanje vozilom na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopuštene odnosno da upotrijebi zimsku opremu – dodaju.

Priprema motornog vozila za zimske uvjete:
– obaviti pregled vozila kako bi se utvrdilo da li postoje neke nepravilnosti na vozilu koje je potrebno otkloniti (npr. nepravilnosti u radu kočionog sustava ili upravljačkog sustava, svjetlosnog sklopa i dr.).
– na vozilo staviti zimske pneumatike ili ljetne pneumatike s najmanjom dubinom profila od 4 mm, te u vozilo staviti lance za snijeg,
– uvježbati postavljanje lanaca za snijeg na ravnom i suhom prije nego što ih se mora upotrijebiti prilikom sudjelovanja u prometu,
– provjeriti stanje akumulatora i po potrebi ga zamijeniti,
– provjeriti stanje rashladne tekućine (antifriza) i prohodnost mlaznica za pranje vjetrobranskog stakla,
– u vozilo staviti kablove za pomoć pri paljenju vozila (tzv. „kleme“), provjeriti stanje brisača stakala i ukoliko su oštećeni zamijeniti ih novima, kako bi mogli dobro čistiti stakla od snijega i kiše, u vozilo staviti strugalicu za led, metlicu za čišćenje snijega i sredstvo za odleđivanje brava i stakala.

Savjeti za sigurno sudjelovanje u prometu za vrijeme zimskih uvjeta na cestama:
– prije početka vožnje s vozila (krova, stakala, svjetala i pokazivača smjera) skinuti sav snijeg, led i vodu kako bi se spriječilo padanje snijega, leda i vode na vjetrobranska stakla, omogućila dobra vidljivost ceste, te osigurala dobra uočljivost vašeg vozila od strane ostalih sudionika u prometu,
– smanjiti brzinu kretanja,
– povećati razmak između vozila prilikom vožnje u slijedu,
– obavezno upaliti dnevna ili kratka svjetla na motornom vozilu,
– izbjegavati pretjecati vozila ispred vas,
– izbjegavati iznenadna/nagla zaustavljanja,
– pravovremeno uključiti pokazivače smjera prilikom skretanja,
– prilikom vožnje unazad obavezno uključiti sva četiri pokazivača smjera,
– u slučaju kvara na dovoljnoj udaljenosti postaviti sigurnosni trokut kojim će se ostali vozači upozoriti ne predstojeću opasnost na cesti, te obući reflektirajući prsluk,
– za vrijeme upravljanja vozilom ne koristiti mobitel i slične uređaje,
– uvijek koristiti sigurnosti pojas, a djecu prevoziti u dječjim autosjedalicama,
– obavezno poštivati prometne znakove a posebice one koji se odnose na ograničenje brzina kretanja, zabrane pakiranja i zaustavljanja, korištenje zimske opreme i koji reguliraju prednost prolaska kroz raskrižjima,
– u slučaju potrebe,  na pneumatike postaviti lance za snijeg,
– ne upravljati vozilima nakon konzumacije alkohola ili drugih opojnih sredstava ili lijekova,
– ne pretjecati ralice, a prilikom vožnje u slijedu iza ralice  držati veći razmak između ralice i svog vozila kako sipina kojom se cesta posipa ne bi završila na vašem vozilu,
– nemojte parkirati vozilo na kolniku kako bi se kolnici mogli održavati prohodnima.

Ne preporučuje se upravljanje biciklima na kolnicima koji su prekriveni ledom i snijegom radi smanjenja stabilnosti vozila i mogućih padova i ozljeđivanja vozača bicikala. Ukoliko upravljate biciklom za vrijeme zimskih uvjeta na cestama uvijek koristite biciklističke ili pješačko-biciklističke staze gdje ih ima. Ukoliko ih nema krećite se uz desni rub ceste. Vozači bicikala trebaju voditi računa da upravljaju tehnički ispravnim biciklima, pri čemu poseban naglasak treba staviti na tehničku ispravnost svjetala na vozilu (bijelo sprijeda, crveno straga).

Vozači bicikala su obvezni noću i u vrijeme smanjen vidljivosti za vrijeme vožnje kolnikom koristiti reflektirajuće biciklističke prsluke ili reflektirajuću biciklističku odjeću ili reflektirajuću materiju. Učestala je praksa kod biciklista da za vrijeme snježnih i kišnih padalina upravljaju biciklima držeći u ruci kišobrane. To nije preporučljivo, a nije niti dozvoljeno, jer smanjuje stabilnost upravljanja vozilom, a i zaklanja reflektirajuću odjeću odnosno prsluke, a ujedno je i čest uzrok naleta biciklista na pješake i na zaustavljena vozila.

Pješacima se ovim putem skreće pozornost na obavezno korištenje nogostupa odnosno biciklističko-pješačkih staza. Ukoliko nema nogostupa, pješaci se trebaju kretati lijevom stranom ceste jer na taj način uvijek vide vozilo koje im dolazi u susret i mogu se po potrebi skloniti s kolnika. Noću i u uvjetima smanjene vidljivosti pješaci moraju biti označeni izvornom svjetlosti ili reflektirajućom materijom.

Na roditelje apeliramo da djecu podsjete da cesta nije prostor za igru i da je opasno igrati se na cesti odnosno da se na cesti ne smije klizati, skijati, sanjkati i drugo.