“Želite li živjeti u zdravijem društvu? Gradite pločnike, pješačke i biciklističke staze”, savjet je autore nove studije, Davida Bassetta, sa Sveučilišta u Tennesseeju, koji je otkrio da su zajednice i društva koja ulažu u pješačke i biciklističke aktivnosti svoje populacije zdravija od onih u kojima su glavna prijevozna sredstva automobili.
Bassett je sa suradnicima analizirao povezanost “aktivnog kretanja” – bicikliranja i hodanja, s fizičkom aktivnošću, pretilošću i dijabetesom u populacijama 15 država u svijetu. Otkrili su da je više od 50% razlika u stopi pretilosti pojedinih država povezano sa stupnjem hodanja i bicikliranja među populacijom. Za gradove, ta se povezanost kretala oko 30%. “Najveća vrijednost naše analize leži u činjenici da je povezanost aktivnog kretanja i zdravlja vidljiva na svim proučavanim razinama: međunarodnoj, unutar pojedinih država u SAD-u te u pojedinim gradovima”, izjavio je Bassett.
Studija je pokazala da izgradnja okoliša koji pogoduje fizičkoj aktivnosti – infrastrukture za pješačenje i bicikliranje, dostupnost javnog prijevoza, povezanost ulica, gustoća gradnje kuća i zgrada itd. – utječu na vjerojatnost da će ljudi više koristiti aktivan način kretanja za svakodnevne migracije. Drugim riječima, ljudi koji žive u područjima koja “potiču” hodanje i bicikliranje mnogo više koriste taj oblik kretanja.
Znanstvenici napominju kako nije dovoljno samo izgraditi dodatne pločnike i biciklističke staze, već infrastrukturu nadopuniti rješenjima koja uključuju restrikcijske zone za automobile, nove pješačke zone, zakonsko smanjenje ograničenja brzine u stambenim četvrtima te ograničen broj parkirnih mjesta, kao i njihove veće cijene.
Studija je pokazala i kako su zemlje Europske unije mnogo bolje prilagođene modelu aktivnog kretanja te imaju manju stopu pretilosti od Australije i zemalja Sjeverne Amerike, koje su iznimno ovisne o automobilima. Slična se povezanost vidi i na razini gradova. Primjerice, u 47 od 50 najvećih gradova u SAD-u, zamjetno je povećanje fizičke aktivnosti te smanjenje učestalosti pretilosti i dijabetesa građana u gradovima koji fizičku aktivnost potiču gradnjom kvalitetnih biciklističkih staza, pločnika i pješačkih zona.
Inače, prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, posljednjih se godina broj pretilih ljudi u svijetu popeo na čak 300 milijuna.