U Galeriji Koprivnica tijekom rujna je postavljena izložba suvremene raku-keramike koju izlaže riječki umjetnik Boris Roce. Izložba će biti otvorena u petak, 14. rujna u 19.30 sati, a traje do kraja rujna. Roce će se koprivničkoj likovnoj publici predstaviti većim brojem radova koji su nastali u razdoblju od 2002. do 2012. godine.
Izložbom raku keramike Boris Roce predstavlja se kompleksnim ambijentalnim radovima i objektima koji po svojoj poetici, stilu i načinu pripadaju samom vrhu suvremene male plastike u Hrvatskoj.
Izložba u Galeriji Koprivnica nastala je kao posljedica višegodišnje suradnje s autorom, kojem su muzejske pokazne radionice raku-tehnike ”Malci muzealci” u organizaciji Muzeja grada Koprivnice i sudjelovanju keramičara i članova udruge Motacilla Alba, učenici OŠ Antun Nemčić Gostovinski iz Koprivnice na otvorenom prostoru Zrinskog trga predstavili su svoju suradnju s majstorima i umjetnicima s kojima su pokazivali proces oblikovanja, glaziranja i pečenja keramike starom japanskom tehnikom koju su nastojali približiti svojim roditeljima, nastavnicima i prolaznicima.
Hrvatski majstor raku tehnike Boris Roce svojom strašću prema ovoj staroj japanskoj tehnici obrade keramike u umjetničkom smislu živi značenje pojma ”raku” – ”utjeha”, ”užitak”, odnosno ”jednostavnost”, pojmovi su kojima možemo opisati Roceove radove. Raku je stara japanska tehnika koja potječe iz 16. stoljeća i vremena šoguna. Ona u svom imenu nosi značenje sreće, zadovoljstva, užitka i radosti. Od vremena ceremonijalnog ispijanja čaja iz ručno izrađenih šalica, do suvremene umjetnosti obrade keramike, osim umijeća i znanja ”raku” majstora, raku keramika je u svojem put od Istoka na Zapad zadržala ponešto od duhovne vrijednosti, tajnovitosti i estetike wabi-šalica za služenje i ispijanje čaja.
Boris Roce prihvatio je i usavršio majstorstvo pečenja i hlađenja raku-keramike, ali je isto tako nastavio istraživati, oblikovati i razvijat svoj vlastiti stil, kako na oblikovnoj i estetskoj, tako i na tehnološko razini. Izazov i nepredvidljivost rezultata, intenzitet i dubina boja, struktura i odnos sa čađavim crnilom neglaziranih dijelova i paučinaste mreže krakelirane cakline nastale tijekom procesa hlađenja trenutak je koji uzbuđuje autora. Za razliku od tradicionalne japanske raku keramike, Roce je sklon eksperimentiranju s jarkim bojama, novim oblicima i grubim strukturama. Kontrola temperature i temperaturnih promjena prilikom pečenja i hlađenja autoru su izazov u kojem predviđeni ishod i izgled umjetničkog predmeta, usprkos umijeću i znanju te vladanju tehnikom, posjeduje element slučajnosti i začudnosti koja je bliska filozofskom pristupu autora. U umjetničkom radu Borisa Rocea spontanost i slučajnost imaju posebno mjesto.
Boris Roce oblikovanu i osušenu te biskvitno pečenu glinu u drugoj fazi rada obrađuje i dekorira engobama i glazurama, nakon čega slijedi pečenje u posebnoj peći koja postiže temperaturu oko 980O-1000O C. Užareni radovi vade se iz peći posebnim kliještima, u paljenju se reducira kisik, a prilikom hlađenja stvaraju se posebni efekti. Upravo ovaj proces prvobitnog stvaranja u kojem raku-majstor postaje demijurg koji u vatri, zraku i vodi oblikuje zemlju, predstavlja iskonsku inspiraciju kojom Roce stvara radove koji u sebi sadrže kozmogonijske sukobe prirodnih sila, svaki novi rad predstavlja novo stvoreni svijet, kompleksan, tajnovit i ekspresivan, neponovljiv u svom oblikovnom procesu, strukturi i drami koja se rukom umjetnika keramičara događa između tradicije i inovacije. U dodiru sa izvorima Boris Roce prepoznaje suštinu, uzbuđenje i opasnost od plamena i dima kojima stvara vlastiti ”Kozmički labirint” (2002), ”Kozmičke rapsodije” (2002) i nove svjetove u kojima svaki rad predstavlja neku novu stvarnost iza koje stoji ruka Stvoritelja.
BIOGRAFIJA UMJETNIKA
BORIS ROCE rođen je 1952. u Kičevu (Republika Makedonija). Školovao se u Rijeci, gdje je završio Pedagoški fakultet, Odjel likovnih umjetnosti, smjer grafika, u klasi profesora Josipa Butkovića. Bavi se keramikom i grafikom. Dugogodišnji je voditelj grafičke i keramičke radionice za nadarene učenike u Novigradu u Istri (“Novigradsko proljeće”). Vodio grafičke i keramičke radionice u Školi Mira u Mrkoplju. Vodi tečajeve keramike pri Narodnom učilištu u Rijeci i radionice keramike i grafike u Hrvatskoj i inozemstvu. Do sada je održao 32 samostalne izložbe i sudjelovao na preko 400 skupnih. Isto tako, sudjelovao je na više od 36 keramičarskih raku-kolonija. Dobitnik je mnogih nagrada (23), od čega 16 međunarodnih i 7 nacionalnih. Član je HDLU Rijeka, Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH) i KERAMEIKON-a iz Varaždina.Živi i djeluje u Rijeci.
Draženka Jalšić Ernečić
viši kustos povjesničar umjetnosti