Smoothie

Ljetno osvježenje kroz bogatstvo boja i okusa prirode

20:00h
0

Radi se o gustim napicima koji se rade najčešće od voća, a ponekad i povrća, te se razrjeđuju vodom, ledom, mlijekom, voćnim sokovima ili jogurtom.

Najbolja tema za početi kulinarsku kolumnu u vrućim ljetnim danima, kada nam je potrebna samo jednostavnost i osvježenje, jesu smoothieji. Apetit nam je obrnuto proporcionalan u odnosu na temperature, a kile se tope kroz znoj te, zahvaljujući povećanoj konzumaciji voća i povrća, kroz vlakna. Ukoliko u smoothieju tu još dodate i kefir ili koji drugi probiotik, na konju ste.

Smoothie je idealan za početak dana ili međuobrok, a ukoliko se bavite sportom može poslužiti i kao proteinski napitak nakon treninga. Također, on je nešto što će vam osnažiti imunitet i pospiješiti probavu.

Radi se o gustim napicima koji se rade najčešće od voća, a ponekad i povrća, te se razrjeđuju vodom, ledom, mlijekom, voćnim sokovima ili jogurtom. Meni omiljena verzija je s jogurtom, konkretno domaćim jogurtom dobivenim od tibetanske gljive (kefir) ili kojim drugim kupovnim probiotikom. Ne preporučam kupovne sokove i voćne jogurte.

Isto tako, ukoliko kombinirate voće koje daje manje soka i ono koje je njime bogatije, preporučam potonje iscijediti na sokovnik, pa sok pomiješati s ostalim sastojcima u blenderu.

Za citrusnu aromu, uz kisele bobice poput ribiza, radije izaberite matičnjak umjesto limunova soka // Foto: Martina Maloča
Za citrusnu aromu, uz kisele bobice poput ribiza, radije izaberite matičnjak umjesto limunova soka // Foto: Martina Maloča

Primjerice, kod Piña Colada odnosno tropskog smoothieja, naranču i ananas najčešće ću iscijediti na sokovnik, dok ću u blender natrgati bananu i usipati pokoju žlicu kokosa, pa potom zaliti iscijeđenim sokom i sve zajedno smiksati u homogenu smjesu. Nešto što rado dodajem u ovu vrstu smoothieja jest đumbir – korijen koji je samo za istančana nepca koja vole kušati nove i neobične okuse. Novajlijama preporučam doziranje u opreznim količinama dok ne prokljuve bogatstvo te ljutkaste citrusne arome (ili pak neprihvatljivost). Dovoljne su jedna ili dvije ploškice veličine kovanice.

Još jedna vrsta voća koja će idealno doći u ovakvoj kombinaciji je mango. Indijci imaju vrstu smoothieja koji se spravlja samo od manga te jogurta i kockica leda. Taj osvježavajući napitak zove se mango lassi. Što se tiče kombinacije okusa, voćke bojom, teksturom i okusima srodne mangu po meni su breskva i dinja. A bobičasto voće koje se s njime idealno sljubljuje je malina.

Kada želite razblažiti intenzivne okuse voća poput bobičastog, primjerice ribiza, ili ga nemate dovoljno, a morate dobiti na količini, najneutralnije vrste za kombiniranje su banana i jabuka.

U varijantama sa slađim vrstama voća, dodatno zaslađivanje najčešće nije potrebno. Međutim, kada dolazimo do bobičastog voća koje sadrži određenu dozu kiselosti poput ribiza, malina, kupina, a ponekad i jagoda i borovnica, nije na odmet pripomoći s malo sladila.

Kupina i menta // Foto: Martina Maloča
Kupina i menta // Foto: Martina Maloča

Bijeli šećer je nešto što vam nikad ne bih preporučila. Moja najtoplija i najzdravija preporuka bit će med ili stevija. Umjesto meda, možete koristiti i agavin ili javorov sirup.

Osim voća, jogurta ili tekućine i zaslađivača kao osnovnih sastojaka, smoothie uvijek možete podići dodatnim okusima odnosno začinima, a ako ih naučite dobro kombinirati postići ćete neke rajske okuse. U ljetnim varijantama, posebice kad imate velik izbor bobičastog voća listići mente, matičnjaka (melisa), pa čak i bosiljka bit će pravo osvježenje i onaj vaš tajni sastojak.

Osim bosiljka i spomenutog bilja, ono što svi znamo da idealno paše uz jagode jest vanilija. Najbolja opcija je srž štapića vanilije, ali kao jeftiniju opciju možete upotrijebiti i bourbon vanilin šećer. Za one hrabrije, možete probati kombinirati i s rozim paprom.

Mango i dinja plus borovnica, malina i jagoda s medom, te menta i matičnjak // Foto: Martina Maloča
Mango i dinja plus borovnica, malina i jagoda s medom, te menta i matičnjak // Foto: Martina Maloča

Cimet, osim što je zdrav kao podizač imuniteta, savršeno paše uz naranču, jabuku, krušku te bananu. Limetini i limunovi sokovi i korice (neprskani!), isto su tako uvijek dobro došli podizači okusa, ali pažljivo s doziranjem u kombinaciji s kiselijim vrstama voća.

Osim spomenutog đumbira i cimeta kao ekstra zdravih dodataka, neki rado koriste i mljeveni lan, goji bobice, chia sjemenke, kurkumu, za takozvane zelene smoothije mladi špinat, celer i slično, ili pak, za bolji učinak nakon treninga proteinske praškove.

Možete potrefiti idealne ili one malo manje sretne kombinacije. U svakom slučaju, samo vam je nebo granica, a najbolje ćete naučiti metodom pokušaja i pogrešaka. Po pitanju zdravlja ne možete pogriješiti, a ako ipak želite malo zgriješiti uz dodatak sladoleda voću ili, primjerice, crne čokolade naranči i cimetu, dobit ćete prekrasan milkshake.

čitam...
Loading...