ISTRAŽIVANJE u vrtiću

U Tratinčici su izbacili sve igračke, djeca idu van i po kiši i ne gledaju TV, P. Kuharić: Djeci radi kreativnost, osjećaju mirise, zvukove, kutije postaju autići…

Djeca su svjesnija, promatraju svijet oko sebe, vide što nisu vidjeli, više osjećaju mirise, govore o različitim zvukovima, priča nam psihologinja Paula Kuharić.

13:16h
0

Koprivnički Dječji vrtić Tratinčica puna dva tjedna provodi akcijsko istraživanje Vrtić bez igračaka.

U tu su svrhu iz prostorija odgojnih skupina izbačene sve igračke, a djeci je dana mogućnost da se služe svim ostalim što u prostoriji nađu, uključe maštu i kreiraju svoj “radni” dan. Osim toga, povećan je i broj sati koji provode na otvorenom gdje pronalaze razne prirodne materijale za igru. Upravo zato ovih dana u skupinama se od plahta podižu šatori, kutije postaju autići, brodovi, grane čarobni štapići i slično…dječja mašta ovih dana radi na maksimum. Istovremeno su odgojiteljice preuzele nove uloge, a o čemu je riječ objasnila nam je Paula Kuharić, psihologica Dječjeg vrtića Tratinčica.

– I roditelji su super reagirali, istovremeno znatiželjni dok kod nekih postoji i mala doza straha kako će djeca sve to prihvatiti. Odgojitelji su se pak našli u malo težoj ulozi jer se ne smiju uplitati u rad. Sada imaju isključivo ulogu opažača i moraju se nositi sa samokontrolom. Kažu da su sada puno svjesniji sebe, puno više promatraju djecu, ne reagiraju baš na svaki njihov pomak i oslobodile su se stalne strepnje da će im se nešto loše dogoditi. Djeca su svjesnija, promatraju svijet oko sebe, vide što ranije nisu vidjeli, više osjećaju mirise, govore o različitim zvukovima. U ova dva tjedna uključili su sva osjetila, iznenadili smo se koliko im je porasla kreativnost i kako sada više sami nalaze rješenja problema – priča psihologinja.

Također, u vrtiće su donijeli kabanice i kišobrane te izlaze van i za vrijeme kiše i istražuju svijet oko sebe, a na roditelje se apeliralo da djeca što manje vremena provode za kompjuterom i televizijom, a i da, koliko mogu, maknu igračke.

Akcija je u Tratinčici pokrenuta iz radoznalosti, nakon što se došlo do zaključka da su djeca dosta ovisna o odgojiteljima, da stagnira njihova kreativnost, a kritičko mišljenje se ne razvija u smjeru u kojem bi htjeli. Krenulo se s proučavanjem literature, a izbacivanje igračaka se jako dobro poklopilo s pandemijom koronavirusa zbog koje je također smanjena količina igračaka u prostorima.

– Planirano je bilo krenuti s dvije skupine, ali odgojiteljice su pokazale toliki interes da isprobaju nešto novo, da unaprijede sebe i potaknu razvoj djece, da smo na kraju uključili devet skupina, odnosno 160 djece i 20-ak odgojiteljica – objašnjava P. Kuharić.

Ovakvi projekti redovito se provode u njemačkim vrtićima, a sada već i u drugim zemljama.

Pokazalo se da period bez igračaka povećava dječju kreativnost, kritičko razmišljanje, poboljšava komunikacijske vještine, djeca sklapaju nova prijateljstva i povezaniji su, potiče se suradnja, djeca se uče nositi s frustracijama, uče reći „ne“, ali i „da“, a povećava se i samopouzdanje.

– Ono što smo u prethodna dva tjedna mogli primijetiti je da je zbilja porasla dječja kreativnost, razvija se mašta, složniji su. Sigurni smo da ćemo kroz ovaj period naučiti mnogo toga o sebi, djeci i unaprijediti našu praksu novim spoznajama, a dio toga primijeniti i ubuduće u svakodnevnom radu nakon što ovo naše malo istraživanje koncem listopada završi – zaključila je Paula Kuharić.

čitam...