Nešto poznato…
Grad u kojem živimo nalazi se u nekoliko paralelnih svjetova glazbenih svjetova. Prva asocijacija su tambure, i očuvanje kulture kroz tradicionalni autohtoni foklor. Druga je mainstream, koji se za koprivničke prilike može povezati samu uz već zaboravljenu Vannu i neumornu Vlatku Pokos, koja unatoč nedostatku talenta i odavno ugasloj pjevačkoj karijeri još uvijek pokušava doći u novine uz pomoć dekoltiranih haljina i kojekakvih Dikana. Treća asocijacija su svi anonimni čija imena javnosti nisu baš poznata, a radi se o glazbenicima raznih žanrova (rockeri, hip- hoperi i DJ-i). Anonimci, ili ipak ne?
Glazbeni identitet grada?
Svaki grad ima svoj identitet. Nešto što ga čini prepoznatljivim, posebnim, drugačijim od drugih. Identitet Koprivnice svakako je Podravka. Vegeta. Juhe. Čokolino. Podravski motivi, folklor. Rukomet. I na posljednje mjesto, iako nikako manje važan od drugih navedenih stvari – rock/punk glazba. Koprivničanci su jako čudni ljudi koji će često puta glorificirati sve što je „susjedno“ a popljuvati „svoje“, uz uvjet da tako nešto uopće i zamijete. A ne zamjećuju puno toga – da je, recimo, Koprivnica grad u kojem punk obitava već 20 godina. Da je Koprivnica oduvijek bile rockerski grad, grad u kojem se razvijala rock glazba (Fakini, Nervni slom, Korisne životinje..) dok su drugi desetljećima kao izvozni glazbeni proizvod Koprivnice furali tamburice. Početkom 90-ih su na gradsku scenu ratoborno stupili Analna psorijaza i Overflow – bend koji je nazvan „balavurdijom koja jednostavno dođe na binu i pomete sve, uključujući i glavni bend“. Overflow, u kojem je tada gitarist Mali imao tek 14 godina, a s 15 je već išao na europske turneje! I dok su neki krenuli u izgradnju solo karijera (upotpunjavajući nedostatak talenta dekoltiranim haljinama ili kojekakvim Dikanima), Overflow je već naveliko harao Europom, pojavio se Don’t koji je bio jedan od prvih bendova sa ženskim vokalom, Analna psorijaza se raspala ali su nastali identični Dorothy’s knees, a Running party je bio jedan od prvih pop punk bendova u državi.
U devedesetima su nastali još neki bendovi (Angry cows, Emetic), a početkom 2002. nastaju Pillow pack, bend koji je danas jedan od najkvalitetnijih na sceni države, bend kojeg cijene svi, kako članove koji su „legende od ljudi“ tako i njihovu svirku i energičnost. Bend koji je svirao u skoro svim gradovima Hrvatske. Tokom tih 20 godina, u Koprivnici su nastali bendovi koji su svirali sve žanrove punka, od melodičnog punk rocka, do hardcore-a. U gradu su godinama nastupala i velika imena svjetskog značaja – New bomb turks, Nashville pussy, Skarbone, Aurora, Pleasure fuckers, Earth crisis, Jacinto Canek, te mnogi drugi (i KC bendovi su bili predgrupe velikima Queens of the stone age, Pixies, Dinosaur jr….).
U Domu mladih je postojao podrumski prostor zvan Green mile, u kojem je tokom nešto više od godinu dana prohujalo gotovo stotinjak raznih bendova iz više europskih država, da ne spominjem da su se u gradu oduvijek održavali festivali, kako je to danas moderno nazivati, „alternativne glazbe“. Drnjington, JBF, MAK fest, Girl power fest… Tu su i bendovi iz obližnjeg Đurđevca (i Križevaca) koji su oduvijek bili usko povezani s gradskom punk scenom, Zelena radost, Atentat, te križevački Raport, Demant, Ramones… Ekipa iz Koprivnice masovno je posjećivala koncerte u Križevcima, i obrnuto. Dans su tu mladi noise/post punk Moskau, punkenrolleri Epepe, meodični Cockpit, već stasali Suho grlo nos koji je nastupio kao predgrupa Mudhoneyu, Grim koji je svirao s Dinosaur Jr., samouvjereni Flip koji fura neku svoju priču…
Zar stvarno?!
Da, i sve to u jednoj maloj Koprivnici, gradu od jedva 35 000 ljudi. Usporedite sad sve ovo što sam napisao s bilo kojim drugim gradom u Hrvatskoj koji ima 35 000 ljudi. Jedini ekvivalent je Kutina, u kojoj je scena skroz zamrla još prije nekoliko godina. Gradovi veći od Koprivnice, poput Bjelovara, Siska, Dubrovnika, gotovo da nemaju punk bendova, a kamoli punk scene. Jeste li uopće ikad čuli za neki dobar bend iz gradova koje sam nabrojao (izuzev možda Bambi molestersa iz Siska)? I sad, nakon svega, netko se usudi reći da je punk na margini gradske kulture? Da je to nešto što se nikad kulturom nije moglo nazivati, i nešto što nije vrijedno spomena?
A ironije li, isti takvi će vam također reći kako su Beatles simbol Liverpoola, kako U2 imaju svoju ulicu u New Yorku, kako je metal gotovo mainstream u Skandinaviji, kako je grunge jedan od glavnih simbola Seattle-a, a punk Londona. Ali zasljepljeni neznanjem i bezobzirnošću, uvijek će zanijekati da su punk i rock jedan od simbola Koprivnice. A jesu!
Ne vidim zašto bi to bilo loše i zašto bi se o tome šutjelo, zašto bi se neke očigledne stvari igorirale. U tekstu sam se koncentrirao na punk, nezaobilazno Koprivnica također ima i metal i rock bendove (npr. Grim koji je dijelio pozornicu s Dinosaur Jr). Sve se to sustavno godinama ignorira, uz poneki pokušaj „vađenja“ na površinu poput „Kc rock“. Ignorira se u medijima, u javnosti, među ljudima.
I dok se neka ekipa s gitarama penje na binu u centru grada opet će se začuti komentari „ma šta ću ja slušati ove klince koji nešt izbrijavaju“, dok se naiđe na plakat za punk svirku oni zlobniji će ga i strgnuti sa zida (što manje ljudi zna za koncert to bolje, jel), dok se vidi ekipu s majicama nekog benda ili prišivcima opet će krenuti komentari „ma daj, gle ih..:“. Usko gledano, shvaćamo da je to možda realnost. No mi živimo u svom, paralelnom svemiru i imamo svoju realnost. U toj svijetu naša glazba je mainstream, te jedan od najprepoznatljivijih izvoznih proizvoda Koprivnice. Mi za to imamo argumente, a vi koji se ne slažete s nama slobodno u gradu okrenite glavu od nas, od činjenice da je punk dio identiteta ovog grada – sutra ćete zanijekati nešto što je dio vašeg identiteta, i na taj način postati jedna od osoba koje ne mogu biti svijesne drugih identiteta kad nemaju ni vlastiti.